Yamaha CS01 II slider gezocht

Bathmutz

Ouwe rot
De Cutoff slider van m'n Yamaha CS01 II heeft het helaas begeven. Nu ben ik opzoek naar een nieuwe en kan jullie hulp daar hard bij gebruiken want ik heb er weinig verstand van.

In de servicemanual staat het volgende:

Part.No. HQ 460010 - A10k Ω slide pot resistor.

Hij is 35 mm lang en de schuifweg is 20mm ongeveer.

Gek genoeg staat op de printplaat zelf B10k. Waar staat A of B voor eigenlijk?

http://www.newenglandanalog.com/content/Yamaha%20CS01%20Service%20Manual.pdf

Online kom ik allerlei schuifpotmeters tegen die mono of stereo zijn. Moet ik een mono hebben? En er zijn er met verschillende pootjes, hoe weet ik welke ik moet hebben?

Heeft er iemand toevallig nog zo'n slider liggen?

Thanks

Attachments

• CS01 slider.jpg
    CS01 slider.jpg
    61,6 KB · Bekeken: 144
  • CS01 printplaat cutoff.jpg
    CS01 printplaat cutoff.jpg
    82,9 KB · Bekeken: 125
Laatst gewijzigd:
http://www.newenglandanalog.com/content/Yamaha CS01 Service Manual.pdf

Hier is de service manual te vinden.
Ik zie op de laatste pagina rechts boven twee potmeters voor de cutoff.
Eé'n is gelabeld met (PVR10) A100K en de andere (VR14) B100K.
Ik denk dat de PVR10 (de A100K variant dus) de werkelijke schuifpotmeter op de frontplaat van de CS01 is.
En dat de andere (VR14, B100K) een afstel potmetertje aan de binnenkant van de synth is.

A en B geven aan of een potmeter lineair of logaritmisch verloop heeft.

Okee, ja op de onderdelenlijst staat ook A10k. Dus dat kan kloppen.

En ik zie dat de VCA EG SB10kΩ is. Mocht ik die slider niet kunnen vinden, kan ik die dan omwisselen met de VCA EG? Dat is toch alleen een extra volume schuif.

Okee, mooi dat is dan een goede oplossing toch?

Ja, die VCA EG werkt volgens mij wel als een soort volume knop. Want als ie op 0 staat is het volume 0. Niet dat de AMP dan alleen ge-gate wordt ofzo.

Dan ga ik MonoTron eens vragen of hij me wil helpen ze om te ruilen. :) We hebben gisteren a geprobeerd de slider schoon te maken maar dat mocht niet baten.

Zijn blijkbaar erg lastig te vinden, vervangende sliders voor de CS01. Kan ze zo snel niet vinden op evilbay en andere gebruikelijke sites met onderdelen.

Dan gaan we die veredelde gemoduleerde volumeknop maar omwisselen als er geen vervanging te vinden is ;)

Mission accomplished. De sliders zijn omgewisseld en de cutoff werkt weer zoals het hoort.
Modulatiewiel lijkt ook alleen de eerste helft te werken, dus filtermodulatie gaat niet diep genoeg voor lekkere wobbles.

Volgens mij behoorlijk moeilijk om vervangende onderdelen voor de CS01 te vinden...

Yes! Hij werkt weer lekker zo! Dankzij Monotron met z'n tin-gun. :D

Ik heb om het te vieren er vandaag een kort trackje mee gemaakt. Alle geluiden komen uit de CSO1 II. Klein beetje reverb hier en daar en een delaytje. En vooral veel noise fxtjes haha.

Om m'n buren en m'n slapende vriendin een plezier te doen heb ik het met een koptelefoon gewerkt, dus begin aardig doof te worden.

Super bedankt Monotron! :okdan:

De modulatie is niet super diep inderdaad. De pot is BK10 90 rotary pot. Morgen even online zoeken.

Attachments

• CS01 puur hazelnoot.mp3
    4,4 MB · Bekeken: 125
Back