Hulp bij eindlied voor musical

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Ik kan wel wat hulp bij het arrangeren gebruiken. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik help mee aan een musical en ik loop te zwoegen met het eindlied. Op zich is de compositie oké; het is een wat keltisch aandoend romantisch lied. Alleen hebben de zangers 9solist en op het eind koor) moeite om de timing vast te houden.
En dat komt omdat er geen nadrukkelijke drums in zit maar uitsluitend pauken en andere archaïsche percussie. En nu kan die wel harder zetten, maar dan neemt de herrie toe maar de punch niet.

Luister anders eerst ff.

https://soundcloud.com/peter-visser-3/duizend-dromen/s-eK8a8

Met andere woorden: wie heeft er tips om de punch (en daarmee "het volgbaar zijn" voor de zangers) te laten toenemen maar niet het Keltische karakter dat het nummer moet hebben aan te tasten.

ik hou me aanbevolen voor alle tips.

Groeten, Pjeut.

Ik ben niet zo bekend met Keltische muziek behalve dat ik ooit de Bodhran eens heb proberen te bespelen.. :)

Ik zou wat meer accenten op de 1 en de 3 met drum proberen.. op zo'n manier dat de 1 wat meer bas heeft en de 3 wat meer hoog..
Dat is over het algemeen wel een leidraad en waar je je onbewust op oriënteert en mogelijk is het dan makkelijker te volgen, maar of dit voegt in deze stijl weet ik niet.
Mooie compositie wel :)

Zonder het gehoord te hebben.. is er geen ander niet-storend instrument dat een metronoom functie kan verzorgen? En dan zodanig 'mager' dat het net voldoende is om de drive erin te houden.

Een instrument die geen afbraak doet aan het geheel, die dan dus de metronoom speelt. En als het teveel opvalt dat dit metronoom instrument ineens begint als het koor zijn "grond" kwijt is, dan kan je deze metronoom alvast langzaam erin laten komen vóórdat dat moment komt, opdat het niet te plotseling is of teveel opvalt als "oh dat is de metronoom voor het koor". En idd wat me voorganger zei, meer nadruk op de "1" en/of "3" mits het niet al te syncopisch is met het patroon dat het koor zingt ? Ik zal het vanavond eens luisteren

Ik hoor het op de iPad dus het laag niet zo heel goed, maar kan je niet zorgen dat de baslijn duidelijk de 1 aan geeft? Met een leitoon of een dominant oid als opmaat. En in mijn oren klinkt het alsof de akkoorden die staccato worden gespeeld niet helemaal strak zijn, waardoor het als het weer wat drukker wordt met instrumenten de timing een beetje rommelig wordt.

Leuke job trouwens!

Ik snap denk ik wel waarom het moeilijk is om de maat te houden. Het basisritme is zeker voor amateurs te moeilijk, zeker met die off beats/syncopen. Zou het te veel afbreuk aan de compositie doen als je het ritme eenvoudiger maakt of een eenvoudiger ritme te boventoon laat voeren, zoiets als: ta ta tatata? (serieus bedoeld hoor!)

Wat meer punch...

10007640.jpg

misschien helpt dat? ;)

-C-

Hi Pjeut,

Je moet gewoon de triolen feel meer accentueren.
Ik vermoed dat je dit stuk in vierkwartsmaat hebt gespeeld/opgenomen; die zou eigenlijk in 3/4 moeten zijn en met een hogere BPM, zodanig dat elke tel in het huidige arrangement overeenkomt met een driekwartsmaat.
Je krijgt dus i.p.v. 1-2-3-4 > 1-2-3, 1-2-3, 1-2-3, 1-2-3; tel 1 wordt onderverdeeld in 1-2-3, zo ook tel 2, etc.

Echter, het is niet nodig om nu dus het arrangement in een andere signatuur te gaan zetten, maar bij elke tel moet je "1-2-3"
tellen (=triolen).
Hierdoor krijg je de correcte kadans van "Een-twee-drie", "Een-twee-drie", etc, etc. en zal alles op z'n plek vallen.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is (moeilijk met woorden uit te leggen).

Succes.

gewoon een lamp die in de maat knippert ipv een drum in de zaal bij de foh of aan het balkon. ;)

Als ik mijn lekengehoor even toepas op dit best leuke muziekje..

- Volgens mij lijkt de opname wat overstuurd..
- Het lijkt meer op een instrumentaal nummer dan begeleiding. Want het is te vol en te druk...
- Inderdaad het ritme en ook de snaren kunnen de zanger in verwarring brengen.

Misschien valt dit op te lossen door de mix leger te maken. En het ritme eenvoudiger aanvangen. En als de zang eenmaal op gang is, dan pas meer instrumenten toevoegen en het ritme ingewikkelder laten worden?

Maar ik ben dus ook maar een leek..... :-)

De zangers en zangeressen moeten denk ik gewoon meer oefenen.. Zo moeilijk is dit ook weer niet,
ik heb wel is nummers gehoord waar er bijna geen touw aan vast te knopen is voor de zang.

Zo moeilijk is dit ook weer niet,
ik heb wel is nummers gehoord waar er bijna geen touw aan vast te knopen is voor de zang.
Het is volgens mij een amateurkoor...

En echt, als ik me dit arrangement voorstel met ook nog eens een koor erbij, dan wordt het een drukke bedoening...
Ik heb het idee dat de gitaar(?) teveel aandacht opeist...

@pjeut: het zou toch wel aardig zijn als je een reactie geeft op al deze goedbedoelde tips... heb je er wat aan gehad... wat heb je uiteindelijk als oplossing gekozen...

Dank allemaal, ik ga vanavond reageren.

Het is allemaal ietsje later geworden. Excuses daarvoor. Wat ik er nog bij was vergeten te vertellen is dat de zangpartij i.c. degene die het tot uitvoering moet brengen nogal voor een uitdaging zorgt.
Ik heb uiteindelijk het arrangement toch maar iets uitgekleed met wat meer laag in het geluid. Koorleden zorgen voor wat meer leitmotiv.

uiteindelijk is die hele musical een vreselijk zware bevalling geworden. Gelukkig is dit weekend de uitvoering en kan ik mij weer richten op andere zaken.

Dank jullie allemaal wel.

Back