Hoe beginnen met studio?

En voor die 606/707. Deze is echt helemaal analoog right? Dus ik kan hier geen andere samples insteken etc..

klopt ten dele, 606 zitten geen samples in, kan je weinig aan de geluiden tweaken, 707 zitten wèl samples in, 6 en 8 bit, die je niet kan vervangen...

Ik zou echt niet als eerste synth gelijk een Mercedes kopen.

Zijn er Synthmeetings in België eigenlijk? Eindhoven zou ook nog wel lukken (maar moet met de bus komen dan dus wel op tijd naar huis) Ik zou het echt eens zalig vinden om wat uit te proberen en zo te zien hoe of wat?

En idd zoals een mpc dat heeft pads, wat wel zeer tof is! Zeker als je zoals ik slagwerk bespeelt ;)
Mocht ge in de buurt van Genk wonen (of tot in Genk geraken), zijt ge altijd welkom om bij mij eens langs te komen. Heb nu wel niet zo super veel staan (geen van de dingen die hier werden besproken, buiten de MPC). Maar ik kan u altijd wel helpen!

Hoe zouden jullie het doen als ik jullie was?
Het heeft mij persoonlijk vrij lang geduurd eerdat ik er achter was wat ik wilde. Die reis kost wat centen.

Ik heb analoge mixers gehad (Mackie VLZ-24.4) icm een E-mu 1212m, analoog met FW (Mackie Onyx), digitaal (01v), analoog + USB (MG166) en ben uiteindelijk uitgekomen op een RME Fireface 802.

Ik ben er achter gekomen wat ik wilde: ik wil total recall, ik mix ITB, wil geen beperkingen met auxen/routing en heb een ris inputs nodig (802 + 2 x 8200 ADAT = 28 line ins) omdat ik alles als losse sporen wil. Eventueel zou ik nog een bak met faders toe kunnen voegen, maar ik mis ze nu nog niet.

Het probleem is dat je nu nog niet weet wat je wil, maar als je een gratis analoge mixer kan lenen van werk zou ik daar mee beginnen. Neem de tijd om de principes te leren van inserts, auxes, preamps en groups; die kennis is altijd waardevol.

Mengpanelen met ingebouwde interfaces hebben vaak wel een hoop ins, maar weinig outs; goedkope mengpanelen met ingebouwde interfaces hebben vaak 2 in, 2 uit. Een mengpaneel aan een audio interface koppelen vereist maar 2 ins (en da's goedkoop) maar dan mix je al OTB en neem je de eindmix op. Je kunt ook elk los spoor opnemen, maar dan moet je gaan muten of patchen. Je kunt je - als je dat doet - ook afvragen wat die mixer dan nog toevoegt, omdat je je hardware dan ook direct via je audio-interface kunt laten lopen.

M.a.w. elke keuze gaat z'n voordeel/nadeel hebben.

een 808. Ik zeg hem eerlijk dat het een vrij beperkte drumsynth is qua sound palet (wat feitelijk zo is) en dat de kans dus bestaat dat op den duur gaat vervelen.

Het is al meer dan een decennia lang mijn fav drumcomputer en zij blijft mij verbazen. Ongelofelijk hoe interessant ze blijft klinken na al die tijd.
Hetzelfde heb ik met de 909 en 606, maar wel minder dan wat ik met de 808 heb. De CR78 vind ik ook zo ontzettend tijdloos. (had ik hem nog maar :( )

Bij mij zijn er tientallen andere drumdozen de revue gepasseerd (zie de MP hier op SF haha) maar aan het eind vd de dag bleef toch elke keer maar weer die 808 over.
Ik heb een tijdje terug met een TR-8 gespeeld, ik was binnen een uur verveeld door het geluid. sorry jongens maar het is gewoon anders.

OF voor zo'n mini voor bassen gaan? OF toch voor de sub phatty?
Ik zou zelf voor de Sub gaan.

En voor die 606/707. Deze is echt helemaal analoog right? Dus ik kan hier geen andere samples insteken etc?
Als je een drumbak wil waar je samples in kunt zetten kun je eventueel ook nog voor een controller gaan in de stijl van de MPC; m.a.w. samples op de computer en alleen een doosje met pads. In feite is het niet verschillend van een regulier controllerkeyboard, behalve dat de toetsen van rubber zijn.

