Beste audio CD-R voor master

Voor zover ik weet is die toplaag enkel voor het printen...
Als je Taiyo Yudens wil testen kan je net zo goed de JVC's nemen, die zijn 9.95 euro voor 50 stuks en zijn ook Taiyo Yuden.
Ze staan onderaan de pagina (de lijst is blijkbaar niet alfabetisch)...

in mijn eerste post had ik een paar hele fijne CD-r's geplaatst maar die zijn niet meer te koop
maar passen die officiële productie CD's in een tascam CD writer?

het grootste probleem met veel CD-r's heb ik dat de dynamiek minder is en dat je ruimte uit het geluid verdwijnt
een probleem dat ik met voorgenoemde CD-r's niet had

Dat ligt absoluut niet aan je cd-r's. Het is namelijk ONMOGELIJK om digitale data tijdens het branden te veranderen, waardoor verschil in dynamiek zou ontstaan, het aantal nullen en eenen blijft namelijk gelijk. Wel is er een bepaalde foutmarge, maar dat kan geen hoorbaar verschil opleveren. (op de 16 bit, 44.1 khz, de kwaliteit van een cd)

met verbatim had ik allemaal kraakjes(net als of er een flinke dot stof onder je naald zit) en blips in de opnames die er niet in thuis horen
dus die hebben een zeer negatieve indruk achtergelaten bij mij

Ik vermoed dat de instellingen van je cd writer niet goed zijn, en dat je het opgenomen signaal laat clippen. Alles boven de 0,1 db word (vooral door oudere) cd spelers vertaald in kraakjes en tikjes. Draai de output gain van je bron maar eens terug, dan denk ik dat je al een heel eind bent.

Jaarlijks produceer ik meer dan 60 platen die naar perserijen gaan, en dat gaat altijd perfect met een normale tdk of philips recordable. Ik brand dan wel Redbook cd's, en das natuurlijk wat anders dan een nero of cd recorder cd.

+1.... data is data en er wordt niets meer of minder op de CD gezet dan je zelf aangeeft.
Ik gebruik al jaren philips CDr en gaat altijd prima. Zelfs na jaren doen ze het nog prima.

Dat is het nu net... De data die op de CD staat is niet bij alle CD-R's hetzelfde, omdat er bij het ene merk meer fouten op de CD staan dan bij het andere. De reden waarom je die fouten vaak niet hoort is door de CRC checks die voor foutcorrectie zorgen bij het afspelen.
Maar dat betekent niet dat er geen fouten op de CD-R staan, en, nog belangrijker, dat alle CD-R's even goed zijn en even lang meegaan.

Dat ligt absoluut niet aan je cd-r's. Het is namelijk ONMOGELIJK om digitale data tijdens het branden te veranderen, waardoor verschil in dynamiek zou ontstaan, het aantal nullen en eenen blijft namelijk gelijk. Wel is er een bepaalde foutmarge, maar dat kan geen hoorbaar verschil opleveren. (op de 16 bit, 44.1 khz, de kwaliteit van een cd)

tja da's wel leuk die theorie maar de werkelijkheid is toch wel heel anders
philips en tdk geven minder bass weer hoe t kan weet ik niet maar dit is weer zo n gevalletje theorie vs realiteit (waar de theorie het ECHT verliest van de realiteit)
je geluid heeft gewoon minder 'warmte' dus blijkbaar worden de 1en en 0en op eenofandere manier beperkt ofzo
de merken die daarvoor noemden hebben diet niet

dat is toch wel heel vreemd want de series 0en en 1en blijven op alle CDR's hetzelfde als het gebrand wordt...
hoe kan dan het geluid toch verschillen?? zit dat niet tussen je oren?

dat is toch wel heel vreemd want de series 0en en 1en blijven op alle CDR's hetzelfde als het gebrand wordt...
hoe kan dan het geluid toch verschillen?? zit dat niet tussen je oren?

Om het simpel uit te leggen: na een reeks "nullen en enen" volgt een controlegetal dat, wanneer er ergens een fout optrad bij het lezen van die "nullen en enen", gebruikt wordt om de ontbrekende informatie toch nog kunnen "af te leiden".
Je kan het een beetje vergelijken met het controlegetal van een bankrekeningnummer.

