Korg MS-20 Mini analoge synthesizer

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik ben van plan de Korg MS-20 Mini analoge synthesizer aan te schaffen. Ik wil een paar klassieken in huis hebben, en deze is nog net betaalbaar. Maar nu vraag ik mij af hoe dat zit met verzenden. Is dat verzekerd? Hoe vaak gaat dat fout?

Dat gezegd zijnde weet ik niet of ik mijn 600eu klassieker budget aan een ms20mini zou spenderen. Minikeys om te beginnen...

Een MIDI-keyboardje heb ik al, dus voor de keys hoef ik het niet te doen. Ik ben ook geen goeie keyboardspeler en ben wat de MS-20 aangaat vooral geïnteresseerd in de vormgeving, het geluid en het patchgedeelte. Ik vind het een iconische synth.

OK - ik wacht nog even af wat de deskundigen erover te melden hebben. ;)

Voor dat bedrag zou ik eerder gaan voor een toekomstige klassieker, en dan digitaal. :D Er zijn in dat prijssegment best wel een boel leuke digitale synths.

Of, omdat je ook werkt met Pure Data, een Organelle. Heb je een stukje hardware om daar PD patches op te kunnen draaien, weg van de computer.

Een probleem met PureData (en Faust) is vooralsnog dat het te traag is om real-time wat ingewikkelder chaotisch patches op te draaien. Althans op mijn computer, tenzij ik iets fout doe. Kan Organelle dat wel?

Als je al een keyboard hebt kun je beter de K-2 van Behringer kopen imo. Da's een (stuk goedkopere) clone van de MS-20. De MS-20 Mini is vrij brak qua bouw en de exemplaren die ik onder handen heb gehad hadden storend veel ruis. Dan hou je ook nog 300eu over voor een ándere klassieker, zoals een Cat of een Pro-1 ofzo :D

Wat ik als voor mij interessante klassiekers (of heruitgaven) beschouw zijn:

1. MiniMoog
2. Arp 2600
3. Roland TB-03
4. VCS3
5. (Mini) Korg MS-20

1. 2. en 4. zijn voor mij onbetaalbaar. En een clone staat mij tegen, tenzij die in goed overleg met de originele makers wordt uitgebracht.

Maar nu ik hier al van meerdere leden lees dat de mini MS-20 gebreken vertoont moet ik mij er nog eens goed op bezinnen of ik die wel koop. Als alternatief voor de MiniMoog had ik ook nog de Mavis in gedachten, die is betaalbaar en nog een echte Moog (zolang Moog nog bestaat ;-) ).

Of de GeoShred?

Ik heb de mini en vind hem kickass. Misschien heb ik mindere kwaliteitseisen dan de heren hierboven, maar kan me goed voorstellen dat je keuze erop valt als je een remake van de originele bouwer van de klassieker wil. Tweedehands kan je hem voor een stuk minder vinden, maar dan moet je daar wel zin in hebben en blijft natuurlijk altijd een gokje.

Je zou hem bij een winkel kunnen bestellen die een goede retourregeling heeft. Mocht ie je toch niet bevallen stuur je hem weer terug. Ik het ergste geval kost je dat 8 euro verzendkosten. In het best geval ben je helemaal blij met een mooie mono synth :)

Als je een korg nieuw koopt en hij bevalt niet, stuur je m terug. Ik heb een ms20 mini en dat geruis heeft mijne niet. Dus je riskeert weinig als je deze 1e zin herleest.

En ipv de moog de korg odessey - het enige nadeel is dat je altijd de naam fout schrijft 😉

Als je een korg nieuw koopt en hij bevalt niet, stuur je m terug. Ik heb een ms20 mini en dat geruis heeft mijne niet. Dus je riskeert weinig als je deze 1e zin herleest.

En ipv de moog de korg odessey - het enige nadeel is dat je altijd de naam fout schrijft 😉
Weet je zeker dat jouw mini geen ruis heeft, of stoort het je niet? Ik dacht namelijk altijd dat die ruis kwam vanwege de rev 1 filter (die al in het origineel al wat ruist) icm een andere chip die die ruis wat meer versterkt. Daardoor zou het in het design zitten. Misschien is dit verhaal niet waar hoor, of er zit alsnog wat spreiding tussen individuele modellen.

Als je de filter helemaal opendraait valt het wel mee waarschijnlijk. Bij zachtere geluiden hoor je het wel. Maar ik heb hem zelf niet, dus wellicht kan @kobuz hier beter iets van zeggen. Ik vond het ook een tof ding en ben er ooit ook ingedoken, maar dat ruis probleem heeft me tegen gehouden en ben toen toch voor een Behringer gegaan. Ik snap jouw keuze overigens wel hoor om geen kloon te kopen. Ik had ook liever een van Korg zelf gehad.

Dat er een instelling is waarbij je enkel ruis hoort vind ik niet erg, maar dat je die ruis kennelijk (?) ook nog door een aangelagen noot heen hoort stoort me wel...

Back