Fanless geluidarme audio PC DAW

Dag allemaal,

Dank voor de reacties.
Intussen ben ik uit mijn droom.
Gisteren had ik een mail gestuurd naar Quietpc.com.

Ik deel hier even enkele van de vragen die ik stelde :

• How is the performance of the fanless pc on hot summer days with outside temperatures of 35°C?
  • Do I need an emergency fan for such conditions?
  • Has to be taken care that the PC is placed in an open space where air can move freely?

Het antwoord :

The space where your current PC sits would not be good for a fanless system. On a fanless system the heat rises and escapes the PC, if the vent at the top of the PC is covered it will not be able to escape as easy. A fanless system can do anything that a fanned system can do but if you are wanting to push the system on a regular basis for music production I would highly recommend a fanned system where all the components are always going to have fresh air keeping them cool.

The Haswell Extreme and Xeon processors will be better for professional music production, especially if you are using multiple audio channels and VSTs at the same time. However we cannot build a fanless system with these processors but we can do very quiet.

Duidelijk dus.

Ze spelen op safe, wel zo eerlijk... maar Haswell Extreme en Xeon processors is wel een beetje overdone lijkt mij..

Als je aan een zwaar project (veel plugs of CPU slurpende VST's synths) werkt gaat elk systeem herrie maken als er gekoeld wordt.
Misschien moet je het probleem anders benaderen. Kies voor een computer die bij een lage belasting stil is.
Benno had ook best al wel een goed punt denk ik.
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1856358&postcount=18

Ik weet niet of je hele zware projecten draait? Misschien kun je bij het opnemen van de definitieve takes zoveel mogelijk uit je project renderen/freezen, dan heb je alleen nog wat audio en vst fx bij het opnemen lopen, en is er geen enkele noodzaak om de fans op hoorbaar niveau te laten draaien.. of kunnen ze misschien wel tijdelijk uit.
Een tool installen die je temperatuur in de gaten houdt en als ie te warm wordt ff chillen.. :)

Naast mij staat nog een 3 jaar oude zelfbouw pc die wel wat geluid maakt. Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Als je nou serieuze opnames met een goede mic gaat maken okee, dan snap ik het maar gewoon in je daw bezig zijn dan maakt een beetje ventilatorruis toch niet zoveel uit ? Dan ga je met die mic zowiezo niet in de ruimte zitten opnemen waar je apparatuur staat toch ?

Voor de rest vind ik het een beetje een luxeprobleem , en over luxe dingen problemen maken vind ik suf.

Ik trek me niks aan van gezoem. MAar mischien zoemt jou pc wel veel harder dan die van mij hoor. En microfoonopnames in de ruimte maken waar je pc staat is gewoon niet heel handig. Ik zou dan eerder gaan zoeken naar een vocal booth ipv een andere pc.

Dat laatste is het belangrijkste..
Die in mn Air trouwens is ook zelden/nooit hoorbaar.

Klopt, ze zijn lekker stil. Heb ik met m'n 600 euro zelfbouw PC gelukkig ook.

Wat nog een additionele tip is: zet je computer (wanneer het geen notebook is natuurlijk...) onder je bureau, dan hoor je er niks meer van, tenzij het zo'n 300-euro-straaljager-standaard-PC is natuurlijk.

Want een vocal booth is veel goedkoper en neemt minder plaats in dan een andere pc. :doei:

Ja als je alleen maar kunt denken in dingen kopen niet nee.

Maar een vocal booth is erg goedkoop te improviseren. In tegenstelling tot een nieuwe pc. :doei:

Of in ieder geval je mics afschermen van de pc hoeft niet zo moeilijk te zijn.

Een vocalbooth kan je goedkoop zelf maken maar in temperaturen waar een gemiddelde computer herrie gaat maken lijkt me zo'n kleine ruimte nou niet heel comfortabel..