Als je veel fouten in die "nullen en enen" krijgt volstaat dat controlegetal niet meer om te compenseren en krijg je dus fouten in het geluid.

In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken bevat elke geschreven CD-R fouten! Allemaal. De CRC checks zorgen er echter voor dat je dit zo lang het er niet te veel zijn niet hoort. Het is dus een kwestie van CD-R's te nemen die zo weinig mogelijk fouten hebben bij het beschrijven (bv. Taiyo Yuden).

Sommige CD-R's geven al van in het begin fouten in het geluid, andere na een aantal maanden, jaren, ... Elke CD-R zal op termijn dataverlies krijgen, maar bij de slechte CD-R's ga je dit veel sneller horen, om redenen hierboven uitgelegd.
Er bestaan programma's om na het schrijven te controleren hoeveel effectieve fouten er geschreven zijn, je zou schrikken hoe veel dit er zijn.

ik heb het niet over data-fouten maar dat volgens onrust in sommige CDR's meer of minder bass zit...
dat lijkt toch wel vreemd...

ik heb het niet over data-fouten maar dat volgens onrust in sommige CDR's meer of minder bass zit...
dat lijkt toch wel vreemd...

Dat kan inderdaad niet aan het medium (CD-R) liggen, enkel aan de software waarmee je de eindmix maakt.

Om het simpel uit te leggen: na een reeks "nullen en enen" volgt een controlegetal dat, wanneer er ergens een fout optrad bij het lezen van die "nullen en enen", gebruikt wordt om de ontbrekende informatie toch nog kunnen "af te leiden".
Je kan het een beetje vergelijken met het controlegetal van een bankrekeningnummer.

Als je veel fouten in die "nullen en enen" krijgt volstaat dat controlegetal niet meer om te compenseren en krijg je dus fouten in het geluid.

In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken bevat elke geschreven CD-R fouten! Allemaal. De CRC checks zorgen er echter voor dat je dit zo lang het er niet te veel zijn niet hoort. Het is dus een kwestie van CD-R's te nemen die zo weinig mogelijk fouten hebben bij het beschrijven (bv. Taiyo Yuden).

Sommige CD-R's geven al van in het begin fouten in het geluid, andere na een aantal maanden, jaren, ... Elke CD-R zal op termijn dataverlies krijgen, maar bij de slechte CD-R's ga je dit veel sneller horen, om redenen hierboven uitgelegd.
Er bestaan programma's om na het schrijven te controleren hoeveel effectieve fouten er geschreven zijn, je zou schrikken hoe veel dit er zijn.

Dat klopt, je kunt inderdaad een data check doen, maar het kan NOOIT zo zijn dat je klankbeeld anders word, door bepaalde recordables of foutmarges. Hooguit het ontbreken van data, waardoor zogenaamde "gaps" ontstaan, en er dus tikken en reutels ontstaan. Anders zou het dus zo zijn dat als je een mp3 (met lage bitrate) op een cd fikt, deze na 2 jaar afspelen onhoorbaar zou gaan vervormen, omdat het signaal verslechterd is. Een cd speler zal na verloop van tijd meer moeite hebben met het lezen van de data, door beschadigingen, en het vervagen van de reflectielaag, maar zoals jullie t zeggen, zou bij wijze van spreken de diepte van de putjes die in een cd gestampt worden met het persen, het klankbeeld bepalen. Nou, welkom in 2010: dat was met de lp zo, maar niet met de cd.

Dus als ik een mp3 300 keer verstuur, zou het ook kunnen dat het klankbeeld veranderd is, omdat er misschien bits blijven hangen, of niet meegestuurd worden?? hahahahaha NOT

als je CDR's kut klinken dan zit het in de bron al niet goed. DACs kunnen verschillen, waar je op je PC miscchien clipping niet hoort kan je CDR er misschien minder goed mee overweg.
Dit heeft i.i.g. geval geen reet met media of "audiofiel "silver v/s gold" geneuzel over audiofiele kwaliteit van CDR's te doen.