En begrijp me niet verkeerd, als ik hardware voor me krijg en begin krijg ik er vanalles uit, maar de 'envoudigere' hardware kan ik de geluiden nooit echt aanpassen naar mijn ding. Maar ik heb dan ook wel nog nooit effecten op deze hardware gebruikt dusja...
Welke hardware heb je al ervaring mee?

Heb gewoon al met heel wat in winkels gespeeld, en das wel allemaal fijn inderdaad ;)
Dus niks speciaals, gewoon wat gespeeld, en daar zat zo'n sub phatty bij en vond dat echt
wel een mooie apparaat!

Verder wil ik alles appart kunnen opnemen en aanpassen (nu nog intern in mijn DAW, maar misschien later met een patchbay en rackeffecten). Maar dat is voor later pas!

Ikzelf ben ook echt een 'knoppenmens'. Ik kan heel wat uit vst's halen wat ik vaak niet uit (oudere) synths krijg.
Maar ik ben wel alleen een paar synths met toetsenbord gewoon die nu in de winkels liggen dus kan niet echt vergelijken...

Dus weet ik nu nog niet echt wat ik wil buiten wat ik hierboven geschreven heb. Ook wil ik de percussie volledig kunnen aanpassen en bespelen. Dus zo'n MPC is hier wel geschikt voor, en ook wat fijner dan op een keyboard natuurlijk!

"Volledig aanpassen van percussie" vertelt dat je het meest gebaat bent bij een bootlading aan samples zodat je kunt kiezen, maar samples zijn zelf niet direct aanpasbaar (tenminste, zie een MPC niet als een drumsynth).

Een drumcomputer met modeling (zoals de TR-8 ) geeft niet veel speelruimte (een kick gaat nooit als een snare klinken, tenzij je voor iets als een Machinedrum kiest or Nord Drum), maar wel tweakbaarheid.

Koop niet alles tegelijk; wacht, probeer en probeer nog meer. Het heeft meer nut om 1 enkel mooier duurder ding te halen dan een stapel goedkope meuk (voor de prijs van 1 Sub Phatty kun je een hoop Korg Monotrons kopen, maar die worden samen nooit een Sub Phatty).

Laatst gewijzigd:
Moog Minitaur for Bass of een SubPhatty.
Tanzbar Lite erbij en je bent volgens mij klaar, verder samples en effecten in je daw.

Maar goed, ga ook eens goed luisteren naar wat demo's op youtube of soundcloud van alle apparaten die hier de revue passeren. Denk verder na over controle ( je bent een knoppenmens zeg je) en of je uit de voeten kan met 4 knopjes op bijv een mopho of dat je meer nodig hebt.

Luister ook naar de sound, wellicht staat het een je beter aan dan het ander.
Bijv door blind te luisteren zou je voor jou al de goede kant op geduwd kunnen worden.
Maak bijv een youtube playlist aan en laat iemand anders "taggen/liken" zodra jij (blind) aangeeft hè, at vind ik vet/mooi. Dan weet je daarna wat je tof vindt. En luister dan niet alleen naar de geluiden aan sich, maar naar de sound van de machines.

Met aanpassen bedoel ik vooral effecten denk ik dan, meer gewoon zo mijn snare anders laten klinken bijvoorbeeld.
En met deze geluiden, als ze aangepast zijn, wil ik dan spelen.
Maar wat ik bijvoorbeeld ook wil is dat ik dan als ik ermee aan het spelen ben aan knoppen kan draaien dat deze nog veranderen bv doffer worden etc...

Maar dit moet ik zeker met andere gear doen?

Wat je eerst nodig hebt is Ruimte. Niet alleen in fysieke zin (een lege kamer) maar ook qua relaties en tijd.

Als ik nu kaal zou moeten beginnen zou ik het volgende doen:
- Electribe sampler (denk dat de vorige versie met buizen zelfs interessanter is)
- Korg MS-20 mini (voor het zelf maken van drums en het filteren van dingen)
- Een paar KRK Rokit speakers
- Een goede geluidsinterface op de groei (8x8 MOTU)

Dan als dat een beetje werkt een mixertje en een Moogje er bij kopen. Of je sampler upgraden naar iets van Elektron.

Maar die Electribe werkt echt heel lekker in een workflow waarbij je zelf gemaakte chords, bass sounds en drums sampled. De chords moet je in het begin maar gewoon uit softsynths halen en dan weer in de Electribe laden (en choppen/reversen/tunen/kapot maken). Elektron maakt een grote mensen Electribe, ben de naam vergeten. Klinkt beter en kan meer.