NOS? :D

Ik opper ook maar wat ideeën.. :)
Vind het zelf wel prettig om wat controle en indicatie te hebben.. sommige mobo's laten het ook niet toe via een externe toepassing de fans te regelen trouwens..

Naast mij staat nog een 3 jaar oude zelfbouw pc die wel wat geluid maakt. Ik snap niet zo goed wat het probleem is. Als je nou serieuze opnames met een goede mic gaat maken okee, dan snap ik het maar gewoon in je daw bezig zijn dan maakt een beetje ventilatorruis toch niet zoveel uit ? Dan ga je met die mic zowiezo niet in de ruimte zitten opnemen waar je apparatuur staat toch ?

Voor de rest vind ik het een beetje een luxeprobleem , en over luxe dingen problemen maken vind ik suf.

Even mezelf quoten hoor..

Ik bedoel het niet lullig ofzo. ik begrijp dat je het liefst alles op één plek wilt, dus ook mic opnemen in dezelfde ruimte als waar je pc staat. Maar in een beperkte ruimte is dat soms erg moeilijk, en dus iets wat gewoon anders opgelost moet worden. Dat is wat ik bedoel als ik het over dat luxeprobleem etc. heb, maar de manier waarop ik het zei staat me zelf niet zo aan. Vandaar dat ik daar even op terug kom.

Een oplossing is een stille computer inderdaad. Maar een echt stille oplossing zou nogal duur uit kunnen pakken, vandaar dat ik denk aan een geimproviseerde vocal booth. Het lijkt mij dat dat misschien nog goedkoper kan dan een nieuwe stille computer.

Zo, beetje genuanceerd, ik vond mijn reactie een beetje onvriendelijk overkomen, dat was niet de bedoeling.

Als vocal booth; ik zag in 'de formule' (docu over de jeugd van tegenwoordig) dat Bas Bron een tapijt in de hoek heeft hangen, gewoon zo'n lekkere dikke.
Nou kan je veel zeggen over 'de jeugd' maar slecht opgenomen klinken de stammen niet.

Ik heb overigens ook nauwelijks last van mijn computerruis. Hij is vrij stil en ik ben ontzettend geconditioneerd.. :)

@LT_Picard: Met mijn gsm-decibelmeter heb ik op mijn pc tussen de 9 en 12 db.
Dat is gemeten van 5 cm vanaf de kast.

Dat is vrijwel stil zou ik zeggen !
Zoals ik al zei: goede, stille fans zijn zo erg nog niet :-)

Koop een MacPro, klaar.

Of je nu de ouwe G5 kast variant hebt of de nieuwe trashcan variant, die dingen hoor je niet, je weet eigenlijk alleen maar dat ze aanstaan door een powerled.

En dat is echt zonder dollen, ik heb daar superervaringen mee. Vroeger ook stille kasten PC variant gehad, werkte allemaal niet, die fans gaan op den duur allemaal piepen en kraken etc.

De laatste 3 PCS die ik had zijn naar de klote gegaan door gare fans etc. En bij degene die hier ook woont ook al een aantal keer.

Het kost wat, maar je krijgt er echt wel wat voor terug.

En natuurlijk je kast onder tafel zetten, dat scheelt ook. Maar mijn mac staat 1 mtr van me af OP tafel.

Onder tafel is stof happen, wel stiller.

Maak (of koop) een kastje waar je hem in kan zetten zodat hij ook niet direct op de grond staat. Dit scheelt echt. Eens per 5 jaar een keer intern schoonmaken helpt ook.

Ik bouwde vorig jaar een pc voor m'n moeder, moest allemaal goedkoop maar wel nieuw.
Heb net ietsje boven laagste prijs onderdelen gebruikt ivm kwaliteit maar dat ding was zo stil dat ik soms twijfelde of hij wel aan stond.

Maargoed, als je meer power nodig hebt, heb je betere koeling nodig dus is de kans op fan geluid ook groter.

Back