NEEN! ik neem op 8track teeps op en master op CD-r
waneer ik mijn muziek online wil zetten krijg ik gezeik over copyrights en een gruwelijke woedeaanval
dus nix online

maareh geen tips voor goede CD-r's?

Ga toch lekker weg met die CD-R's joh!
Schijtmedium, de cd. Jaren 80 troep!

Ik heb de CD-R van het begin af aan rommel gevonden. Onbetrouwbaar, prutkwaliteit en veel te veel gedoe.

Tegenwoordig leven je je master toch gewoon lekker via ftp of evt. via een usb stickje of sd kaartje of whatever aan. Geen CD-R!

Laten we vooral lekker de CD-R met z'n allen gaan verbannen, deste eerder zijn we er vanaf!!! :okdan:

Tegenwoordig leven je je master toch gewoon lekker via ftp of evt. via een usb stickje of sd kaartje of whatever aan. Geen CD-R!

Laten we vooral lekker de CD-R met z'n allen gaan verbannen, deste eerder zijn we er vanaf!!! :okdan:

Halleluja. En als er iets in de scripting niet klopt op de geperste cd, geven we gewoon de perserij de schuld! hahahaha. Maar even serieus: ik heb geen ervaring met redbook aanleveren op ftp, maar kan dat ook? Dat je zeg maar wat je normaal op cd zet, in 1 file naar de perserij stuurt? Misschien weer een dikke NOOB vraag, maar toch ff....

Wat een geleuter dat de philips minder bass zouden weergeven. Ga dat maar eens vertellen aan de soundsystems die mijn nummers draaien van Philips CDr... Iig staan je broekspijpen te wapperen van het laag. Wat betreft aanleveren van masters doet men dat doorgaans als data CDr en niet als audio CDr of idd via upload.

tja da's wel leuk die theorie maar de werkelijkheid is toch wel heel anders

zeg onrust, dit is een synthforum en geen audiofiele onzinforum. cd-r's klinken allemaal hetzelfde, de fouten die ontstaan bij het branden zijn in de regel corrigeerbare C1 en C2's en al is het een oncorrigeerbare CU dan merk je dat nog niet in een spectrale verandering maar in gekraak of overslaan.

mocht je het daar niet mee eens zijn kan je bij mij natuurlijk wel speciale in ditherfolie verpakte ultrasoon bestraalde golden taiyo yudens komen kopen voor 43,25 euro per stuk. dat moet wel goed klinken, niet?

en nou back to reality.

k wel speciale in ditherfolie verpakte ultrasoon bestraalde golden taiyo yudens komen kopen voor 43,25 euro per stuk. dat moet wel goed klinken, niet?

wow bestaat dat echt? 1 CD recordable voor 43,25 euro?

zeg onrust, dit is een synthforum en geen audiofiele onzinforum. cd-r's klinken allemaal hetzelfde, de fouten die ontstaan bij het branden zijn in de regel corrigeerbare C1 en C2's en al is het een oncorrigeerbare CU dan merk je dat nog niet in een spectrale verandering maar in gekraak of overslaan.

mocht je het daar niet mee eens zijn kan je bij mij natuurlijk wel speciale in ditherfolie verpakte ultrasoon bestraalde golden taiyo yudens komen kopen voor 43,25 euro per stuk. dat moet wel goed klinken, niet?

en nou back to reality.

Nou, met zulke cd's hoef je vast je platen ook niet meer te masteren, toch? Heb je er nog wel een cd speler voor nodig, of komt er zelf muziek uit?

ik heb geen ervaring met redbook aanleveren op ftp, maar kan dat ook? Dat je zeg maar wat je normaal op cd zet, in 1 file naar de perserij stuurt? Misschien weer een dikke NOOB vraag, maar toch ff....

Ja hoor. Gewoon met een brandprogramma niet naar CD branden, maar naar een image file.
Dat wordt wel vaker zo gedaan hoor.
Of die image file op CD-R branden als data CD en die opsturen naar de perserij. Gebeurt ook.

Maar waarom mensen uberhaupt nog gebruik maken van de post voor brieven en dit soort dingen is mij een raadsel. Laten we daar ook lekker mee ophouden en lekker alles via de digitale snelweg doen, kunnen ze tenminste die postbodes allemaal ontslaan! :P

Back