Waarschuwing: fraudemeldingen forumlid "janet_K"

Je omschrijft exact het dilemma Von Nahoven.
Een feedback forum is daarnaast ook weer niet zaligmakend omdat je:
a. afhankelijk bent van mensen die uberhaupt bereid zijn feedback te geven
b. nieuwe leden uberhaupt nog geen feedback hebben ontvangen (en dit zullen potentieel de fraudeurs zijn, andere leden zijn wellicht laks maar dat komt meestal gewoon goed)
c. feedback vaak negatief is, bij een positieve ervaring heeft men doorgaans minder vaak de neiging dit te delen. Resultaat: het niet aanwezig zijn van negagieve feedback kan potentieel een vals gevoel van veiligheid geven.

Het is gewoon een heel erg lastige kwestie en er bestaat denk ik geen mechanisme om fraude 100% tegen te gaan......

Ik denk wel dat mensen hier op het forum (ook vanwege de mogelijkheden die het forum biedt) juist wel een feedback systeem gaan gebruiken (hier een reactie op gaan geven)
** Juist ook om anderen te laten weten dat alles goed is verlopen (of minder goed) en dit als een early warning system/aanbeveling kan worden gebruikt.

Vijf sterren (of 10) systeem zou imo geen kwaad kunnen....
Nap gaf al aan dat sommige niet actief reageren dus de 100 post drempel zegt niet zo veel, anderen hebben na meer dan 1000 posts laten zien hoe onbetrouwbaar ze zijn.... het aantal posts zegt iets maar is niet zaligmakend.

Wat betreft de voortgang: Het lijkt mij niet handig om de dader(s) in de kaart te spelen door opsporingsmogelijkheden (wat wel en niet kan) te vermelden in het openbaar. Mocht het ooit tot een zaak komen zou het kunnen zijn dat ze deze tools kunnen gebruiken.

Succes en strekte met de voortgang iig.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Er zijn een heleboel leden op SF zijn die niet of nauwelijks posten (bijvoorbeeld mensen die vooral lezen en zelf niet veel bij willen of kunnen dragen aan de discussies, of mensen die alleen de marktplaats gebruiken etc.)

idd,je geeft dan toch voorkeur aan diegenen die iets bijbrengen op/aan het forum en zijn leden. niet voor die minderhijd waar alle andere leden die zoals je zelf laat begrijpen niets aan hebben en dan nog moeten inrekenen ook op het xtra risico door de 100post regel niet te gebruiken,..dat allemaal voor enkele die niet willen posten en enkel marktplaats gebruiken,..moet niet gekker worden.

Een regel van 100 posts voor je een topic mag starten in de marktplaats sectie moet aanzien worden als een algemene regel (idem als verplichte richtprijs) en niet als een discriminerende regel.

Er zijn trouwens plaatsen genoeg om gear te verkopen,ik zet alles op synthforum en op marktplaats en kom gewoon dezelfde (potentiele) kopers tegen die mij aanspreken,maakt niet veel uit dus waar je de spullen te koop zet..

Dit is niet per definitie correct. Aangezien een persoon aan de hand van een IP adres mogelijk kan worden geidentificeerd wordt een IP adres door de wet vaak als een persoonsgegeven beschouwd en valt een IP adres op dat moment dus onder de wet privacy.

Dit soort gegevens zomaar publiceren en daarmee mogelijk ongeschikt maken als bewijslast zou een behoorlijke gemiste kans zijn in het scenario waarin de gedupeerden een zaak willen maken van dit verhaal....

Zoals gezegd is er een dossier aangelegd door synthforum.nl en hierin is het nodige uitgezocht. De IP's zijn niet afkomstig van proxies of VPNs.

Ik ken dat stukje van de wet. Ik ken iig geen precedent waarbij een provider of andere partij juridische gevolgen had voor leveren van IP gegegvens.
Ik heb het nooit gehad over publiceren maar aan leveren aan gedupeerde of politie.

Top voor het aanleggen van het dossier. Wordt deze alleen op aanvraag politie of justitie geleverd?

het aantal posts zegt iets maar is niet zaligmakend.

Correctie; het aantal post zegt niets,maar voor die eerste 100 zal de inhoud wel iets zeggen,er is mogelijkheid om toekomstige intenties van het lid af te leiden volgens de inhoud.

Dus men is verwittigd voor waakzaamheid.

Het nieuw lid moet echt al serieus poppenkast spelen om niet op te vallen,repetitieve inhoud van posts,of posts zonder 'inhoud' valt meteen op,je weet al dan los of het scam zal zijn of niet dat er iets te koop zal gezet worden zodra de 100 is bereikt.

Als de inhoud van bepaalde posts zo zinloos en repetitief is kan bvb een moderator deze verwijderen.

Ik denk dat lastig word. Er zitten leden bij die volgens mij alleen maar voor de postcount reacties plaatsen en derhalve behoorlijk veel zinloze posts hebben. Ik doe het absoluut niet voor de postcount maar veel zinnigs komt er bij mij ook niet uit. Net als in het dagelijks leven, zeg maar...

