Beste audio CD-R voor master

sander

_
Ik moet dus weer eens een master aanleveren en heb vorige keer de Philips HR100 gebruikt.
Kost destijds iets van 9 gulden ofzo.

Nu kocht ik vnmiddag een Maxell XL-II 80 Music (zonder Pro erachter). Kost €2,50

Welke merken/typen kan je nu het beste gebruiken voor het aanleveren van je Master.

Het maakt wel uit hoor.

Als je van die cheapo's hebt die na een paar jaar gaan bladderen (ja dat gebeurt echt!) dan ben je niet blij.

Masters altijd in paren van 2 maken voor redundantie. En het hoeft geen superdure CD-R te zijn maar van die cheapo Taiwanese meuk lijkt me ook weer niet goed. En ook niet in de zon laten liggen want die kristallen die erin zitten zijn daar gevoelig voor. Het plastic trouwens ook.

Boze tongen beweren dat 1x audio schrijven ook beter is. Maar mijn filosofie is gewoon om naast een audio CD ook gewoon de wavjes te bewaren. Desnoods de 96khz versie op DVD. Kun je alle kanten op.

Tsja, nou ja.

Stel je doet na een paar jaar je kluisje bij de bank open om erachter te komen dat je CDtjes zwaar last hebben van metaalmoeheid. Dan zakt de moed toch ook in je schoenen dunkt me?
(niet dat het mij is overkomen)

ik heb een tijdje zogenaamde "pro" schijfjes gebruikt (merk quantegy), maar merk geen verschil met gewoon goede andere merken...
je moet er wel voor zorgen dat je ze elke 2 jaar doorkopieert naar een nieuwe cd. ik heb laatst nog maar net op tijd masters kunnen redden die maar 2,5/3 jaar oud waren... (er zaten al fouten in, maar gelukkig klonk de muziek op de kopieeen weer goed)

Het gaat om een master die naar een label gestuurd wordt. Niet om een master die jaren bewaard hoeft te worden.

Kijk een aantal fabrikanten leveren naast de gewone data schijfen ook CD's die speciaal voor audio zijn.
Volgens de specificaties is er dedelijk verschil. En dan heb je ook weer normale audio cd's en professionele audio cd's.
En je betaald daar dus flink wat voor in vergelijking met een gewone data cd.

Dus ik neem aan dat er wel degelijk verschil is tussen de CD's. Of is het een verkooptruuk?

okee... in dat geval maakt het volgens mij niet veel uit... ik zorg ervoor cd's te gebruiken die aangeprezen worden met dat ze op een flink hoge snelheid gebrand kunnen worden... je zou zeggen dat dat een marketingtruuk is maar die info heb ik toch als vrij betrouwbaar ervaren... ooit een keer 8x cd's gekocht en die kon je echt niet 12x branden, als je begrijpt wat ik bedoel.
dus... mijn advies... koop cd's van minstens 24x... brand ze voor de zekerheid niet hoger als 4x .

die pro-cd's zijn volgens mij speciaal voor cd-recorders en willen nogeeneens werken in een pc... of heb je nog meer verschillende?... ik koop tegenwoordig cd's bij de hema... zien er koel uit en nog geen verkeerde tegengekomen! 8)

Origineel geplaatst door sander
Ik brand masters op 2 speed!

/me heeft maar 8 speed brander dus brand masters maar op 1 speed of idd ook2 of 4. boeit me weinig eigenlijk. als het erop staat is het toch goed? en ik heb toch overal SHN backups liggen over 3 HD;s versprijd binnenkort...

Origineel geplaatst door koediman
.
dus... mijn advies... koop cd's van minstens 24x... brand ze voor de zekerheid niet hoger als 4x .

Helaas is dat niet waar....

Je krijgt juist meer kans op fouten op die manier. Je kunt voor masters beter cd's kopen die voor een lagere maximale brandsnelheid gemaakt zijn en daarop branden.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met TDK studio discs.

im mijn simpele logica dacht ik: hoe hoger de max snelheid, hoe beter de cd ... cd's die je minder "hoog" kunt branden zullen toch meer foutjes hebben als schijven die 40x aankunnen?

wil je niet perse tegenspreken ofzo hoor... ben gewoon benieuwd waar jij je op baseert.

:)

hmm, ja interessante vraag. Wat is er precies verandert aan de cd's van een paar jaar geleden en nu?
Waarom staat er op de ene 8speed en op de andere 24speed.

allemaal angst, angst.. je CDtjes gaan heus wel 25 jaar mee als je geen LifeTec koopt tenminste, en in die tijd lach je je toch weer rot om die dingen. De meeste CD's van een paar jaar gebrand, zo met uiterste zorg gebrand, gooi ik toch altijd weg.
Als je nou echt een meesterwerk maakt.. tsja dan wordt het glass-masteren. Dan lever je je materiaal naar het label en die gaat het professioneel masteren.

het kan misschien ook aan m'n brander liggen ofzo... maar ik heb dus quantegy cd's van 3 of 4 jaar oud die gedeeltelijk verrot zijn... zijn keurig bewaard en amper afgespeeld... heb ik trouwens ook met mmore en andere merken...
met een programma als exact audio copy (eac) kreeg ik de verrotte tracks er niet meer vanaf gehaald.gelukkig kon ik met nero iig nog een kopie maken (waarschijnlijk door goede foutencorrectie van nero) want ik heb dus wel tracks die zo oud zijn die ik graag bewaard zie! :-)

gloeiende gloeiende er zijn GEEN goede audio CD's meer tekoop
ik had een test draai gedaan met verbatim cd's met zonlichtprotectie
en die hebben nu al kuren(donderdag gebrand enkelspeed)
waarom koopt iedereen troep?
want alle goede CD's zijn nu niet meer te koop(fuji fotoCD,hi-space carbon,mitsui gold,mam pro gold)
weet iemand hier nog een goed merk (goede dynamiek en geluidskwaliteit)?
want ik ben echt opzoek naar goede audio CD-r's

ook de verklaringen dat het geen moer uitmaakt welke Cd's je gebruikt is onzin
want ik hoor echt een heel duidelijk dynamiek verschil in verschillende merken
bovengenoemde staken echt met kop en schouders boven anderen uit
als je dat verschil niet hoort zou ik me eerder vraagtekens bij de apparatuur plaatsen waarmee je opneemt
of even enaar de kno arts gaan voor een gehoor testje

Back