Yam CS15 aansturen via korg ms 20 mini - midi => cv/gate

klinkske

boeketje voor de vrouw
Dit moet lukken toch? Midi naar de korg ms 20 mini - dan keyb en trigger out naar de CS15
Of spuwt de ms 20 mini geen midi uit naar zijn patchbay kbd en trigger outs?
Ik probeerde 't even via keyboard vd ms 20 en dat werkt soort van - de noten blijven maar klinken. en als ik de cs zijn VCA level meer dichtzet is ie "uit" dus dat is het niet.

Volgens mij gaat je dat niet lukken. Midi info wordt iig niet doorgegeven naar de trigger en keyboard outs op het patchpanel van de MS20. Maar als je trigger out van de MS naar de trigger van de CS doet en hetzelfde met keyboard out -> in dan kun je volgens mij wel je CS bespelen met het keyboard van de MS. Zo gebruik ik bv mijn MS20 voor mijn (keyboardloze) MS10.

Heb je ook niet te maken met het feit dat de Korg HZ/V genereert en de Yahama volt per octaaf verlangt, ofzo iets dergelijks??

Kijk naar de specs voor het gate signaal van de MS20mini en de CS15. Dikke kans dat het niet compatible is. Staat vast in de specifications pagina van beide synths.

Heb je ook niet te maken met het feit dat de Korg HZ/V genereert en de Yahama volt per octaaf verlangt, ofzo iets dergelijks??
Nee, die CS gebruikt ook Hz/V, net als de MS-20.Maar TS wil (als ik het goed begrijp) de MS-20 als soort Midi-CV convertor gebruiken en dat kan niet.

Kijk naar de specs voor het gate signaal van de MS20mini en de CS15. Dikke kans dat het niet compatible is. Staat vast in de specifications pagina van beide synths.
Ze gebruiken alletwee S-trig, dus dat is geen probleem als je met de ene synth de ander aanstuurt. Of dat meerwaarde heeft is dan weer een tweede. Maar met Midi heeft dat uiteraard weinig van doen.

De voltage range waarover ze triggeren ligt iets anders. Korg is iets van 15/0V en Yamaha +7/-3V of zoiets. Bovendien is de keyboard scaling van de MS20 en de CS15 anders waardoor je de voetmaat ( 32' 16' etc) naar een van de uitersten moet zetten, en dan nog kom je niet laag op de CS15 (ik heb ze allebei). Met een Kenton ProSolo of Pro2 mk3 en een MIDI keyboard ben je sneller klaar .

ja ik heb de kenton - zelfs dubbel maar niet hier in huis.
Dat keyboard spelen op de ms20 mini naar de cs 15 lukt maar de noten blijven klinken.
Mogelijk ligt 't aan mijn bedrading, ik heb hier zomaar wat uit een kluwen aangesloten.
Ik moet solderen als ik ze beiden wil aanspreken (VCO's) - splitter kabels - moet ik eens bekijken of ik materiaal in huis heb om 't te maken.

Ik hoopte dat de ms20 mini als midi naar cv gate kon dienen door deze pagina te lezen:

http://www.soundonsound.com/sos/may13/articles/korg-ms20-mini.htm

waar dit staat:

The Mini also acts as a basic MIDI to CV and Gate converter, producing the appropriate signals at its Kbd CV Out and Trig Out sockets when you play it via MIDI.

Ik hoopte dat de ms20 mini als midi naar cv gate kon dienen door deze pagina te lezen:

http://www.soundonsound.com/sos/may13/articles/korg-ms20-mini.htm

waar dit staat:

The Mini also acts as a basic MIDI to CV and Gate converter, producing the appropriate signals at its Kbd CV Out and Trig Out sockets when you play it via MIDI.
Ah, da's grappig, wist ik niet! Tja, als dat zo is dan komt waarschijnlijk wel Vinnieq z'n punt naar voren, nl dat de voltages van de gate niet helemaal lekker samenwerken tussen de synths. Je kunt iig eens kijken of het direct met het keyboard van de MS-20 wel goed werkt. Zo niet, dan zou je misschien ook nog wat kunnen truken door het gate signaal eerst door de ESP te halen en daar de trigger out te pakken? Geen idee of dat verschil maakt trouwens, maar je kunt altijd proberen... ;)

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze de moeite genomen hebben de CV en Trig Out uit te schakelen als je MIDI noten speelt. Dat lijkt me nog niet eens zo makkelijk te bouwen en het voordeel zie ik er niet van in.

RTFM!

Yamaha CS15:
Trigger Off +15V to +3V
Trigger On 0 to -10V
CV pitch +125 mV to 4V , Da's dus voor Hz/V ofwel 5 octaven

MS20
Trigger out +5V = Off, 0V = on, dus daar kun je de CS15 niet mee triggeren want die verwacht 0 to -10V
CV Keyboard ~0-8V. Als je C4 op 8V zet dan zou C1 1V moeten zijn. Dit moet aan te passen zijn voor de range waarbinnen de CS15 reageert.

Met andere woorden, leuk als het lukt maar hoofdpijn gegarandeerd!

Die ongekeerde trigger kan idd verklaren waarom ik blijf noten krijgen...
Dank allen.

De ESP van de MS-20 (mini) kan van diverse ext. signalen een bruikbare S-trigger maken.
CS-15 heeft dacht ook een ext. trigger in om de EG direkt mee aan te sturen;
moet je de noise voor uitzetten.

Trigger/gate problemen zijn iha makkelijker op te lossen dan VCO-schalingsproblemen.
Is wel soms wat creativiteit voor nodig.

Of je dit via midi moet willen laten lopen vraag ik me ten zeerste af.

Ik dacht wat sequencing te doen met de zaquencer, dus dan wordt 't midi…
Heb de kenton hier niet liggen momenteel.
Darktime is hier nog wel, weet niet of die juist uitspuwt naar de cs15 - heb andere dingen aan 't hoofd dan manuals uitpluizen, spijtig genoeg. Weldra moet ik verhuizen - ik wou maar even snel wat sequencen als ontspanning - voor manuals en maak ik nu echt geen tijd.

Darktime is hier nog wel, weet niet of die juist uitspuwt naar de cs15
Niet echt:
Dark Time cannot be used to control synthesizers which use the Hz/V standard for the pitch CV (unless the quantization of the Dark Time is not used).
Gate voltage is 0/+5V (of +12V via jumper), dat is niet wat de CS15 wil. Dus wordt lastig..

Back