Korg T3 geeft de geest

Talames

Stamgast
Ik was op zoek naar een MIDI controller om wat desktopsynths aan te sluiten en heb een oude Korg T3 op mijn bureau geplaatst aangezien het wel wat MIDI out heeft. Het ding is de laatste 10 jaar maximaal 10 minuten per maand gebruikt. Na een tien minuten spelen geeft het ineens de geest. Met een elektrische "plof" gaat het licht uit en terug opstarten wilt hij niet meer.

Ik vrees dat ik wel eens een verkeerde voeding heb gebruikt. Aangezien in de bijhorende Korg Wavestation van dezelfde periode een voeding zit met een plug onder een hoek van 90 graden waarvan ik er nog een heb liggen (die van de T3 dan neem ik aan). En diegene die ik gebruikt heb is gewoon recht. Ik zal misschien nog wat foto's posten om dit duidelijk te maken

Nu ben ik een totale leek op het gebied van synthonderhoud maar kan iemand mij zeggen wat ik er aan kan doen? Of er nog hoop is, of ik zelf iets kan aan doen. Of als ik hem moet binnen doen, waar dan? (België)

Alvast bedankt!

Klinkt toch meer als idd een kapotte voeding, of een zekering.
In Antwerpen zitten naar mijn weten wel een aantal repair-shops waar je synths naar toe kan brengen.

De T3 wordt gevoed met een gewoon netsnoer toch ?
Dus een "verkeerde" voeding kan in principe niet :)

Benaming is inderdaad een beetje ongelukkig gekozen. Het is een verkeerd netsnoer. Ik heb ondertussen ook gevonden waarvoor dat foutieve netsnoer dan wel voor dient, namelijk een bakje met de naam E-MU systems Vintage Keys [100-250 V AC - 50/60 Hz] met de T3 [220 V - 50/60 Hz - 15W]

Je kan er niet echt een verkeerde eurostekker aan hangen........als je dat niet zelf weet is het denk ik geen optie om hem zelf open te maken oid.

Het feit dat 'ie het nog 10 minuten deed en daarna poef zei wil al zeggen dat het niet aan de stroomkabel lag. Elke IEC 3-pins kabel - deze dus:

QyTJf75.jpg

werkt, of werkt niet.

Wat kan zijn is dat na 10 minuten een onderdeeltje wat warmer is geworden en dat er een stukje soldeerwerk geen contact meer maakt.

Niet zelf openmaken, gewoon even kijken naar een reparateur in de buurt. Kans zit er in dat het een eenvoudige operatie is.

Hetzelfde probleem gehad. Ging gepaard met de nodige rooksignalen.
Bleek achteraf een gekend probleem te zijn van de M / T reeks, nl de interne voeding.

Dit was allemaal stuk op de voeding.

Attachments

• IMG_2514.jpg
    IMG_2514.jpg
    35,8 KB · Bekeken: 87
Eerst vaststellen wat stuk is. Dan de onderdelen vinden. Dat was het moeilijkste. De slechte onderdelen desolderen en vervangen met de nieuwe. De voeding zit helemaal onderaan. Alles moet eruit. Ongeveer 2 uurtjes werk. En dan hopen dat het goed gaat. Je kan ook een nieuwe complete voeding kopen. Kost je ongeveer 150€ zonder werk. Mijn mening als je het zelf doet valt het nog mee. Als je hem laat repareren, dan vrees ik dat de reële waarde van eenT3 lager ligt dan de herstelling. Maar dit is een persoonlijke keuze......

Back