Beste audio CD-R voor master

Nou ja, vanaf een bepaald moment ga je echt tikken en kraken horen, dan is je CD wel echt compleet gaar. Dan krijgt de foutcorrectie het namelijk niet meer 'onhoorbaar' opgelost...

Dat snap ik, wat ik bedoel is, voordat het kraakt en tikt, hoeveel wordt de CD dan gecoriceerd, wordt er dan wel zo veel gecoriceerd dat er eventueel invloed is op het geluid.
Hoelang kan een CD speler corigeren, en als de hele CD slecht klinkt dan is de speler dus continu aan het corigeren?
Is er dan zoveel uitval in het uitlezen van een CD?

wordt er dan wel zo veel gecoriceerd dat er eventueel invloed is op het geluid.
Hoelang kan een CD speler corigeren, en als de hele CD slecht klinkt dan is de speler dus continu aan het corigeren?
Is er dan zoveel uitval in het uitlezen van een CD?

Jazeker. Een normale CD-speler corrigeert constant de minuscule foutjes op een CD. Op een gebrande CD zitten over het algemeen gesproken veel meer fouten dan op een geperste CD, dus is het niet handig een glasmaster te maken van een zelf gebrande CD.

De ene CD-speler is natuurlijk de andere niet. Ook het aantal keer oversampling verschilt vaak. Bij meer keer oversampling draait de CD dus sneller en neemt de CD-speler een gemiddelde van wat hij leest.

maarre, je stuurt een master, als je dat al op cd doet, toch niet als audio?
en , ik gebruik meestal gewoon een spindle van 100 stuks, merk onbekend.
en als ik daar precopies van premasters van maak, dan klinken die helemaal prima.
en ik heb in het grijze verleden ook wel eens getest of hele dure beter waren, niet dus, althans, ik kon het niet horen.
je had er soms wel een cd bijzitten die gewoon niet goed was, tikken, overslaan, enz.

de enige problemen die ik wel bemerkt heb, zijn in geval van rotte cd branders, en soms van de soms nogal bizarre ideeen van zogeheten mastering suites software boeren.

die zorgen er wel voor dat dingen kut gaan klinken.
( de laatste die ik hoorde, vorige week was ozone oid?, tering wat was dat slecht zeg, nooit gebruiken)

kortom, masters gewoon als file versturen.

:mega:

Ook het aantal keer oversampling verschilt vaak. Bij meer keer oversampling draait de CD dus sneller en neemt de CD-speler een gemiddelde van wat hij leest.

Hoe bedoel je dat? Mijns inziens houdt oversampling in dat het de samplefrequentie van het signaal verhoogd wordt, zodat er met behulp van een stijle lpf (boven het voor ons hoorbare geluidsspectrum) aliasing voorkomen wordt. 't Is niet zo dat met oversampling een gedeelte van een cd 4 keer uitgelezen wordt ofzo...

Jazeker. Een normale CD-speler corrigeert constant de minuscule foutjes op een CD. Op een gebrande CD zitten over het algemeen gesproken veel meer fouten dan op een geperste CD, dus is het niet handig een glasmaster te maken van een zelf gebrande CD.

De ene CD-speler is natuurlijk de andere niet. Ook het aantal keer oversampling verschilt vaak. Bij meer keer oversampling draait de CD dus sneller en neemt de CD-speler een gemiddelde van wat hij leest.

Ok, nooit gedacht dat er zoveel verloren ging bij een CD, wat een kutmedium dan eigenlijk :D , was zoveel beter dan die grote zwarte plastic schijven...

Nog knap dan dat je er software op kan zetten en er daarna foutloos vanaf kan lezen.

tja ik zeg het nogmaals: DIT IS GROTE ONZIN

fuji foto CD's, hi-space carbon CD's en MAM-pro audio gold CD's klnken gewoon beter
meer laag, meer hoog, meer defenitie, ruimte en dynamiek in t geluid
dus die theoriën van 1en en 0en is gewoon bullshit (behalve dan dat het zo word gesaved)
als je dat verschil niet hoort zou ik maar een een KNO arts bezoeken om een gehoor check te doen
je hoort zeker ook t verschil niet tussen wavfile en mp3?

Zonde dat je hem zo beledigd, je hebt het namelijk ook helemaal mis.
Het is duidelijk dat je de technische achtergrond mist.

Ik heb hier veel mee gewerkt.
Goed gebrande cd's (goed of slecht merk) klinken hetzelfde. Maar slechte CD's zijn niet altijd goed te branden.

Bij slechte cd's komen er bij het branden al veel fouten op te staan. Gelukkig wordt er data voor fout-correctie meegebrand. Dit is handig als er krassen op de cd komen, dan komt er nog goed geluid van af. Maar als de slechte cd al vol met fouten zit, kan het zijn dat een CD-speler de fout niet meer kan corrigeren als er een krasje of stofje bij komt. Dan begint de ellende omdat er dan een tik in komt, of een stuk word overgeslagen, of het is helemaal niet meer afspeelbaar. Slechte CD's verouderen ook eerder en dan treed dit natuurlijk ook op. Dat is het verschil!!!! niets anders.

Het geluid van goede en slechte CD's zonder brand fouten en krassen is absoluut gelijk!! Dan kan niemand het verschil horen, je kunt het niet eens meten! Meer hoog en laag en meer dynamiek op goede CD's: dat is pas pure ONZIN. Bij slechte CD's hoor je eerder tikken of stukken worden overgeslagen. Hoog,laag, dynamiek blijft hetzefde.