Ik zou voor dat geld drie of vier apparaten kopen, MS20mini (basslines), tr707 of 626 (individual outputs), Waldorf Blofeld, MKS50 en arturia synths. Allemaal onder de 350 euro, lukt het niet, kom je er zonder veel verlies wel weer af...

De MKS-50 is een rotbak vergeleken bij een Juno 1. Zit niet logisch in elkaar, trieste druktoetsjes. De Juno 1 (of 2) is veel fijner om mee te werken. De MS-20 mini is een toffe bak maar wordt niet meer zo massaal aangeboden voor 350 als eerst. De 707 is leuk maar volgens mij al te zwaar gehyped, zo'n ding wat lachen is voor 250 euro en voor meer dan 350 euro komt er wel wat leukers voorbij. De 626 doet bij mij vooral dienst als sequencer. Blofeld blijft ook "meh".

Zo'n electribe sampler kan ik dus eigenlijk ook enkel als drum gebruiken, maar ook voor alles denk ik dan?!
Das wel interessant!

En KORG MS-20 mini voor drumsounds zeg je? Dat is toch een synth voor basssounds (als ik me niet vergis?)

En een interface van motu heb ik al en monitors ook, alsook een midi-keyboard!

Ik ben gewoon niet zeker wat ik moet doen, ofwel een paar dingen kopen zoals een
synth, iets dat ik met drumsamples kan werken.

Ofwel meteen voor een goede synth gaan?

EDIT: Bedankt BIAM, ik denk dat ik volgende week eens een kijkje kom nemen, ken er
wel nog niet zoveel van maar kunnen altijd bijleren ;)

Met aanpassen bedoel ik vooral effecten denk ik dan, meer gewoon zo mijn snare anders laten klinken bijvoorbeeld.
En met deze geluiden, als ze aangepast zijn, wil ik dan spelen.
Maar wat ik bijvoorbeeld ook wil is dat ik dan als ik ermee aan het spelen ben aan knoppen kan draaien dat deze nog veranderen bv doffer worden etc...
Een MPC1000 heeft geen probleem met het doffer maken van een geluid, wel met het anders laten klinken. Op de TR-8 kun je bijvoorbeeld het karakter van de snare aanpassen - meer of minder ruis in verhouding tot de "pok". Bij samples gaat dat niet meer.

Maar dit moet ik zeker met andere gear doen?
Of met software. Genoeg spannende drummachines in plugin-vorm.

Zo'n electribe sampler kan ik dus eigenlijk ook enkel als drum gebruiken, maar ook voor alles denk ik dan?!
Das wel interessant!
Ja, maar verwacht geen complete vocale partijen er in te zetten, en melodietjes spelen is ook niet altijd mogelijk.

Het heeft mij persoonlijk vrij lang geduurd eerdat ik er achter was wat ik wilde. Die reis kost wat centen.

Ik heb analoge mixers gehad (Mackie VLZ-24.4) icm een E-mu 1212m, analoog met FW (Mackie Onyx), digitaal (01v), analoog + USB (MG166) en ben uiteindelijk uitgekomen op een RME Fireface 802.

Ik ben er achter gekomen wat ik wilde: ik wil total recall, ik mix ITB, wil geen beperkingen met auxen/routing en heb een ris inputs nodig (802 + 2 x 8200 ADAT = 28 line ins) omdat ik alles als losse sporen wil. Eventueel zou ik nog een bak met faders toe kunnen voegen, maar ik mis ze nu nog niet.

M.a.w. elke keuze gaat z'n voordeel/nadeel hebben.

He grappig , gelukkig was ik er snel achter dat ik het zo wilde. je kan als je het opgenomen hebt ook nog altijd route via een mooie hardware eq en preamp Fx en dan weer opnemen , daarbij verlies je bijna geen geluidskwaliteit , heb je wel in 1 keer 90 tracks. 30 x opnemen 30 overdub track om het origineel te behouden en 30 x midi .

Attachments

• eqpreampmidi.jpg
    eqpreampmidi.jpg
    62,1 KB · Bekeken: 204
IS ook niet de bedoeling, ik ga er nog eens over nadenken maar
ik weet dat ik iets helemaal apart wil waar ik enkel percussie op kan gebruiken.
En hiernaast nog wat synths.

Wat ik dan doe is deze synths opnemen en met effecten spelen.

