DIY quad VCA

Grumble

Happy Nerding
Ik ben bezig met het ontwerpen en bouwen van een modulare synthesizer.
Nou heb ik een beetje een broertje dood aan analoge elektronica, maar daar is soms niet omheen te komen.
Maar als het even kan pak ik een processortje, met als voordeel dat je makkelijk de karakteristieken kan aanpassen van de module waar deze in verwerkt is.
Meestal koop ik dan een arduino clone in china, voor een paar euro.
Mijn laatste projectje is een voltage controlled amplifier, nou, eigenlijk is dit een foute term voor wat ik aan het maken ben, want het zijn eigenlijk 4 digitale potmeters die ik met een processortje aanstuur.
En dat werkt wonderlijk goed.
Aan de ene kant van de processor 4 potmeters/control voltage en aan de andere kant de digitale potmeters.
scope.jpg

2mSec/div, bovenste kanaal de CV en het onderste kanaal een uitgang.
De CV is de kortste ADSR dir ik uit mijn ADSR generator kon krijgen.
quad_pot.jpg

Het schema, heel simpel.

Ik gebruik altijd de JX VCA, is super izi & analoog, vervormt wel iets meer dan digitaal,
klinkt veel mooier en is zonder vertraging.

En met welke DAC gebruik jij je audio uitgangen ?, voor een beetje goed audio kwalieteit is dat wel duur vind ik.

Voor de generatie van audio signalen gebruik een DDS van analog devices de AD9833 daar stel ik één keer de frequentie in (en evt. de golfvorm -sinus,driehoek of blokgolf) en de rest gaat vanzelf.
De AD9833 gebruikt een 10 bit dac voor de golfvorm (en dan ook de volle 10 bits).
Mijn ADSR generatoren hebben een 12 bit uitgang.

Dat heb je goed gezien, de oorzaak ligt erin dat de foto van de scope de uitkomst van een "proof of concept" is, waarbij ik alleen +5Volt ter beschikking had dus ook het "audio signaal" was tussen de 0 en +5Volt.
In het uiteindelijke ontwerp (zie het schema) wordt de voedingsspanning tussen +5Volt en -5Volt en kan ik met een schakelaar (SW1-4) kiezen tussen AC en DC gekoppeld signaal, zodat ik niet alleen audio signalen maar ook control voltages met een control voltage (of potmeter) kan bewerken.
De onderdelen zijn besteld...

Back