SMD solderen musthaves?

Als je meer dan een enkel componentje vast wil zetten is solderen met een bout volgens mij niet de handigste aanpak.]

hmm die pasta heb ik niet gekocht, is dat echt nodig?

Kun je niet gewoon flux op het koper smeren, component erop houden en tin/bout ertegen aan?

Ik heb wel eens 'een' smd component gesoldeerd, maar ik heb er nog absoluut geen workflow in...

iemand tips?

Tot je er een heleboel moet doen en je je board overhit..
Lijkt me zeker niet sneller of beter die methode, maar het zal wel zn nut hebben voor bepaalde dingen. Hangt af van de klus zeker?

Wat betreft snelheid, ik merk dat je na een tijdje een pak sneller gaat werken dan through hole solderen.

Pasta is natuurlijk het allermakkelijkste als je ook een stencil (mal) hebt, en je een hele printplaat van 0 wil solderen. Stencil erover, pasta smeren, componenten eropleggen en opwarmen (in oven of met hot air). Je moet sowieso wel een beetje volume maken, want de pasta zelf is beperkt houdbaar.

De wat competentere hackerspaces hebben meestal ook wel een reflow-oven waar je mee kan spelen.

Deze pincetten ebay. Ik gebruik vooral het gebogen pincet
Loop 10x
bril sterke +3 of +4

Mijn workflow, voor het kleine werk en stamt nog uit de begin tijd van smd en zonder pasta
doe flux op pads (soldeer eilandjes)
vertin de padjes met minimaal soldeer.
doe weer flux op de vertinde pads.
Component op zijn plek zetten en aandrukken met pincet
begin met een pootje, zorg dat de plaatsing goed is
pootje even aantikken en dan naar het padje met je bout zodat het soldeer (met pb) weer vloeit,
plaatsing controleren en de andere kant een pootje solderen en daarna de rest van de pootjes
controleer met een lope. evt op sluiting en vloeiing moet zichtbaar zijn van het pootje naar het component
lukt het niet, opnieuw reflowen met nieuwe flux
als de flux het toelaat kun er voor kiezen niet schoon te maken.
Anders IPA gebruiken.

De kunst is minimale hoeveelheid soldeer en voldoende flux gebruiken (een pen of in een potje met kwastje)
en dan netjes reflowen met de soldeerbout. Iedere keer dat het soldeer smelt heb je flux nodig.

Misschien is een ESD mat met een polsband ook nog iets om over na te denken...Vaak word het onderschat wat statische elektriciteit voor schade kan aanrichten aan een bestukte pcb.

http://www.printtec.nl/contents/nl/d51_Mattensets_ESD.html

Better save then sorry.
Maar volgens mij word dat juist overschat. Ik heb nog nooit een CMOS stuk gemaakt met mijn vingers en nog nooit zo'n band en/of mat gebruikt.

Die Engelse gast die die synth teardowns doet op youtube heeft volgens mij ook gewoon tapijt op z'n werkbank liggen en niet altijd een bandje om.

Tenzij je met je in geitenwollen sokken gehulde voeten je kat aan het aaien bent tijdens het solderen, zal in de praktijk jezelf ontladen voor je begint met je werk voldoende zijn.

ik heb nu het wat kouder weer is en ik dus ook winterser gekleed ben toch geregeld eens een schokje als ik bvb mijn metalen toetsenbord aanraak
en in het verleden ook al enkele shift registers weten "opeens" kapot gaan zonder aanleiding terwijl ze op de werktafel liggen.
ik weet dat sommige oude geheugenchips bvb heel gevoelig zijn voor statische elektriciteit

Vandaar mijn opmerking over geitenwollen sokken. Ik ben ook wel eens opgeladen. Maar dat is als ik net heb rondgelopen of buiten ben geweest. Terwijl ik rustig achter een bureau zit te werken bouw ik geen lading op.

