Yamaha SK-xx

barn

Detroit nerd
Ok, door de volgende advertentie SK-50d met de bijgeleverde geluiden werd ik geïnteresseerd in deze reeks Yamaha synths.

Google gaf me net niet voldoende informatie en al helemaal geen sounds.
Ik wil graag een aantal dingen weten, maar zal eerst even vertellen wat ik weet:

Sk-10
klein, string/(horns?)/organ (41 note-keyboard?????)

Sk-15
strings/poly-synth/organ (41 note-keyboard???)

Sk-20
strings/poly-synth/organ -> met pre-sets en naar het schijnt meer edit-mogelijkheden? (61 keys)

Sk-30
Schijnt meteen zwaarder te zijn? zelfde als 20 maar dan met mono-synth (61 keys)

Sk-50d
dubbel keyboard en als 30 maar met bass-synth toegevoegd (122 keys)

Waar ik benieuwd naar ben:
Wat zijn de afmetingen-verschillen en gewichtsverschillen tussen (vooral de) 10/15/20, daar ik geen plaats sowieso heb voor de 50d.

Ook ben ik erg benieuwd naar sounds van de verschillende synths, gecombineerde sounds en/of droge sectiesounds...

En verder is elke info omtrent deze serie van Yamaha welkom...

sk-20 is 15 Kg en 61 keys

em sk15 is net als sk10 49 keys...

Kan iemand de verschillen tussen de sk15 en sk20 opnoemen?

Is het enige verschil het keyboard en de aanwezigheid van pre-sets?

In difference to its smaller brothers (SK15 etc.), the SK20 has presets available: for the Poly-Synth there are 3 presets (which override the manual settings), and the manual (controlled by all the buttons, sliders, and switches mentioned before). This way you can switch with a click of a button between 4 different analog synth settings - yes, that was an achievement when this instrument was built!

Dit is het enige wat ik kan vinden...

Zijn ze echt zo zeldzaam?

Origineel geplaatst door barn
Dit is het enige wat ik kan vinden...

Zijn ze echt zo zeldzaam?

Yep ... er zijn er niet zo veel van gemaakt. Toen Yamaha ze indertijd uitbracht was het de bedoeling om 'Symphonic Ensembles' op de markt te brengen die een verzameling moesten zijn van orgel, string en synth. Probleem was toen dat ze erg duur waren (163.000 BEF (= 4.040 EUR) voor een SK30 - is nog ooit een dreammachine van me geweest) voor wat je kreeg. Er waren andere producten die hetzelfde boden voor minder geld (Crumar Trilogy, Korg Trident, ...). 2 jaar later is de DX-serie op de markt gekomen en drukte de SK-serie (alsook de CS-serie) <onterecht> van de markt. Een jaar na de introductie van de DX-en zijn ze uit produktie genomen.

Een verkoop zoals de SK50D van Jes zou eigenlijk een buitenkansje moeten zijn ... het is een echt unicum. Alleen jammer van de plaats die zo'n ding in beslag neemt.

:doei:

Ik heb een half jaar geleden het geluk gehad een SK10 te vinden....
Werkelijk een raar maar geweldig geluid. Los is het bijna te smerig om aan te horen, maar zodra het in een mix ligt of met wat effectjes erover vult het iets op wat tot nu toe mijn andere instrumenten (Triton S30 en U20) niet kunnen opvullen. Heel lekker.

Mocht je meer mail me dan maar even. Ik heb de handleiding nog wel in PDF en heb ook wel fotootjes.
En het klopt inderdaad wat je schreef:
Organ, String en Brass, 49 toetsen

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Danny

Een verkoop zoals de SK50D van Jes zou eigenlijk een buitenkansje moeten zijn ... het is een echt unicum. Alleen jammer van de plaats die zo'n ding in beslag neemt.

De SK50D is echt voor liefhebbers, net zoals de CS80/60/50/30 ;)
Door de orgelachtige afmetingen en de synth spec's t.o.v. de gewilde (Yamaha CS) synths toch ondergewaardeerd. Hetzelfde geldt ook voor andere niet-gewilde orgelachtigen. Zeker als je de prijzen gaat vergelijken/relativeren met ...

't Is dat ik ruimte te kort kom, anders wist ik het wel. ;)

Dit is zo'n apparaat dat pas echt goed klinkt als je er een echt goede keyboard speler achterzet. Waarom, ik heb geen idee.

Origineel geplaatst door dekzster
Dit is zo'n apparaat dat pas echt goed klinkt als je er een echt goede keyboard speler achterzet. Waarom, ik heb geen idee.