Een goedkope CD vertoond alleen eerder fouten, meer verschil is er niet. Echt niet.

Een goede of slechte CD-SPELER, dat maakt wel een wereld van verschil. En een goede brander (minder fouten op de CD)!

volgens mij kunne we wel zeggen dat niet elke cd even goed klinkt, omdat, bij sterke foutcorrectie, er "foute" samples in de golfvorm worden gestoken; Maar meer of minder bas/treble heeft daar niets mee te maken: die fouten die in de golfvorm komen hebben helemaal niets met de frequentie te maken.

Tja en toch is er veel verschil in hoog/lage frequenties in opnames bij verschillende merken. Ook al is een grote 0en en 1en print. Je kan dit wel ontkennen, maar er zijn toch echt duidelijk waarneembare verschillen in hoe merken klinken. Ik weet ook niet hoe het komt, want ik dacht eerst ook in de techniese theorie van hoe het werkt. Maar de werkelijkheid is niet zo makkelijk. Er is gewoon veel verschil in dynamiek bij verschillende merken. Theoreties zou dat niet mogelijk zijn maar praktijk is blijkbaar anders. En aangezien ik nog maar 11 goede CDtjes heb ga ik die niet verspillen om ongelovigen te overtuigen.

Je kan een wav droppen van dezelfde track op:
-Goedklinkende CD (die je vast wel hebt liggen)
-Een slechtklinkende CD.

Kost je geen goedklinkende CD......ik ben wel benieuwd.

CD-R rot?

CD-R rot?

Dit is een zeer nuttig topic. Dat had ik 10 jaar geleden moeten doorlezen..

Ik vorige week een maar oude masters willen om zetten naar FLAC., middels Exact Audio Copy, maar de laaste 3 tracks weigerde dienst, m.a.w. veel stilte en af en toe wat distorted static.
Is hier nog wat aan te doen? Er zitten geen krassen op de CD-R dus mijn vermoeden is 'CD Rot'
Bedankt alvast..

Verschillende loopwerken proberen. Ik heb met de Superdrive in mijn oude Apple PowerBook G4 heel wat Dvd's kunnen redden die in geen ander loopwerk nog te lezen waren.

Er bestaat onder linux en bsd een library cdparanoa genaamd.

Cdparanoia is een geavanceerde rip library die ook rekening houd met de hardware waarmee geript word.

Hieronder is een windows programma die de libs gebruikt.

Als het hier niet mee lukt ben ik bang dat je pech hebt. je kan natuurlijk nog andere cd spelers proberen met misschien een beter loopwerk.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=CDex

suc6.. laat het effe weten of die het doet.:dj:

@Benno @Flyweight Bedankt voor de hulp en de info. Ga ik binnenkort eens even bekijken. Super!

Wooow Vet topic :okdan:

Een goede of slechte CD-SPELER, dat maakt wel een wereld van verschil. En een goede brander (minder fouten op de CD)!

Zou u dit kunnen toelichten, wat is een goede cd speler/ brander en waar op te letten bij aankoop van?

Dit is een zeer nuttig topic. Dat had ik 10 jaar geleden moeten doorlezen..

Ik vorige week een maar oude masters willen om zetten naar FLAC., middels Exact Audio Copy, maar de laaste 3 tracks weigerde dienst, m.a.w. veel stilte en af en toe wat distorted static.
Is hier nog wat aan te doen? Er zitten geen krassen op de CD-R dus mijn vermoeden is 'CD Rot'
Bedankt alvast..

Heb je EAC zelf ingesteld? Maak zeker dat error correction op "high" staat.

Die verschillen in hoog en laag lijken me ook pure nonsens. Hoe kan dat nu met digitale informatie?

CD is leuk voor in de kast maar zelf branden doe ik echt niet meer. Op een terrabyte schijf van een paar tientjes kun je ruim 30.000 minuten ongecomprimeerde 24bit 96kHz muziek kwijt en zo'n 100.000 minuten 16bit 44kHz. Dan ga je toch geen tijd en geld meer besteden aan "goedklinkende" en "slechtklinkende" CDR schijfjes en compressiemethoden?

Inderdaad, tijden zijn flink veranderd. Voor de consument is een CD een verbruiksvoorwerp geworden. Door de muziek te rippen is het veel overzichtelijker het in een eigen library onder te brengen. Voor mastering is de CD nog steeds een item die gebruikt word voor previewen en safety kopie. alle masters die ik maak worden 99% van de gevallen digitaal aangeboden als DDP bestand. Dit bestand word wel van een CD getrokken :) omdat deze tevens de safety is die door een klant beluisterd moet worden en geverifieerd voor nacontrole. Een goede CD-r is best belangrijk. Tegenwoordig zijn vrijwel alle CD-r's wel oke. Het ligt meestal aan het type brander die er een potje van maakt. De Plextor drives van een aantal jaren geleden waren nog het meest betrouwbaar.

Auto CD spelers (en dan vooral die standaard ingebouwde versies) kunnen nog wel eens moeilijk doen met gebrande cd's door over te slaan of vast te lopen. Het beste resultaat om een audio cd te branden (althans mijn ervaring) is niet hoger dan 8 speed te branden. Mocht het nog problemen opleveren dan kun je 4 speed proberen. De snelheid van het branden bepaald namelijk ook de evenredigheid van de brandpunten in je CD. Sommige lasers hebben nu eenmaal moeite met lezen.

Back