Redenen om voor een hardware-recorder te kiezen, of toch niet...

Kijk, dat is goeie informatie. Die uTrack24 lijkt me echt geweldig.
Waarom? Omdat het eigenlijk de keuze van al jouw andere spullen of wat je ook wilt doen los laat. Je propt er materiaal in en vervolgens kun je er zelf mee doen wat je wilt: analoog afmixen, bewerken op wat voor manier dan ook, etc..
Met een computer DAW heb ik toch altijd het gevoel dat je met de DAW ook al voor een werkwijze hebt gekozen. dat is eigenlijk mijn grote bezwaar ervan, nog los van sound en dergelijke.

Vandaar mijn zoektocht naar een geluidscontainer zonder volume-beperkingen. die produkten van Cymatic lijken me precies dat.

Alleen dan voor de prijs van een mooie computer DAW....... pfff, het wordt er niet simpeler op.

Zolang je in een studio bent kan je net zo goed een pc gebruiken.
We haden een portable multitrack-recorder toen ik in een bandje speelde en we hem mee namen naar onze oefenruimte. In dat geval is een PC onhandig.

Btw, ik lees de TS startbericht nog is en mijn antwoord is, dat ik toen om voor een analoge desk (eq enz) ging die ook kan dienen als interface. Dus mijn keuze viel toen op de ZED R-16 van Allen & Heath. Tot nu bevalt me dat prima. De interface is met FW, dat moet je (nog) wel willen. Ik heb daar geen problemen mee.
Enige nadeel die ik er nu van ondervindt is het gebrek aan bussen en groups. Heeft wel 4 Aux maar ja je return moet ook weer terug op de 16x16 in/out waardoor je vrij rap door je kanalen bent. Dus heb je heel veel outboard fx en comp enzo dan is het geen aanrader.
De sound is wel :okdan:

Dus in strikt een studio-achtige setting (apparatuur blijft op zijn plaats) is een computer nog steeds te prefereren boven welk ander hulpmiddel dan ook?

Alles kan, in principe is niks beter dan het andere. PC is gemakkelijk omdat je alles ter beschikking kan hebben aan FX vst's en weet ik het. Als je analoog wilt, kan dat ook, ben je alleen duurder uit en kost je meer ruimte in de kamer.

Bij beide zal je dus iets nodig moeten hebben om het spul mee op te nemen, interface of recorder.
Ik snap je probleem dus ook niet helemaal. Die cymatic utrack24 is een standalone recorder & een interface in 1. Voor 24 sporen in & uit... Je kunt dus altijd kiezen tussen beide, of met DAW of analoog.

Ik ben niet zo graag afhankelijk van soft die tot op een bepaald niveau kan geüpgrade worden tot wanneer je een nieuwe computer nodig hebt en dan de boel meer vastloopt dan draait...
Binnenkort verplichten ze je nog om constant online te zijn of het werkt niet meer.
Zo wordt je nog lekker in de gaten gehouden ook.

Cheers,
Exo. :mega:

Vergeet de RME UFX niet.
Deze kan ook standalone opnemen op usb-stick.

edit;

Net die cymatic utrack24 bekeken, mooi ding voor interesante prijs en geen gedoe met extra (adat)converters.

Heb de 3 systemen.
- Analoog 24 tracks op tape voor jazz en rock met analoge tafel.
- Fostex 2424LV harddisc recorder voor opnames op locatie.
- PC met Samplitude + MOTU 896's voor alle andere rommel.

Cheers,

Denk dat de topicstarter wel benieuwd is hoe je dat dan doet toch?

Voor de betere knoppenbeleving (zoals je die met een uitgebreidere HD recorder hebt) zou je ook een DAW controller kunnen aanschaffen.
Hierop heb je al veel meer shortcuts naar allerlei functies zodat je minder naar de muis hoeft te grijpen.
bv.. kanalen selecteren voor recorden/muten/solo'en. En vaak ook het EQen, sends, pan en natuurlijk volumes controllen. :)

Laatst gewijzigd:
Denk dat de topicstarter wel benieuwd is hoe je dat dan doet toch?

Wel, gewoon :):
Systeem1: microfoons/synths aansluiten op de analoge tafel, 24 maal uit naar de tape en 24 maal terug.
Daarna afmixen naar 2-track tape. (The genuine oldskool way :D).
Systeem 2: Met de Fostex de hort op, mic preamps of externe (digitale) menger op aansluiten en opnemen maar.
Terug in de studio alles via RME HDSP9652 in de computer en bewerken met de DAW.
Systeem 3: Opname via MOTU's 896 rechtstreeks of via tafel (analoog of digitaal) in de computer en bewerken met de DAW.
Systeem 2 is zowel binnen als buiten inzetbaar en kan ook gecombineerd worden met systeem3 door enkel de AD converters van de Fostex te gebruiken en zo op te nemen in de DAW (voor in het geval er een defect aan de MOTU's is ;).

Cheers,

Adat kaartje kopen + 3x een Ultragain Pro-8 Digital ADA8000
heb je 24 I/O :)

Hiermee kun je in de box mixen of later misschien een analoge multitrack console kopen
en extern mixen.
Bijvoorbeeld een Mackie 24:8.

Grappig.. die Utrack is ineens zo'n 300 euro duurder bij Bax. :doei:

Back