Da's hetzelfde met een CS80. Da's ook een synth die je echt moet leren bespelen ;)

Bij www.prepal.com staat enkel de SK 20 op 176 usd.

Wat zou je moeten betalen voor een goede SK 10,SK 15,SK 30 en SK 50 D.

Wat is het meest verkochte model uit de Yamaha SK serie.

Meest verkocht zou volgens mij de SK 20 zijn en minst de SK 10 en SK 50 D.

Zit er trouwens ergens op de SK serie CV/Gate ? :)

Origineel geplaatst door marcuuu
Wat zou je moeten betalen voor een goede SK 10,SK 15,SK 30 en SK 50 D.

Dat hangt af van de staat en wat ie voor je waard is, maar ik vind de prijs die Jes vraagt heel realistisch ... alleen jammer dat het geen SK30 is, die zou wel passen.

Wat is het meest verkochte model uit de Yamaha SK serie.
Meest verkocht zou volgens mij de SK 20 zijn en minst de SK 10 en SK 50 D.

Als je zo op het internet leest, lijkt het me idd de SK20 te zijn. De SK30 en SK50D zijn zeker de minst verkochte (logisch, want zij waren de duurste en de zwaarste).

Zit er trouwens ergens op de SK serie CV/Gate ? :)

Volgens vintage.com zou er inderdaad een CV/Gate control op moeten zitten. Ik heb thuis de originele reclame van de SK30 nog liggen. Ik zal dit weekend eens zien of ik die zo direct kan vinden en dan zal ik je maandagmorgen weten te zeggen welke aansluitingen hij allemaal heeft.

Ik heb de originele reklame uit 1980 nog eens opgesnord. De SK30/50D hebben trig in/out en control voltage in/out aansluitingen als ook foot control en sustain en een terminal om andere SK's of CS te koppelen ;)

ik denk ik schop m moi spul toch oude yamaha string/organ synths

mede doordat ik een electone kocht cs synth voorloper en er soms best plezier van hebt [koste eg niks ]
maar nu staan der wel drie sk serie poly/organ/strings bakken te koop
de sk 30
wordt driftig opgeboden denk niet dat ie eg stygt
deze is de een na grootste op synhtesizers Advertentienr.:9911068613

en een sk20
135.- eu Advertentienr.:9754468413
let op onderste regeltje haha
:z
he POLY-SYNTH SECTION is a 7-note polyphonic synthesizer with basic filter, pitch, envelope, and portamento controls. It features two (detuneable) oscillators per voice so it's good for thick pads. It lacks any bite whatsoever and, even in normal attack mode, has way too slow an envelope to be used for any bass or percussion sounds. But, the pads and strings you can get certainly shine and glitter like Bowie a-la Ziggy Stardust (especially when layered with the String-Synth...more on that below). It's like a good entry-level synthesizer. Basic and simple LFO, filters and ADSR envelopes. It has a built-in sustain and the Tremolo and Ensemble chorus effect also apply to this section.

The PRESET STRINGS section, however, isn't very developed and so it offer very limited editing capabilities and a rather thin sound. Its only real purpose is to layer with the Poly-Synth section.
If you're looking for that classic '70's string machine, you can do a lot better than the SK.

maar goed een soort van ensemble? string machine met cv trig ...dat see ya niet veel
siel orchestra / arp trident en so hebben soms een trig in geen cv ...jammer altyd deze wel

citaat danny
De SK30/50D hebben trig in/out en control voltage in/out aansluitingen als ook foot control en sustain en een terminal om andere SK's of CS te koppelen

misschien heeft de sk20 d geen cv gate ,s

Heb zojuist vanmiddag mijn Yamaha SK-30 verkocht voor 180 euro. Er zit idd CV/Gate op (Hz/Volt) maar alleen voor de SOLO sectie uiteraard. De Organ, Poly-Synth en Strings zijn niet extern te triggeren, en ook niet te MIDI-ficeren, vandaar dat ik hem weg heb gedaan. Klinkt echt super warm dat ding, maar alleen geschikt voor de echte (toetsen) mannen... snik.

Origineel geplaatst door Maurits
Heb zojuist vanmiddag mijn Yamaha SK-30 verkocht voor 180 euro. Er zit idd CV/Gate op (Hz/Volt) maar alleen voor de SOLO sectie uiteraard. De Organ, Poly-Synth en Strings zijn niet extern te triggeren, en ook niet te MIDI-ficeren, vandaar dat ik hem weg heb gedaan. Klinkt echt super warm dat ding, maar alleen geschikt voor de echte (toetsen) mannen... snik.

nette prijs
staat hier in de buurt eentje een sk20 voor175
best groot toch die dingen :engel: mn huis soo klein
*D

Back