BTW, misschien een domme vraag ik weet het niet maar here we go:
Stel ik gebruik VST's effecten op een synth (pak sub phatty fzo)
Hoor ik deze dan ook meteen als ik deze aan het bespelen ben of
moet ik deze pas erna toepassen?

Ook nog een vraag: Wat is het verschil dan tussen zo'n MPC & zo'n sampling pad? En dan ook nog is het verschil met een drummachine?

Allemaal nog eens bedankt!!

BTW, misschien een domme vraag ik weet het niet maar here we go:
Stel ik gebruik VST's effecten op een synth (pak sub phatty fzo)
Hoor ik deze dan ook meteen als ik deze aan het bespelen ben of
moet ik deze pas erna toepassen?
Dat kan allebei. Je kunt het droge signaal opnemen en dan gaan experimenteren met allerhande effecten, of je kunt al de effecten toepassen als je al aan het spelen bent (maar dan neem je in de computer alsnog alles droog op)

Ook nog een vraag: Wat is het verschil dan tussen zo'n MPC & zo'n sampling pad?
Een MPC heeft een sampler er in zitten, een MPD of Maschine heeft er niks in zitten en kan helemaal niks zonder computer.
En dan ook nog is het verschil met een drummachine?
Er zijn veel drummachines, welke bedoel je specifiek?

Een TR8 kan geen eigen samples laden, een 606 kan dat ook niet en een 707 ook niet. De TR8 werkt met DSPs, de 606 is puur analoog, de 707 heeft voorgebakken samples in ROM. In een Electribe Sampler kun je zelf geluiden stoppen (maar dat gaat meer richting groovebox - ergo, drumcomputer + extra geluiden), in een Octatrack ook. In een Machinedrum weer niet (DSP) tenzij er een UW expansion in zit.

Dus, dat hangt van het type af :)

Dat kan allebei. Je kunt het droge signaal opnemen en dan gaan experimenteren met allerhande effecten, of je kunt al de effecten toepassen als je al aan het spelen bent (maar dan neem je in de computer alsnog alles droog op)

Maar dus vb zo'n sampler hebben dan moet ik ook echt de sample die ik wil gebruiken daarin laden?
Dus ik dit niet aanpassen als ik aan het bespelen ben want dan neemt hij dit niet zo op als ik goed zit?

Het is allemaal niet simpel ;)

Gr
Yannick

Das wel interessant!

Het is voor ritmische dingen vooral, maar dat kan ook een gesampled akkoord zijn. Je kunt volgens mij wel gepitchte noten spelen net zoals een SP-1200 dat kan maar je kunt niet gewoon een melodie inspelen.

En KORG MS-20 mini voor drumsounds zeg je? Dat is toch een synth voor basssounds (als ik me niet vergis?)

Er is een drums patchbook beschikbaar gratis op internet, ik heb daar een hoop dingen van geprobeerd en er kon zelfs meer mee dan ik in het begin verwachtte. Hi/Lowpass met fijne resonantie, pink/white noise, ringmod, analoge envelopes die tjap in plaats van zap doen. Semi-modulair. Op papier was het al een winnaar voor drums voor mij maar in de praktijk was het beter dan ik verwachtte.

Leads/bass kan ook wel, maar niet dat soepele ronde van een Moog. Het is echt een duistere New Wave bak voor mij.

En een interface van motu heb ik al en monitors ook, alsook een midi-keyboard!

Ik ben gewoon niet zeker wat ik moet doen, ofwel een paar dingen kopen zoals een
synth, iets dat ik met drumsamples kan werken.

Ofwel meteen voor een goede synth gaan?

Je kunt maar beter gewoon wat goeds kopen en er even een maand mee gaan zitten. Een MS-20 is zeer complex voor een beginnende gebruiker, veel mensen knikkeren hem na een paar maanden weer op Marktplaats omdat ze niet veel verder komen dan oscillators detunen en het filter laten schreeuwen. Een Moog Sub 37 is ook een goede investering. Tweede hands kopen is wel een idee als je nog gaat schuiven met spullen. Ik koop vrijwel nooit iets nieuw.

Je kunt altijd nog je PC voor polyfone synths gebruiken. Zeker als je mixt met externe bakken dan komen moderne softsynths wel door de test. Je moet uiteindelijk ook gewoon een keer beginnen met muziek maken. Kijk je naar Legowelt doet die ook gewoonk de helft met Ableton en de rest is wat oude en nieuwe analoge en digitale meuk die hij zelf sampled.

Laatst gewijzigd:
Back