Latency problemen met Cubase en Behringer RD9

DJ41

Lid sinds 1834
Dit is misschien een hele domme vraag, maar ik stel hem toch maar want ik weet het echt niet.

Ik werkte altijd ITB. Hiermee kun je alles van samples tot vsti's makkelijk afspelen qua timings met de ASIO driver van je geluidskaart. Zelfs met een lading FX erop was de timing nog altijd goed. Nu heb ik een Behringer RD-9 gekocht en loop ik tegen latency problemen aan. Ik begrijp dat als je een audio track in Cubase gebruikt om het inkomende analoge signaal te editen met VST FX en dan weer doorstuurt naar de main stereo out, dat daar iets van latency in zit. Maar het is bij mij behoorlijk veel en ik krijg het maar niet rechtgetrokken. Wanneer ik de direct monitoring op mijn geluidskaart aanzet, dan is de timing van het droge signaal (uiteraard) wel goed.

Hoe doen jullie dat met al jullie synths/drumcomputers? Nemen jullie alles "dry" op in een audio track en gooien jullie er dan FX op? Dit lijkt mij een ontzettend irritante/omslachtige manier van werken. Misschien zijn er nog instellingen die ik in Cubase kan tweaken om de timings beter te krijgen?

Je hebt 2 soorten latency, die van je audio interface, en van het midi signaal (althans, ik neem aan dat de RD-9 op 1 of andere manier synct met Cubase via Midi).

Eerst wil je zorgen dat je audio latency goed gecompenseerd wordt in Cubase, meestal is dit direct goed omdat er standaard gekeken wordt naar de audio-buffer die gebruikt wordt (a.d.v. je instellingen, de buffer is anders via 44khz, of 96khz).

Om dit te checken doe je eerst een audio-loopback, dus je pakt een output van je interface, en stop die direct in je input van je interface. Dan pakt je een sample, van een hi-hat ofzo, plakt die elke 4 maten, speel je af, en neem je op. Dan zie je of dit goed staat ingesteld door de sample met het opgenomen signaal te vergelijken, die moeten EXACT hetzelfde zijn op de grid. Zoniet, dan kun je met latency instellingen in Cubase gaan spelen (ik gebruik geen Cubase dus weet dat niet exact).

Als dat goed staat, dan sluit je de RD-9 aan en stuur je midi-sync, en kijk of het dan recht staat, zoniet, dan moet je de midi-sync offset aanpassen, daarmee zorg je dat het midi-sync signaal iets eerder, of als nodig iets later uit je daw verstuurd wordt.

Met deze stappen heb je in ieder geval de basis in orde, met VST FX voeg je wel weer een extra stap vertraging toe aan, maar dit zou wel automatisch gecompenseerd moeten worden.

Bedankt voor je goede tips. Ik kan met de midi offset alles weer strak krijgen. Het enige wat nu mislukt zijn mastering plugins op mijn main stereo out. Wanneer ik die toepass, dan wordt alles een soepzooitje met timings. Maar ik kan natuurlijk mijn track eerst exporteren naar een audio bestand en dan een mastering plugin eroverheen gooien.

Mastering plugins zoals limiters hebben vaak een"look ahead" functie waardoor ze voor extra latency zorgen.

Back