latency push 1

Dus als je Ableton geopend hebt met ASIO4ALL hoor je geen geluid als je iets van internet wilt afspelen of bv 'n mp3 afspeelt .[/QUOTE schreef:
Hallo synthforum,

ik wilde toch vermelden dat ik Asio4all gebruik en het programma http://odeus-audio.com.au/Odeus/ASIOLinkPro. Ik kan nu muziek luisteren, Ableton streamen in Twitch met Asio4all ,electrische gitaar met lage latency opnemen in Ableton. En dat allemaal tegelijk. Ik zou dit dus ook even checken :okdan:

Latency is nu 15 ms met de ASIO driver. Nog steeds niet helemaal hoe ik het wil maar iig beter! Dank.

Latency die wordt aangegeven in een DAW gaat toch over de vertraging in het proces AD/DA en niet over midi? Voor zover ik begrepen heb heeft de buffersize doorgaans niet zoveel invloed op midi vertraging, tenzij je CPU problemen hebt hij hij het allemaal niet kan bijhouden. Op mijn mac mini uit 2011 icm bitwig (maar ook met andere DAW's gewerkt) heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met midi vertraging, ook niet bij een hoge(re) buffersize.

Ligt het misschien niet aan de midi drivers ofzo? Ik denk maar even hardop mee hoor, ben geen expert en tis al even geleden dat ik me er mee bezig hield...

15 ms is idd beter maar moet volgens mij lager kunnen...
Had je ook onder het tabje 'options' ook 'Reduced Latency When Monitoring' aangevinkt? Dat kan ook al een beter resultaat opleveren los van de latency. :)

Ik sta er van te kijken dat er nog niemand een duidelijk antwoord heeft gegeven. Dan ik maar: latency heeft niets te maken met de route push -> usb -> ableton. De midi latency is er wellicht wel, maar verwaarloosbaar ten opzichte van audio latency. Een goede audio kaart kan dit oplossen. Deze kan namelijk veel beter met een kleine buffer size omgaan (=lagere latency) en deze kan een hogere sample rate aan (hoe hoger de sample rate hoe lager de latency). Jouw oplossing is dus een kaart die op windows een kleine buffer size en een hoge sample rate aan kan. Dat hoeft geen kapitaal te kosten vandaag de dag. Enige waar ik geen antwoord op heb is welke driver/kaart combinatie het beste resultaat geeft op Windows. Ik zit op een imac met een motu 828 mk3 en een latency onder de 6 ms is mogelijk. Er zijn zelfs kaarten die nog een stuk lager zitten. Een beetje research kan je hiermee verder helpen.

Succes!

Vergeet die asio4all en andere marginale oplossingen en koop een goede geluidskaart. Scheelt je een hoop gezeik.

Tsja, mosterd na de maaltijd denk ik, en alle andere oudbakken ingezetene forumleden hebben het ook al gezegd: koop een goede geluidskaart. Je gaat nooit geweldige resultaten krijgen met een onboard kaartje. Latency wordt wat beter met ASIO4All, maar niets kan op tegen een semi-pro geluidskaart met eigen dedicated ASIO drivers.

Als je een Push kunt kopen, kun je ook een Presonus/Focusrite/Steinberg interface van € 100 - € 150 kopen!

Rustig aan he heren :).

Zoals al eerder genoemd heb ik hier gewoon een M-audio 1814 staan, maar die heeft een firewire aansluiting en mijn laptopje niet. Ik zocht een simpele oplossing omdat ik op mijn audio pc nog XP draai en daar wil ableton niet op installeren. Te oud. Hangt ook niet aan het internet. De vraag was idd hoe het kan dat een MIDI signaal zoveel vertraging oploopt en het antwoord is blijkbaar dat de DA route nog steeds 15 ms kost... Wat idd godsgruwelijk veel is. Voorlopig kan ik ermee leven, maar fraai is het niet en op termijn moet ik idd naar een serieuze oplossing, maar daar wilde ik nu niet aan omdat ik toch een keertje m;n hele audio systeem moet gaan aanpakken. Denk erover een snelle laptop als audio station te gaan gebruiken, lekker mobiel en compact zeg maar. Maar dan moet ik een nieuwe OS, nieuwe editor en mogelijk ook nieuwe externe audio kaart en tot die tijd wilde ik wel al kunnen klooien met de Push.

Kortom, die rare Belg (?) had gelijk, maar ik wilde net een plakband en geen lange termijn oplossing. Soort van :). Dank allen!

Als je laptop een pcmcia slot heeft kan je ook voor 10 euro een fw kaartje scoren.

Ik heb SP3 niet, dat zal wel het punt zijn, noch een PCMCIA slot. Maar de vakantie komt eraan, dus ik ga eens kijken.

Elke moderne laptop met een SSD schijf zou moeten voldoen toch?

vakantie voorbij, dus even een update: SP3 helpt niet bij ableton hoger dan 9.1, maar asio4all bleek veel makkelijker te tweaken dan ik dacht (gewoon niet goed genoeg gezocht zo bleek): ik heb nu de latency naar 6 ms gekregen. En nee, daar was geen andere geluidskaart voor nodig :).

Werkt prima nu. FW is bijna onmogelijk op een nieuwe laptop. Maar hoeft dus ook niet, ik gebruik nu een desktop audio bak voor multitracking en een aparte laptop met push. Voor serieuze opnames zal ik nog steeds een USB kaartje moeten aanschaffen, die stereo out is natuurlijk niet geweldig, maar werkt verder prima om de push verder te verkennen.

Back