tt303 noise, defect of te verwachten?

nmnn

Human Error Synth Repair
Nu al een tijdje V2 van de Cyclone tt303 in mijn bezit. Maar er lijken een aantal dingen niet te kloppen.

De afwerking van deze specifieke unit liet al wat te wensen over, maar dat mocht de pret niet drukken. De geluidskwaliteit echter vind ik op zijn zacht gezegd twijfelachtig. Met name de enorme hoeveelheid ruis is absurd te noemen als je het mij vraagt, maar ik wil even verifiëren hoe dat bij anderen is.

Zodra het volume meer dan 3/4 open staat is er flinke ruis te horen. Het fragment wat ik heb bijgevoegd is met het volume op max en alle parameters op neutraal. Ik draai halverwege alleen aan de cutoff.

Is dit normaal?

Attachments

• tt303-troubles-16mono.wav
    3,6 MB · Bekeken: 96
ik hoor niks geks.

Zit tussen je oren... iets met een analog signal pad dat maakt altijd wat ruis, als je een mixer gebruikt die ruist ook hea..

Met name de laatste 10 seconden vind ik dat je het goed kan horen. Ook met koptelefoon, en dus zonder extra signaalpad van een mixer is het te horen. Na een note is er een decay van pure ruis.

Misschien word ik gek inderdaad. Maar het 'voelt' niet okee.

ruis? waar? neem het eens op op line level, en met ook een stilte ertussen
vind hem trouwens heel normaal klinken
de originele 303 gaat ook redelijk ruisen, ik vind jouw opname zelfs minder ruisen dan het origineel

Het zou zomaar helemaal aan mijn verwachtingen kunnen liggen hoor, vandaar ook mijn vraag hier.
Ik heb even een worst case opname gemaakt. Externe recorder als opnameapparaat, dus niets ertussen. Als ik hier alles op unity heb staan op mijn mixer hoor ik duidelijk een ruis ná iedere note. Als de sequencer niet loopt is het doodstil, het is alleen wanneer een note getriggered wordt.
Filter staat helemaal dicht om het beter hoorbaar te maken.

Is dit nu normaal of ben ik het audio-equavelent van pixel peepen aan het :stupid

Attachments

• tt-303-worstCase.wav
    2,3 MB · Bekeken: 83
Hemeltje, zie ik dan echt spoken?

Ik hoor het ook met koptelefoon rechtstreeks aan de TT, en de laatste opname is rechtstreeks in een externe recorder. Schoner kan ik hem niet maken.

Maar horen jullie wel, meteen na een note, een kort moment een zachte (laten we het geen ruis noemen). Het lijkt een beetje op een gate op een distortion-pedaal die iets te laat instart.

En op welk volume luisteren jullie af? Ik heb hier alles op 75dB. Wellicht verwacht ik er gewoon te veel van.

khoor het echt niet :) hoog volume
als je eens de noise zelf wil horen, kan je proberen de waveform switch in het midden te zetten (duurt even voor je de sweet spot vindt, als het al mogelijk is), normaal gezien zou je dan geen saw of square horen, maar enkel het openen en sluiten van de vca (en dus ruis en de befaamde vca klik)

Hebbes, dat werkt inderdaad. En zoals je het omschrijft is het ook meteen verklaarbaar.
Als ik de switch in het midden zet moet ik het opnamevolume extreem verhogen om de ruis redelijk te kunnen horen. Mijn recorder geeft niet duidelijk aan hoeveel 'gain' dat is, maar het is veel.

Ik heb het even opgenomen, let op want de laatste seconden is het inclusief de saw. Als je de noise eerst op zichzelf gehoord hebt is het duidelijk herkenbaar in combinatie met de oscillator.

Ergens suggereert dit dus wel dat de noise in principe erg zacht is, zo zacht misschien wel dat ik de enige ben die het hoort!

Met andere woorden, geen probleem, valt te verwachten?

Attachments

• tt-303-VCA.wav
    1,2 MB · Bekeken: 89
Jep, dat is het idd, de vca noise + click in volle glorie.. :okdan:

Nu heb jij veel geluk want hij klinkt goed :) De click bij jou klinkt nog redelijk gedempt, geen scherpe of storende click in ieder geval.
Bij sommige 303's is dit erger, en bij veel x0xb0xes ook.

je kan dit modden (alhoewel dat lastig lijkt op een TT303), maar weet dat je dan verder weg van het origineel gaat. Dit is gewoon perfect normaal dus.

Niks om je druk om te maken! :) De TB's die ik heb gehad ruisten een stuk meer

Met de mixergain vol open en de master ook aardig hoog (met tt niet op play!) hoor je een hoger klinkend clickje wat in de maat van het tempo loopt. Is dacht ik een afgeleide van de vca noise

Inderdaad. die was me ook eens opgevallen. Maar die hoor ik overigens niet altijd, al zou dat natuurlijk aan heel wat factoren kunnen liggen. Laat in de nacht staat de boel uiteraard een tikkeltje zachter dus dan valt het wellicht niet op.

Ik vermoedde dat dit 'kwaaltjes' waren van de Cyclone TT, maar als ik het goed begrijp is de originele daar niet anders in.

Hoe dan ook, er is goed mee te werken. En om heel eerlijk te zijn, een distortion in combinatie met alle andere sporen en er is niets meer van te merken in de praktijk. Deze TT mag in ieder geval blijven!

Gek, ik hoor toch echt heel duidelijk de VCA ruisen hoor.
Wel op koptelefoon dus dan hoor je het heel duidelijk.
Aangezien je niet echt hard hebt opgenomen vind ik de ruis/signaal verhouding inderdaad best flink.

Kan niemand anders ff een kale TT303 opnemen om te vergelijken?

Heb ff snel vergeleken met een x0xi0 lijn waar ik mee bezig was en die ruist toch een stuk minder

Attachments

• Noise TT303 vs x0xi0.wav
    3,1 MB · Bekeken: 78
Gek, ik hoor toch echt heel duidelijk de VCA ruisen hoor.
Wel op koptelefoon dus dan hoor je het heel duidelijk.
Aangezien je niet echt hard hebt opgenomen vind ik de ruis/signaal verhouding inderdaad best flink.

Kan niemand anders ff een kale TT303 opnemen om te vergelijken?

Heb ff snel vergeleken met een x0xi0 lijn waar ik mee bezig was en die ruist toch een stuk minder

de x0xi0 heeft een ingebouwde click verwijderaar-mod :)

Best inderdaad eens vergelijken met een andere TT303 inderdaad, maar dan met dezelfde pattern en knopsettings, anders slaat de vergelijking op niet veel.

Back