Welke DAW ?

willvandervliet

Ouwe rot
Graag zou ik jullie hulp willen hebben bij de aanschaf van een DAW voor MAC.

Voor mij is van belang dat ik er op een eenvoudige wijze backing tracks mee kan maken.

Ook belangrijk is dat er een rompler achtige synth in zit en een drumcomputer die niet alleen maar electronische drums heeft; het liefst met flink wat preset ritmepatronen.

omdat ik eerst eens wil kijken of het werken met een software DAW wel iets voor mj is zou ik het liefst met een niet al te duur pakket willen beginnen.

Graag jullie suggesties

Vaak kan je een pakket een x dagen gratis proberen. Dan kan je eens kijken of het past bij je workflow

Ben net Tracktion T4 tegen gekomen, is zelfs gratis maar kan uit de beschrijving niet opmaken of er ook synths en een drumcomputer inzitten.

Ik gebruik graag Reason, daar heb je twee versies van (369 euro full, 49 euro essentials) die je ook gratis kan proberen. Alleen voor het openen van opgeslagen songs heb je een licentie nodig:

https://www.propellerheads.se/reason

Zit een rompler en drumcomputer in, een berg synths en samplers met loads van presets, erg makkelijk om op te nemen en een hardware manier van denken.

Begin eens met Garageband. Staat vermoedelijk al op je Mac..

Dit is denk het makkelijkst zonder hele complexe daw's te moeten leren. En volgens mij gewoon gratis ook. En alles wat je wel een beetje wil.

Dit is denk het makkelijkst zonder hele complexe daw's te moeten leren. En volgens mij gewoon gratis ook. En alles wat je wel een beetje wil.

En als dat bevalt en je dingen te kort komt kan je altijd overstappen naar Logic :)

Gewoon meerdere opties uitproberen en kijken wat er bij je past. Deze vraag stellen is vrij zinloos, want de meeste antwoorden zullen zijn van mensen die de DAW die ze zelf graag gebruiken aanbevelen waardoor je nog 10 opties over houdt :)

Maar Garageband is inderdaad een goede tip, want gratis op je Mac geinstalleerd en kan best veel mee.

Garagaband heb ik inderdaad al geprobeerd maar hier kan ik geen externe midiapparatuur mee aansturen.

Dat klopt, maar daar had je niets over gezegd in je oorspronkelijke vraag :)

Probeer wat demo en gratis dingen zelf, dan zal je wel zien wat je ligt..

Studio One 3.

Zeker als beginner is die DAW 20x overzichtelijker dan Logic en Cubase bij elkaar, die gewoon vrij bloated zijn. Beide ook erg goede DAWs, maar Studio one 3 is nog lekker nieuw, weinig overbodige functies, overzichtelijk, intuïtief etc. Ben er zelf erg over te spreken en ik heb ruim 10 jaar met Logic gewerkt.

Oh ja en het is SNEL. Niet normaal. Kan ableton zelfs niet tegen op.

Voordeel van Logic is wel de drumplugin met een zooitje drummers er in. Super makkelijk om een realistische drumtrack neer te leggen als dat is wat je zoekt.

Bedankt allemaal voor het meedenken ,heb gekozen voor een proefperiode van een maand met Cubase Elements 8.

Wel loop ik tegen het probleem aan dat ik nergens in het programma mijn wel geinstaleerde Yamaha Steinberg Asio Driver kan vinden, die ik nodig heb om mijn Yamaha MOX als audio-interface te gebruiken.

Terwijl ik begrepen heb dat het programma bij het opstarten automatisch zou moeten vragen of ik deze wil gebruiken.

Ook onder devices kan ik hem nergens vinden.

Als het goed is kun je je driver kiezen bij Device Setup.

Zie afbeelding...

Attachments

• Device setup.PNG
    Device setup.PNG
    84,1 KB · Bekeken: 111
Dat is nu juist mijn probleem, bij devices wordt de yamaha-Steinberg driver niet weergegeven, terwijl de usbverbinding tussen de MOX en de Mac gewoon werkt.

Back