Hoe beginnen met studio?

De enige hardware die ik gebruik is een midi keyboard en een geluidskaart, dus ik kan je niet adviseren over apparatuur. Misschien kun je wel wat beter een beslissing nemen over modules vs de "echte bakken" als je over je workflow gaat nadenken en natuurlijk over de beschikbare ruimte. Heb je aspiraties om te gaan optreden? Ga je met een DAW werken? Hoeveel laat je budget toe? Dat soort vragen proberen te beantwoorden.

Ik heb nu Ableton & Pro-Tools dat ik al even gebruik. Heb een motu ultralite. Ik wil met een DAW werken en idd zoals dat filmpje van Legowelt aantoont zo zou ik het willen doen! Dat vind ik nu interessant. Mijn idee is gewoon om het thuis te gebruiken, misschien ooit meepakken als ik moet draaien of moet drummen maar dat is ver van bed show!

Ik heb voldoende ruimte thuis! Echt een 15 vierkante meter dus dat is echt geen probleem lijkt me ;)

Ik ga het eens bekijken, wat vinden jullie eigenlijk van die nieuwe minilogue? lijkt wel een interessant ding!
Maar eerst ga ik kijken voor iets voor mijn percussie & een sub phatty/sub 37 denk ik!

Yannick

Hoe te beginnen is zo vreselijk persoonlijk dat zoals al eerder gezegd werd het lastig is hier een antwoord op te geven!

Ik vind de tr8 eigenlijk best een leuke drumbak, wel wat beperkt en niet zo lekker als een 808/909, maar je kan er zeker prima mee uit de voeten. Als je m goedkoop kan scoren zou ik het zeker overwegen! Wel de hele hipsterkerstboomverlichting ongein voor lief nemen.. Andere optie zou wat mij betreft een esx zijn, daar kun je dan je op de ms20 gemaakte drumkit inladen en verder aanpassen naar wens.

Machinedrum/Tanzbar liggen qua prijs wat hoger, zijn ook meteen veel gruwelijkere bakken imo. MPC workflow moet je liggen, je doet slagwerk las ik dus dat zou ook een prima optie voor je zijn denk ik!

Als eerste hardware synth zou ik persoonlijk een ms-20 mini nemen. Goedkoop maar uitgebreid, erg gaaf, analoog (mocht dat een unique selling point zijn..), midi/usb (dus zo te integreren in je daw!) en zo nog wel wat redenen. Nadeel is natuurlijk dat ie monofoon is, of je moet gaan layeren als een malle voor die dikke pads jatoch. Virus B is in dezelfde prijsklasse ook een aanrader

Laatst gewijzigd:
Was aan het kijken voor zo'n MPC, eigenlijk moet ik alleen wat pads hebben voor mee te spelen en kan ik er samples inladen en dan is dit wel goed genoeg denk ik. Maar dan anderzijds waarom zo een bak kopen als ik dat ook via de pc & mijn daw even makkelijk kan doen?

http://www.bax-shop.nl/midi-studio-controllers/akai-mpc-element-midi-controller#productreviews
http://www.bax-shop.nl/midi-studio-controllers/akai-mpc-studio-slimline-midi-studio-controller

De goedkopere doet zelfs al wat ik zo'n beetje wil hebben, dan moet ik gewoon het geluid dat ik uit die percussie wil beetje aanpassen van ter voren right? En kan ik alle samples die ik heb dan in die software van akai steken?

Qua synths ga ik het eens even bekijken want ik zou niet weten waar te beginnen. Ik wou eigenlijk een Moog Sub Phatty halen omdat ik dat geluid veel leuker vind dan de Korg, maar wat kan ik meer met de korg dan de moog?
Kan iemand me dit misschien vertellen (ik ben al video's aan het bekijken :D)

Als je dat bedrag van de goedkope aai pads iets omhoog gooit, kun je met een beetje geluk ook een maschine mk1 tweedehands kopen. Met een beetje geluk krijg je daar ook nog het komplete select pakket bij met massive, en nog een hoop andere gein bij.

Of je koopt een push 1, heb je ook drumpads en meteen een ableton controller.