Jezelf ontladen voordat je aan de slag gaat is natuurlijk altijd een goed idee, maar waarom niet constant jezelf aan aarde leggen en veilig op een mat werken?
Het is een relatief kleine investering wat je toch redelijk wat ellende kan besparen, zoals Rvooh ook al zegt heb je soms van die "onverklaarbare" defecten.

Ik schreef het eerst ook af als onzin en dacht ook dat even ontladen wel afdoende was, maar nu we op mijn werk overgestapt zijn naar een ESD veilige werkomgeving is de uitval in producten merkbaar gezakt. We hebben dit nu een aantal jaar op de werkvloer en nu is het niet zo dat er voorheen met bergen producten kapot gingen. maar wij maken grote series in de productie en in de cijfers is duidelijk terug te vinden dat de uitval gewoon stukken minder is. In plaats van een niet te herleiden defect kunnen we nu vaak gewoon wel aantonen wat de oorzaak van het defect is waar er eerder nog wel "onverklaarbare" defecten tussen zaten

Verder kan je natuurlijk ook statisch worden door andere materialen als een geitenwollen sok, ook denk ik dat voorkomen beter is als genezen dus is het naar mijn mening een kleine investering waar je veel plezier van kan hebben.

Op mijn werk hebben we de stap genomen op advies van een http://etech.training/ trainer en de beste man was dusdanig overtuigend in zijn verhaal dat mijn baas de stap heeft genomen, als er nu iemand zonder ESD beveiliging een werkplek betreed heeft ie serieus iets uit te leggen ;) .

Overigens bouw je al lading op als je over je bureau stoel schuift...het hoeft niet voelbaar te zijn en het is slechts een advies en misschien heb je nooit wat aan die mat en heb je de rest van je leven geluk..dat kan ik niet beloven maar aan de andere kant kan je ook net een keer pech hebben.

Kan iemand mij vertellen waar in NL ( of elders in europa ) ik het beste de soldeertin kan kopen?
Ik las elders dat het fijner solderen is met 63/37 ipv 60/40 legering...Ik heb echt m'n best gedaan met google maar kom vooralsnog uit in Hongkong of de States met lange levertijd etc. tot gevolg.

Alvast dank

"gewoon" soldeer werkt ook goed hoor.. :)

Ik zou trouwens niet kunnen vatten waarom 63/37 beter gaat, meer lood zal net meer vloeien en dus beter gaan volgens mijn beperkt begrip?

Ik gebruik momenteel overigens deze: http://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html
laat een pak minder vieze troep achter dan de stannol dat ik anders gebruikte.. of het beter is, geen idee, is goedkoper en werkt in mijn ervaring beter :)

Geen 63/37 gebruiken tenzij je iets met een lage temperatuut moet solderen

Door dat het soldeer een lager smeltpunt heeft duurt het langer voor dat het stolt en lijkt het dof en meer op een bewogen soldering. (Dat is dan mijn ervaring, misschien heeft iemand anders andere ervaring.

Ik koop mijn soldeer bij Reichelt.de

Wel heel veel keuze, vermoedelijk heb je gewoon de goedkope nodig.
https://www.reichelt.de/Solder/2/index.html?&ACTION=2&LA=3&GROUPID=557;SID=11Vuq4%40awQATMAAFXgz5c6bc16624576c6dae6d78cb8e21bd0ae7

Interessant! Misschien helpt 't om een indicatie te geven van wat ik van plan ben in de nabij toekomst; De Volca Beats snare mod, Rm1x knopjes vervangen, JX-8p LMH schakelaartje desolderen tbv openmaken schhonmaken terugzetten.

s-l300.jpg

Een dergelijke heb ik via mijn werk gekregen, heeft een brandpunt afstand van zo'n 10cm dus ideaal om ook nog met je handen onder het oculair te werken.

Ik zweer bij zo'n ding. Je klapt hem zo even omhoog en er zitten glazen lenzen voor verschillende vergrotingsfactoren bij. Voordeel t.o.v. een gewonle loupe is dat je diepte blijft zien.

OptivisorLX_LRG.jpg

Back