Waarschuwing: fraudemeldingen forumlid "janet_K"

Volgens mij had je eerder een goed punt, er zijn weinig incidenten en er is veel sociale controle, misschien is het wel prima zo.

Zag die Moog 32 adv en vond hem direct onbetrouwbaar. Recent apparaat voor een te lage prijs. Raar verhaal er bij. Erg laag om mensen zo te benadelen..

Minimum hoeveelheid posts vind ik wel een beetje een schijnveiligheid; ik heb genoeg zaken gedaan (zowel koop als verkoop) met mensen die zelden tot nooit posten en tegelijkertijd zijn er ook best gevallen bekend van leden met hoge post counts die er een zooitje van hebben gemaakt bij verkoop of reparatie.

Vanochtend helaas melding van een 3e fraude geval ontvangen. Deze persoon is dus behoorlijk actief geweest.
Laten we hopen dat het hier bij blijft maar ik vrees het ergste.

Ik breng jullie graag met elkaar in contact dus neem even contact op. Synthforum.nl kan helaas geen prive gegevens verstrekken in verband met de strenge privacy wetgeving in Nederland.
Wel kan justitie ons verzoeken informatie te verstrekken. Op dat moment kunnen wij alle beschikbare informatie aanleveren: Doe dus altijd aangifte!!

EDIT: Inmiddels even een klein dossier met de informatie die synthforum.nl technisch kan aanleveren vastgelegd. Mocht de politie/justitie hier interesse in hebben: moderator@synthforum.nl

Laatst gewijzigd:
Helaas ben ik ook gedupeerd door forumlid Janet_K. Bij mij werd eenzelfde werkwijze gehanteerd. Ik zou de Moog Mother 32 overnemen en heb snel het geld overgemaakt. Er werd normaal gereageerd op mails maar na 4 dagen heb ik niets meer gehoord en ook geen pakket ontvangen. De prijs was zeer aantrekkelijk en misschien wel te. Aan de andere kant heb ik vorig jaar een setje focal CMS 40 monitors overgenomen voor 385,- die nieuw al 369,- per stuk kosten. Een goede deal bestaat dus zeker. Ik heb altijd met veel plezier zaken gedaan op de MP van SF en het is heel jammer dat door dit soort praktijken er een deuk in het vertrouwen ontstaat.
Nadat ik het gevoel kreeg dat er iets niet klopte heb ik de foto's van de ad via google opgezocht. Van de Moog kwamen ze op 2 andere sites voor. Toen wist ik eigenlijk genoeg. Selectiecriteria of minimum aantal posts geloof ik niet echt in. Gewoon zelf opletten en bij voorkeur zelf ophalen. Maar ja, doe je dat ook als iemand aan de andere kant van het land woont. Het blijft een kwestie van goed vertrouwen en gelukkig gaat het ook hele vaak goed.

Tegen aankopen via Fora of websites kan je jezelf nooit volledig beschermen.
Zeker niet als er sprake is van verzenden. Voor kleine bedragen is dat meestal
een te nemen risico, voor grotere bedragen zou ik steeds opteren van ophalen en
cash betalen.

ps : ik ben een eerlijke verkoper hoor... haha.

Ik vind 100 post alvorens je zelf advertenties mag posten heel reeel en haalbaar
Ziet het nadeel er niet van , eigenlijk alleen de voordelen
Dat er ook eikels zitten onder "vaste leden ", mensen die niet komen opdagen als je ze komt ophalen op het station etc is alleen maar positief voor de " negeerlijst"
Daar valt moeilijk tegen te wapenen . Ook daarin heeft het forum in het verleden adequaat gereageerd bv ttv die zgn reparateur uit de buurten van gelderland die de spullen opmarktplaats verkocht etc

Minimale aantal posts of feedback functie geeft je meer vertrouwen, op muffwiggler kan je eenvoudig nazien op welke manier iemand zich presenteert. Ik zie eigenlijk geen reden waarom dit niet te doen, het forum is uiteindelijk om informatie te delen. En ja dat zal voor sommige niet altijd prettig zijn, ik heb helaas ook een ervaring met een lid op het forum waarbij ik graag de feedback functie had gehad, nu zal zullen meer synthforum leden tegen dezelfde nare ervaring aanlopen met deze persoon.

Ik ben sowieso een voorstander van een feedback functie maar een minimaal aantal berichten biedt m.i. geen meer betrouwbaarheid. Wel zal de feedback ƩƩnmalig en een soort van "standaard" moeten zijn door koper en verkoper (beide dus) te geven en ook accorderen (plaatsen)

Synthforum kan gewoon IP adres leveren. Daar komen echt geen jurische gevolgen van. Zeker niet bij zo'n overduidelijk geval als dit. Evt. kan Synthforum er voor kiezen om het IP adres direct met de politie te delen als er als een aangifte is.

Op zijn minst kan Synthforum even kijken of het IP adres geen VPN provider is of een TOR exit node. Bv via https://dnsquery.org/

Minimum hoeveelheid posts vind ik wel een beetje een schijnveiligheid

heeft niets te maken eigenlijk met veiligheid maar zorg voor een xtra drempel voor die met slechte intensies nog voor hij er aan begint,de persoon die toch gaat proberen zal zich snel blootstellen alleen al aan de fake post die hij gaat plaatsen om aan die 100 te geraken,maw hij zal al opvallen voor hij aan zen scam actie begint.