@Xypes ik zou toch echt gewoon doen wat RSB zegt!!
Dingen kopen omdat andere mensen er vette dingen mee kunnen wil niet zeggen dat het voor jou ook de juiste gear is.
Als ik voor mezelf spreek heb ik in het verleden ook van die domme fouten gemaakt door dat ik mezelf liet beinvloeden door vette youtubes videos en gelikte demo's.
Ik heb nu een setup waar ik zelf blij van word en dat is het belangrijkste!!

Kijk of je bij iemand met gear die jou leuk lijkt langs kunt gaan en probeer het goed uit! Als dat geen optie is test het dan in ieder geval grondig in de winkel en laat je niet weg jagen door verkopers maar leg hem uit dat je wil weten waar je veel geld in gaat investeren en laat je ook niks aanpraten door verkopers. Skip dus niet door wat presets heen maar kijk wat je kan doen met de oscilators en lfo's...is het filter wel wat jij zoekt zijn de envelopes lekker snappy...etc

Wat misschien nog wel belangrijker is om te checken is of je niet hetzelfde kan met een goed stuk software en een deftige controller...Denk er goed over na want het gaat om veel geld dat je maar 1 keer uit kan geven!!

Laatst gewijzigd:
@Mozt-Hard: Bedankt! Ja is inderdaad waar. Ik heb net even met iemand gepraat die toch redelijk in de buurt woont en hij heeft al een paar dingen die ik ook op het oog had dus ga ik daar eens mee afspreken en het eens bekijken ;)

En dan ook eens nadenken wat ik zelf wil hebben van al deze spullen!

Yannick

MusikMesse is echt leuk, maar ook Dancefair/Musicfair is wel de moeite waard, komen veel fabrikanten met gear en is een stuk dichterbij. Veel interessante workshops ook altijd. 13-14 februari in Utrecht.

Ik ben echt voor de basssounds van de moog (die je ook zowat kunt maken met een korg/ omgekeerd).
Wat ik wil maken maakt eigenlijk niet uit, zolang ik hetzelf maar leuk vind, maar ik ben wel intro tech-house
(krachtige leads met vooral dikke basslines).

Wat ik wil is met mijn DAW werken, maar ook met hardware. Dus hardware opnemen in mijn DAW
en deze daar dan eventueel nog aanpassen met allerhande effecten, deze eerst met vst's doen en erna uitbreiden met pedals, rackeffecten etc (deze wil ik later ook nog kopen).

Van budget zit ik momenteel tot en rond de €1000.

EDIT: Zo van deze dingen vind ik dus mooi ;)
https://soundcloud.com/ellum/sets/ell034-agents-of-time-magma-ep
Maar ook van dit:
https://soundcloud.com/stilvortalent/sets/svt147

beide demos heb ik gehoord, allereerst, die demo's kun je nu al met het grootste gemak maken met alleen VST's in je Ableton DAW, dus daar heb je absoluut geen hardware voor nodig. Hardware koop je tegenwoordig alleen nog maar voor de fun, of om als inspiratie te dienen of als je er live mee wil bijvoorbeeld. Voor het maken van dat soort type tracks hoef je echt geen hardware te hebben.

Dan is de vraag die je jezelf moet stellen, waarom kun je nu met je huidige daw en vst setup die tracks niet al maken?
Dan zijn er 2 antwoorden mogelijk:
- 1: Als je dat niet kan omdat je nog niet weet hoe dat moet, dan zou ik eerst tijd investeren in het leren hoe je dat kan. Dan weet je ook wat voor hardware je uiteindelijk nodig hebt en wat je eisen zijn en doe je niet echt een miskoop

In het geval van optie 1 zou ik eens zoeken op YouTube op tutorials hoe je tech house in ableton maakt, er staan genoeg voorbeelden die je stap voor stap door het hele proces in ableton heen helpen.