Correctie; het aantal post zegt niets,maar voor die eerste 100 zal de inhoud wel iets zeggen,er is mogelijkheid om toekomstige intenties van het lid af te leiden volgens de inhoud.

Dus men is verwittigd voor waakzaamheid.

Het nieuw lid moet echt al serieus poppenkast spelen om niet op te vallen,repetitieve inhoud van posts,of posts zonder 'inhoud' valt meteen op,je weet al dan los of het scam zal zijn of niet dat er iets te koop zal gezet worden zodra de 100 is bereikt.

Als de inhoud van bepaalde posts zo zinloos en repetitief is kan bvb een moderator deze verwijderen.

Ja en nee :) probleem is dat je mensen gaat uitsluiten (zie eerdere uitleg)
Je kan idd iets opmaken uit de tekst en een scammer zal niet de moeite nemen om zoveel tijd in zijn scam te steken, echter het is niet feilloos en je gaat mensen die niet veel posten uitsluiten.

"Als de inhoud van bepaalde posts zo zinloos en repetitief is kan bvb een moderator deze verwijderen" Dit zou dus bijna gelden voor het gros van alle posts :D

De marktplaats zorgt dus af en toe voor problemen maar tegelijkertijd zorgt hij ook voor nieuwe leden, waarvan een deel ook actief wordt op de rest van het forum. Toch bestaat er enige schroom om de marktplaats verder te verbeteren, mods willen er hun handen liever niet aan branden, geen partij worden, voorzien extra werk en bovendien levert het verder niks op (behalve die extra leden).

Vergeleken met Marktplaats.nl kun je je afvragen wat dan de meerwaarde van de SF-marktplaats nog is. In het verleden bestond hier een soort onder-ons-gevoel, men verkocht alleen aan mede-liefhebbers, maar inmiddels kent bijna iedereen deze plek (denk ik). Het exclusieve/kleinschalige is er dus wel vanaf. Je ziet ook vaker dat mensen hun spullen op beide marktplaatsen verkopen, hun maakt het dus niks uit als ze hun spullen maar kwijtraken... Toch bestaat nog het idee dat een transactie hier veiliger is dan op Marktplaats.nl. Ik denk dat dat komt omdat mensen hier al enigszins traceerbaar zijn door hun forumverleden. Een feedbackforum is dan geen radicale stap, het is een kleine aanpassing en volgens mij zinvoller dan een waarderingssysteem. Inderdaad is het bij tweakers.net uitstekend geregeld.

Nog een open deur: natuurlijk kleven er altijd risico's aan tweedehands aankopen, als je 100% garantie wil moet je iets nieuws kopen. Verkopers beginnen niet met de negatieve punten, prijzen het product eerst aan en als ze netjes zijn noemen ze daarna de (ergste) minpunten. De kleinere ongemakken vergeten ze, bewust of onbewust.

Tegenwoordig kun je iets aanschaffen zonder enig persoonlijk contact, je typt iets in een scherm en de aankoop is geregeld. Vroeger moest je je door advertentiekrantjes als ViaVia worstelen, je oog viel op een kort tekstje (kleine ranzige foto's werden pas op het laatst mogelijk, maar te duur), je pakte de telefoon en dan besloot je of het de reis waard was, want ook opsturen was veel minder gewoon dan tegenwoordig. Mijn dochter is ook zo: razendsnel op WhatsApp, veel contacten, maar zodra ze echt met iemand moet bellen haakt ze af... Waarom gebruiken we niet die menselijke intuïtie, bellen met de verkoper en merken dan binnen enkele seconden of de persoon integer en deskundig is of dat hij alleen maar wat heeft gekopieerd van internet?

idd,je geeft dan toch voorkeur aan diegenen die iets bijbrengen op/aan het forum en zijn leden. niet voor die minderhijd waar alle andere leden die zoals je zelf laat begrijpen niets aan hebben en dan nog moeten inrekenen ook op het xtra risico door de 100post regel niet te gebruiken,..dat allemaal voor enkele die niet willen posten en enkel marktplaats gebruiken,..moet niet gekker worden.

Een regel van 100 posts voor je een topic mag starten in de marktplaats sectie moet aanzien worden als een algemene regel (idem als verplichte richtprijs) en niet als een discriminerende regel.

Er zijn trouwens plaatsen genoeg om gear te verkopen,ik zet alles op synthforum en op marktplaats en kom gewoon dezelfde (potentiele) kopers tegen die mij aanspreken,maakt niet veel uit dus waar je de spullen te koop zet..

Aan de andere kant heeft iedereen de optie om NIET in zee te gaan met mensen die weinig posten of 'niet genoeg bijdragen' - persoonlijk vind ik dat geouwehoer, maar de post count staat onder de naam dus je kunt er zelf naar handelen in plaats van het forum-breed op te willen leggen omdat het toevallig in jouw straatje of beeld van 'hoe het hoort' past. Klinkt eerlijk gezegd meer als een poging hier een soort besloten herenclub van te maken dan dat het in het belang van het forum of de leden is.