Ik denk dat oplichters geen zin hebben om 100 berichten te plaatsten
en dat ze dan pas een advertentie kunnen plaatsen dus dit schrikt wel af
al heb je natuurlijk nooit 100% zekerheid :)

heeft niets te maken eigenlijk met veiligheid maar zorg voor een xtra drempel voor die met slechte intensies nog voor hij er aan begint,de persoon die toch gaat proberen zal zich snel blootstellen alleen al aan de fake post die hij gaat plaatsen om aan die 100 te geraken,maw hij zal al opvallen voor hij aan zen scam actie begint.

..De spijker op z'n kop :okdan:

Synthforum kan gewoon IP adres leveren. Daar komen echt geen jurische gevolgen van. Zeker niet bij zo'n overduidelijk geval als dit. Evt. kan Synthforum er voor kiezen om het IP adres direct met de politie te delen als er als een aangifte is.

Op zijn minst kan Synthforum even kijken of het IP adres geen VPN provider is of een TOR exit node. Bv via https://dnsquery.org/

Dit is niet per definitie correct. Aangezien een persoon aan de hand van een IP adres mogelijk kan worden geidentificeerd wordt een IP adres door de wet vaak als een persoonsgegeven beschouwd en valt een IP adres op dat moment dus onder de wet privacy.

Dit soort gegevens zomaar publiceren en daarmee mogelijk ongeschikt maken als bewijslast zou een behoorlijke gemiste kans zijn in het scenario waarin de gedupeerden een zaak willen maken van dit verhaal....

Zoals gezegd is er een dossier aangelegd door synthforum.nl en hierin is het nodige uitgezocht. De IP's zijn niet afkomstig van proxies of VPNs.

Laatst gewijzigd:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Er zijn een heleboel leden op SF zijn die niet of nauwelijks posten (bijvoorbeeld mensen die vooral lezen en zelf niet veel bij willen of kunnen dragen aan de discussies, of mensen die alleen de marktplaats gebruiken etc.) maar met wie je gewoon prima zaken kunt doen. Een arbitraire drempel instellen van X posts (en wat moet het dan zijn? 10? 20? 50? 100? 500?) zou deze groep uitsluiten waardoor het aanbod zou verschralen. Als je dat afzet tegen het, naar mijn weten, bijzonder kleine aantal gevallen waarbij het mis gaat, lijkt het middel me erger dan de kwaal. En dan bovendien ook nog een middel dat verder geen enkele garantie geeft.

Een feedback forum waar mensen ervaringen met (ver)kopers kunnen delen vind ik dan al een stuk beter bijvoorbeeld.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Er zijn een heleboel leden op SF zijn die niet of nauwelijks posten (bijvoorbeeld mensen die vooral lezen en zelf niet veel bij willen of kunnen dragen aan de discussies, of mensen die alleen de marktplaats gebruiken etc.) maar met wie je gewoon prima zaken kunt doen. Een arbitraire drempel instellen van X posts (en wat moet het dan zijn? 10? 20? 50? 100? 500?) zou deze groep uitsluiten waardoor het aanbod zou verschralen. Als je dat afzet tegen het, naar mijn weten, bijzonder kleine aantal gevallen waarbij het mis gaat, lijkt het middel me erger dan de kwaal. En dan bovendien ook nog een middel dat verder geen enkele garantie geeft.

Een feedback forum waar mensen ervaringen met (ver)kopers kunnen delen vind ik dan al een stuk beter bijvoorbeeld.

Je omschrijft exact het dilemma Von Naphoven.
Een feedback forum is daarnaast ook weer niet zaligmakend omdat je:
a. afhankelijk bent van mensen die uberhaupt bereid zijn feedback te geven
b. nieuwe leden uberhaupt nog geen feedback hebben ontvangen (en dit zullen potentieel de fraudeurs zijn, andere leden zijn wellicht laks maar dat komt meestal gewoon goed)
c. feedback vaak negatief is, bij een positieve ervaring heeft men doorgaans minder vaak de neiging dit te delen. Resultaat: het niet aanwezig zijn van negagieve feedback kan potentieel een vals gevoel van veiligheid geven.

Het is gewoon een heel erg lastige kwestie en er bestaat denk ik geen mechanisme om fraude 100% tegen te gaan......

Laatst gewijzigd:
100% bescherming is nooit mogelijk, anders leefden we wel in een oplichtingsvrije wereld. Het feedback systeem ken ik van andere fora waar het op zich heel goed werkt, maar daar is het wel echt onderdeel van de community dat al jaren wordt gebruikt. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat als nieuwe feature ook opgepakt gaat worden, en hoeveel extra werk er in gaat zitten om conflicten te sussen of smaad tegen te gaan. Er zitten zeker risico's aan.

Ik heb zelf al aardig wat dingen verkocht en gekocht via de marktplaats hier op SF. Maar aan een minimaal aantal berichten zou ik niet snel komen. Ik lees vooral veel hier, reageren doen niet veel mensen. Een gemiddeld forum heeft veel meer lezers dan schrijvers.

Ik zou dus niet meer kunnen verkopen hier, en dat zou ik jammer vinden. Op Tweakers hebben ze dat goed aangepakt: https://tweakers.net/vafaq Daar werken ze dus met beoordelingen. En dat werkt goed. Het advies is ook, als je een verkoper hebt met weinig feedback, om het altijd op te halen.

Back