Defecte toets Yamaha SY-85

hitman

Ouwe rot
Ik had dit al bij "hulp gevraagd" geplaatst, maar misschien hoort dit hier thuis, nml: het volgende is gebeurd.

Er is iets op het toetsenbord gevallen en nu is het probleem dat de A# toets een beetje naar beneden is gedrukt. Als ik hem weer terug naar zijn normale positie haal, en dan weer indruk, gaan de twee andere toetsen ook mee.
Is dit makkelijk zelf op te lossen? Of wordt dit een duur grapje? Financiëel komt niet echt geweldig uit.

Niels

Ligt wel een beetje aan de zwaarte van de 'iets' dat er op viel
Maar klinkt niet best, als in zwaar verbogen enzo ...

Nee, er is niks verbogen. Ik vermoed dat er iets met een veertje aan de hand is. Ik heb de onderkant los gehad en er is niks te wat duid op een breuk.

Je zal hem toch uit elkaar moeten halen om te kijken wat er aan mankeert.. Ik heb ook nog een SY85 project staan met een soortgelijk probleem. 1 zwarte toets steekt een millimeter verder naar voren dan normaal. Als je de witte toetsen die er omheen zitten indrukt gaat die zwarte mee naar beneden. Als ik binnenkort tijd heb zal ik er eens naar kijken. 8>

Ik heb een uitkering, dus ik heb tijd zat, maar te weinig kennis om het toetsenbord los te maken. Ik heb gemerkt dat de toets in kwestie alle kanten op kan worden bewogen. Zou die gebroken zijn? Maar ik ga zo weer verder met opereren.

Hoe kan je een toets verwisselen. Moet je alles intern losmaken? Ik ben bezig, maar ik ben bang dat ik iets verniel.

Het wisselen van een toets verschilt per synth. Wel zijn er een aantal systemen die steeds terug komen.
Voor allemaal geldt dat het toetsenboard gelicht moet worden. Hij hoeft er vaak niet geheel uit.
Bij veel relatief moderne synth moet je de hele handel demonteren om bij het toetsenboard te komen. Mijn record is 79 schroeven en bouten van een of andere Yamaha. Soms zijn het er slechts 5 nadat het dashboard gelicht is.

Er kan een veertje onder de toets aanwezig zijn. Dan hoeft de toets enkel er uit geschoven worden en dan omhoog getrokken.
Bij anderen zit er een veertje aan de achterkant van de toets gespannen naar het frame.
Bij een JX-3P bijvoorbeeld zit er ook nog een plakstrop die voorkomt dat de toetsen er spontaan uit vliegen. Die strip moet eerst losgetrokken worden (en later weer terug geplakt).
Het is nagenoeg altijd zo dat als er een zwarte toets uit moet, de naastliggende witten er eerts uit moeten.

Er zullen up YouTube vast wel filmpjes staan van allerlei synth's hoe een toets gelicht moet worden.

Ik heb net mijn SY85 uit elkaar gehaald. Daar is een zwarte toets van kapot. Er is al eens iemand aan het fröbelen geweest aan die toets want er zijn allemaal afgebroken stukjes weer aangelijmd enzo. Heel kunstig maar het werkt nog steeds niet 8o)

Je moet een SY85 wel redelijk kansloos ver uit elkaar halen om de toetsen eraf te kunnen halen. Niet moeilijk en het kost ook allemaal niet zoveel tijd maar je hebt wel 50 schroefjes en een aantal grote printplaten naast de synth liggen voordat je zover bent.

Ik ga achter een 'nieuwe' zwarte toets aan. Die van jou zou ook kapot kunnen zijn. Ik woon vlakbij Utrecht. Ik wil je eventueel wel helpen met jouw SY85.

Ik had 43 schroefjes naast me liggen maar ik durf niet verder te gaan in veronderstelling 'het kan allemaal nog kapotter gaan' en dat wil ik niet hebben.:D
Maar dat zou geweldig zijn als je me kan helpen.:halleluja

Weet iemand of de toetsen van een SY77 of SY99 hetzelfde zijn als die van een SY85?

@hitman: heb je al uitgevogeld wat er kapot is aan jouw SY85? Maak anders ff een paar foto's van de binnenkant en post die hier. Ik wil zeer binnenkort een paar onderdelen bestellen op synth-parts.com en dan kan ik eventueel nieuwe toetsen voor jou mee bestellen.

@XV88, nee. Ik denk dat ik meer moet loshalen en ik ben bang dat ik meer kapot maak dan me lief is. Daarbij heb ik geen geld om iets te kopen, behalve eten. Ik denk dat het een gebroken zwarte toets is, maar zeker weten doe ik niet.

Iemand in de buurt van Utrecht die een keer langs kan komen om een blik te werpen op het interne omstandigheid van de SY? please. Aangezien mijn internet is afgesloten ben ik niet in de gelegenheid mailtjes meteen te kunnen beantwoorden, dat is ook een van de redenen dat de Receptor te koop staat aangeboden.:(

Back