Hoe zouden jullie het doen als ik jullie was?
Het heeft mij persoonlijk vrij lang geduurd eerdat ik er achter was wat ik wilde. Die reis kost wat centen.
Ik heb analoge mixers gehad (Mackie VLZ-24.4) icm een E-mu 1212m, analoog met FW (Mackie Onyx), digitaal (01v), analoog + USB (MG166) en ben uiteindelijk uitgekomen op een RME Fireface 802.
Ik ben er achter gekomen wat ik wilde: ik wil total recall, ik mix ITB, wil geen beperkingen met auxen/routing en heb een ris inputs nodig (802 + 2 x 8200 ADAT = 28 line ins) omdat ik alles als losse sporen wil. Eventueel zou ik nog een bak met faders toe kunnen voegen, maar ik mis ze nu nog niet.
Het probleem is dat je nu nog niet weet wat je wil, maar als je een gratis analoge mixer kan lenen van werk zou ik daar mee beginnen. Neem de tijd om de principes te leren van inserts, auxes, preamps en groups; die kennis is altijd waardevol.
Mengpanelen met ingebouwde interfaces hebben vaak wel een hoop ins, maar weinig outs; goedkope mengpanelen met ingebouwde interfaces hebben vaak 2 in, 2 uit. Een mengpaneel aan een audio interface koppelen vereist maar 2 ins (en da's goedkoop) maar dan mix je al OTB en neem je de eindmix op. Je kunt ook elk los spoor opnemen, maar dan moet je gaan muten of patchen. Je kunt je - als je dat doet - ook afvragen wat die mixer dan nog toevoegt, omdat je je hardware dan ook direct via je audio-interface kunt laten lopen.
M.a.w. elke keuze gaat z'n voordeel/nadeel hebben.