Cubase 7: FX send outputs vergeten

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Hier is een probleempje waar ik al lang mee te maken heb:

In Cubase 7 heb ik een aantal hardware FX gemaakt door een aantal group FX in de mixer te bouwen en deze vervolgens via External FX naar een hardware output te sturen van mijn DA converter.
Dit werkt fijn, maar wat er gebeurt is dat de DA outputs die ik toeken aan mijn Extrenal FX vaak worden "vergeten". Onder het tabblad VST-connections/Group/FX zie ik dan "not connected" staan achter enkele FX.

Als ik de boel weer herstel door opnieuw de outputs toe te kunnen werkt het weer zoals het hoort, maar tzt gebeurt het wederom dat de outputs verdwijnen.

Is iemand bekend met dit probleem?
En weet iemand hier een oplossing voor?

Ik vrees dat ik je niet kan helpen maar Cubase heeft een probleem als dingen dezelfde naam hebben.
Je kan wel een preset maken van de instellingen. Dan kan je het wel sneller weer herstellen.

Hmm, ik heb dit probleem ook al tig keren meegemaakt maar aangezien ik maar 2 HW FXen heb is het binnen 3 seconden weer ingesteld bij mij :D

Niet dat ik het ooit gepobeerd heb maar kan je niet de External Plugins.xml file ergens naartoe kopieren en als het weer voorkomt die file terugkopieren naar de originele Cubase map (c:\Users\MatthewLeBlom\AppData\Roaming\Steinberg\Cubase 7) op je HDD??

Nogmaals, ik weet dus niet of dit werkt ;)

Dank voor het meedenken heren.
Ik zal eens zoeken naar die file.
Het lijkt me zowiezo handig om die te backuppen.

Ik backup die hele map sowieso wel eens omdat daar ook andere ongein in staat die wel eens wil verdwijnen bij een Update/grade zoals (zelfgemaakte) keycommands, MIDI presets voor de Cubase MIDIplugins en settings voor MIDI controllers (generic remote etc)

Volgens mij zijn external fx instellingen per project opgeslagen in je .cpr

Hmm...zou dat echt zo zijn?
Dat ga ik eens ff uitzoeken.
Dank voor het meedenken.

[EDIT]
Dat heb ik zojuist uitgezocht dus kan snel weer reageren:

Deze settings worden niet opgeslagen in de project file, maar elders.
Ik heb net in het project waarmee ik aan het werken was ff wat routing veranderd in de External FX sectie en daarna op "save" gedrukt.
Vervolgens heb ik het project gesloten en heb ik een ander project geopend.
En wat bleek: de routing was in het nieuw geopende project mee veranderd.

P.S.: wat natuurlijk wel wordt opgeslagen in de project file zijn de FX keuzes die in de mixer gemaakt worden.
De hardware routing blijkbaar niet.

Volgens mij zijn external fx instellingen per project opgeslagen in je .cpr

correct, je connections routings staan in je cpr

wat je het beste kunt doen is eenmalig de connecties goed zetten voor je external fx met je external instruments gekoppeld, daarna maak je van dat lege project een template, en je volgende songs baseer je op die template. Dan werkt het altijd.

correct, je connections routings staan in je cpr

wat je het beste kunt doen is eenmalig de connecties goed zetten voor je external fx met je external instruments gekoppeld, daarna maak je van dat lege project een template, en je volgende songs baseer je op die template. Dan werkt het altijd.

Ik onderschijf dit:

En toch als ik oude projecten heb geopend is ineens een kanaal niet meer goed ingesteld als ik een recent project open dat ik vanuit een template heb gemaakt waar alles goed stond..

Deze bug zit er echt al jaren in!

Quifster: Jouw suggestie doe ik reeds. Maar binnen deze aanpak gaat het juist fout.
En voor de duidelijkheid:
Alle routings worden netjes onthouden (die in de mixer ingesteld en ook die in de VST connections ingesteld). Maar binnen de VST connections gaan de External FX dus regelmatig de mist in. Zonder dat ik andere routing instellingen maak (ook niet in andere projecten).

Ik heb hier ook al jaren last van! al tig keer bij steinberg gemeld, maar oplossen: ho maar. Het is gewoonweg belachelijk dat je external fx niet op te slaan zijn zoals inputs en outputs.

In mijn geval praat je over een 48 kanaals in out setup, met een berg outboard. Dus als het weer eens "zomaar" weg is, wat zo ongeveer eens in de 2 maanden gebeurd, pak ik mn excel sheet met patch maar weer van stal om alles terug te zetten.

Het is ook heel raar dat je external fx patch niet bij je project opgeslagen word. Ik gebruik een HEDD voor mn masterbus, maar ook voor mn opnamen. Dan patch ik m dus om in external fx. Als ik nu opnamen gedaan heb, en een project open met mn hedd op de masterbus, moet ik eerst de kanalen weer terug patchen.

Dit is overigens al vanaf cubase 4 een probleem.

Mijn tip: altijd een excel sheet bij de hand houden met je volledige patch.

Dank voor het meedenken allemaal.

Jammer dat het een bekend probleem is waar blijkbaar geen oplossing voor bestaat.
Een sheet met alle I/O erop heb ik tot nu toe ook als oplossing.
Dat werkt natuurlijk maar het is inderdaad steeds veel gedoe.

Back