- 2: dat soort tracks kun je al wel maken in je daw met vst maar je wil gewoon hardware hebben maar weet niet welke in je budget passen en wat bijvoorbeeld zou passen voor die 2 stijlen muziek.

in het geval van optie 2 zou ik zelf gaan voor een Roland TR-8 en Korg Radias. Er staan zat demos op YouTube van beide apparaten om een oordeel te vormen erover Voor de drums vind ik de tr-8 gewoon een megavette drummachine voor de prijs die je ervoor betaalt. Ik heb hem zelf ook en zou hem absoluut niet willen missen. De Korg Radias is interessant naar mijn mening omdat deze kwa sounds vele stijlen ondersteunt en ook nog een stepsequencer aan boord heeft (zoals je eerste song voorbeeld gebruikt). Belangrijk hierbij is dat zo'n hardware setup binnen je budget valt.

Maar belangrijkste is denk ik om eerst eens te proberen om het in je DAW na te maken met gebruik van VST's, de gear maakt namelijk de muziek niet, dat doet de muzikant, dus je koopt geen skills door hardware te kopen, die skills leer je alleen door tijd te investeren.

Laatst gewijzigd:
Je kunt alle geluidjes wel doen met sofware maar de manier van werken is natuurlijk wel anders. Tweede track is wel wat interessanter om met analoog te doen, die eerste klinkt niet echt alsof het met analoog gebouwd is.

Je kunt alle geluidjes wel doen met sofware maar de manier van werken is natuurlijk wel anders. Tweede track is wel wat interessanter om met analoog te doen, die eerste klinkt niet echt alsof het met analoog gebouwd is.

Ben ik niet met je eens,
manier van werken is niet echt anders, hij wil hardware gaan opnemen in de daw, dat is hetzelfde als je vst spoor freezen of renderen naar een audioclip.

die tweede vind ik zelf totaal niet analoog klinken overigens, maar goed, dat is inderdaad subjectief en een hele andere discussie :D

Ben ik niet met je eens,
manier van werken is niet echt anders, hij wil hardware gaan opnemen in de daw, dat is hetzelfde als je vst spoor freezen of renderen naar een audioclip.

die tweede vind ik zelf totaal niet analoog klinken overigens, maar goed, dat is inderdaad subjectief en een hele andere discussie :D

Nee het klinkt ook niet super analoog maar dat type tracks is wel leuk om met een Moogje of een Korgje er bij te doen.

Hardware koop je tegenwoordig alleen nog maar voor de fun, of om als inspiratie te dienen of als je er live mee wil bijvoorbeeld. Voor het maken van dat soort type tracks hoef je echt geen hardware te hebben.

En om na 8-10 uur achter een beeldscherm gezeten te hebben ff iets anders onder je neus te hebben :)

ok... ik weet het.. 4 regelig 180x120 pixel schermpje is ook niet altijd alles

Wat ik fijn vind aan hardware is het bedieningsgemak, dedicated knoppen, veel outputs, analoge mixer met nog meer dedicated knoppen. En vooral de geur... van oververhitte powersupplies :D

-C-

+ midi/usb controllers hebben 'anoniemere' knoppen waardoor ik minder snel weet waar ik moet grijpen.
hope this makes sense :)

-C-

Een goede oplossing daarvoor is het mappen op een echte synth ipv een controller keyboard met een hoop blanco knoppen :) Zo gebruik ik mijn Nord Lead 4 tegenwoordig eigenlijk meer als VST controller dan dat ik de synthengine gebruik.

Hey

Ik kan die geluiden enzo wel grotendeels namaken met vst's, maar ik ben het vaak gwn echt beu geworden om met vst's te werken inderdaad... Grag zou ik iets willen dat inderdaad meer voor techno & house te maken is en dat ik ook gewoon kan gebruiken om eens lekker mee te spelen!

Tenslotte ben ik drummer dus ik vind dit allemaal leuk ;)

Bedankt voor de hulp iedereen, iemand nog goeie tips voor synths voor deze genres van muziek?

EDIT: Bedoel je btw de oudere reeksen Korg Triton of die nieuwere?
http://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/korg-triton-taktile-49-synthesizer-controller

Laatst gewijzigd:
Denk hier anders eens over na:

VST = opblaaspop
Hardware = echte vrouw (of man... whatever floats your boat...)

-C-

Back