Ja, wij zijn "lid" van de Nederlandse Synthesizer Sociëteit. Wilt u nog een kopje koffie, jonkheer Baars?
wat goed werrkt is bij aankoop even het adres vragen, en dit via google te verivieeren.:
Huh... dan weet je dat het adres bestaat, dat zegt nog niks hoor...

"Als de inhoud van bepaalde posts zo zinloos en repetitief is kan bvb een moderator deze verwijderen" Dit zou dus bijna gelden voor het gros van alle posts :D
Op Muffwiggler zie je wel eens users die op korte tijd een hele hoop nutteloze posts doen om aan die 100 te geraken, maar daar wordt wel tegen opgetreden door de moderators. Zoals een waarschuwing, posts deleten en als het dan nog gebeurt user blokkeren.
Nu eens kijken hoeveel posts ik hier heb (weeral eentje meer in ieder geval :eureka:)

Snap niet wat het probleem is om even moeite te moeten doen om vertrouwen opte bouwen
Al maak je er 25 posts van, als je dat al teveel moeite vind, waarom dan wel de mogelijkheid willen krijgen om zaken te kunnen verkopen via dit forum
Kom op ,voor wat hoort wat, zeker als het om vertrouwen en geld gaat

Ik zie dat het vooral over het aantal postcounts gaat maar er zijn in het verleden toch ook accounts gehacked? Waar zit je dan met je goede gedrag?

Natuurlijk kan je alle mogelijke uitzonderingen en absurde situaties bedenken
Het gaat erom dat je het de " gelegenheidsdiefjes" wat moeilijker maakt zodat ze ergens anders de boel maar gaan oplichten
En dan lijkt me een minimaal aantal posts (25 of zoiets) alvorens je op marktplaats kan, een hele eenvoudig uitvoerbare en efficiente methode

Ik denk wel dat mensen hier op het forum (ook vanwege de mogelijkheden die het forum biedt) juist wel een feedback systeem gaan gebruiken (hier een reactie op gaan geven)
** Juist ook om anderen te laten weten dat alles goed is verlopen (of minder goed) en dit als een early warning system/aanbeveling kan worden gebruikt.

Vijf sterren (of 10) systeem zou imo geen kwaad kunnen....

Discogs hanteert een feedback systeem wat naar mijn mening prima werkt.
De enige keer dat ik daar een misser had (had betaald, er werd niet geleverd) was de keer dat ik
toevallig eens niet naar de verkoper z'n feedbackpercentage had gekeken.
Stom, want toen ik deze achteraf checkte bleken de feedbacks voor deze verkoper vernietigend te zijn.
Tegenwoordig check ik altijd de feedbacks van een verkoper.

..en oh ja, het systeem werkt daar twee kanten op; ook verkopers kunnen kopers feedback geven.

Discogs hanteert een feedback systeem wat naar mijn mening prima werkt.
De enige keer dat ik daar een misser had (had betaald, er werd niet geleverd) was de keer dat ik
toevallig eens niet naar de verkoper z'n feedbackpercentage had gekeken.
Stom, want toen ik deze achteraf checkte bleken de feedbacks voor deze verkoper vernietigend te zijn.
Tegenwoordig check ik altijd de feedbacks van een verkoper.

..en oh ja, het systeem werkt daar twee kanten op; ook verkopers kunnen kopers feedback geven.

Ja, dat dus..... ook bekend ben met Discogs :kroon:
Nu koop je natuurlijk wel eerder een lp/cd/ ander muziek medium dan een synth/drumbak/modulair natuurlijk en is SF geen verkoop forum.

Maar een feedback systeem werkt imo gewoon beter, alleen wat als iemand dus geen veelposter is en ook nog niets heeft verkocht/heeft gekocht?

Andere kant is dat ik hier ook mijn voorkeuren heb waar ik koop (eerdere ervaringen of omdat ik heb gezien dat iemand oprecht (genoeg) is imo om daar (in mijn geval) van afstand zaken mee te doen.

Ook ik een keer een door jou genoemde fout heb gemaakt (leer moment) ben me daar dus van bewust.

Maar idd het Discogs systeem zou kunnen bijdragen aan een betere "marktplaats" dus ga helemaal met je mee.

Maar een feedback systeem werkt imo gewoon beter, alleen wat als iemand dus geen veelposter is en ook nog niets heeft verkocht/heeft gekocht?

Dan weet je als koper in elk geval dat je het beste je aankoop kunt ophalen :eureka:

Eigenlijk hoeft dan zo'n 100 posten systeem niet, je kan ook zelf kijken hoeveel de verkoper gepost heeft en wat deze gepost heeft, en op die basis kan je dan besluiten wat je ermee doet...
Ik doe dat zelf wel als ik iets ga kopen, en als het te mooi is om waar te zijn, dan wil ik het alleen ophalen, maar dat doe ik eigenlijk altijd als het boven de 100 euro is.

Back