KORG SE-500 service

Arnoid

Ouwe rot
Sinds gisteren gelukkige eigenaar van een Korg SE-500 men eerste tape delay..

Ik zou toch het toestel eens willen servicen/kuisen want volgens de verkoper die eerste eigenaar is is het nog altijd de eerste tape die erop lig, ik lees ook verhalen over demagnetiseren maar weet niet of dit echt nodig is...

Toestel is praktisch in nieuwstaat en alles lijk te werken :okdan:

Enige dat ik ondervind is een piepend geluid als de tape draait ?
Weet niet of het normaal is.. Mss moet één van die tape wieltjes een keer geolied worden ?

Mensen die zelf een SE500 hebben of andere met ervaring die nog tips hebben ?

Laatst gewijzigd:
Sowieso even alle metalen onderdelen schoonmaken met >96% IPA alcohol en wattestaafjes.
Met lauwe water en een beetje afwasmiddel kan de rubberen delen schoonmaken.

Als de klep open is even luisteren waar de piep vandaan komt. Wellicht idd een klein drupje olie nodig.

Demagnetiseren zou ik pas doen als je de rest hebt gedaan en het idee hebt dat die niet goed werkt. Het wordt wel altijd aangeraden, maar heb ook wel eens gelezen dat de electronica van de tape delays zo is gemaakt dat de metalen delen automatisch worden gedemagnetiseerd. Of dit ook waar is weet ik niet

Wel ik heb gisteren avond uitgebreid getest en moet zeggen alles werkt en klinkt nog heel lekker...
demagnetiseren zal ik zeker nog niet doen.

Ik ga gewoon alles eens kuisen met alcohol om te beginnen de tape ga ik voorlopig ook nog niet vervangen zolang die lekker klinkt zal die wel goed zijn..

Mag je die tape eigenlijk vastnemen met de hand of toch beter handschoentjes dragen voor vingerafdrukken op de tape te vermijden ?
In de manual van de Korg SE500 staat hier precies een speciale SET-01 tape case voor die heb ik er niet bij gekregen..

Tja echt goed zal het niet zijn, maar hoevaak heb jij vroeger een door het tapedeck opgegeten bandje eruit moeten vissen en met een potlood opnieuw erin moeten draaien ;)

Beste is zo min mogelijk vastpakken, maar een leeg cassettehoesje kan je gebruiken om de tape in te doen of ff aan een haakje aan de deur ofzo hangen. Doe ik ook wel eens (Ssstt)

"Als iets piept dan is het niet goed gesmeerd dat is bij alles zo!"
Mijn bandrecorder piept en dat komt niet door de smering maar naar alle waarschijnlijk door een rotte motorcondensator die de tape niet goed trekt. De piep zit in de audio (dus niet mechanisch).

Bij Sam Vreekamp bestel je voor 20 euro (+€3 verzenden in NL) een rol BASF broadcasting tape (PER528) van 180 meter. Hij adverteert regelmatig op marktplaats e.d.
Wel ff zelf op lengte knippen en plakken, maar daar kan je de rest van je leven mee vooruit.

Het verschil met die LGR-50 ken ik niet maar Echofix is wel een expert. Anders stuur je m even een email met de vraag waarom die niet goed is

De beste man Utley (onder anderen van portishead) zegt nooit tapes te vervangen.. Dat ga ik dus ook niet doen :)

En groot gelijk. Als iets mooi is aan de sound van Portishead, dan is het wel de tape delays.
De tape op jouw delay is echter wel vorig jaar vervangen. Wel met tape uit de jaren 70 :D

Enige aandachtspunts is dan wel, zorg dat de tapes niet vastplakken aan de koppen, dus regelmatig even aan zetten en de tape delay niet in de zon of op een andere warme plek zetten.

Een tape moet je vervangen als ie versleten. Zo simpel is dat.
Tapes slijten door ouderdom en/of gebruik.
Het laat zich herkennen door verlies aan de hoge frequenties en doordat de tape bovenmatig gaat afgeven op de koppen en de geleiders. :geslaagd:

Laat dat nou net het mooie van tape delays zijn! Heerlijk hoe die sound vergruist :okdan:
De tape van mijn eerste tape delay zat er al x jaren op en heb ik pas vorig jaar, 10 jaar later vervangen.
Dit omdat het geluid op de tape zo zacht werd dat het begon te irriteren (waar is dan toch die echo :))

Daarentegen is het wel fijn om nieuwe tape op voorraad te hebben voor het geval het nodig is.

Back