Recording, hoe doe jij dat???

van m'n synth neem ik altijd op met 16 bit 44,1khz direct in Cubase via de line-in op de audiophile.... zou 24 bit 96 khz uitmaken in dat geval? (heb er geen verstand van... lijkt me dat de geluidsbron zelf (xp-80) niet eens cd kwaliteit is )

Origineel geplaatst door fuse

Het is zonde om concessies te doen aan het geluid terwijl je zoveel moeite doet om het zo goed mogelijk te krijgen.

Ik denk niet dat het per se concessies doen is. Als je een goede taperecorder hebt en je bent een beetje zorgvuldig, dan kan je een hele goede geluidskwaliteit bereiken. En ik denk gewoon dat ik mijn eigen muziek mooier zal vinden klinken op een analoge geluidsdrager dan op een digitale; net zoals ik electro/techno muziek meestal mooier vind klinken op vinyl dan op cd. De drager geeft toch een bepaald karakter mee aan de opname, en dat zit em niet alleen in de toegevoegde ruis;)

Dit hangt sterk van je geluidsinterface af hoor. Het is al een wereld van verschil als je van 16 naar 24 bit gaat en een goede AD converter doet ook wonderen. En misschien dat je dan een belachelijk dure audiointerface nodig hebt maar je hebt er dan wel zoveel gemak van.
Het is zonde om concessies te doen aan het geluid terwijl je zoveel moeite doet om het zo goed mogelijk te krijgen.

Daar heb je gelijk in, 24 bit klinkt absoluut beter, alleen als je
dan weer een cd gaat branden, gaat ie toch weer terug naar 16 bit.

Michael.

Ehmmm..... denk niet dat we nu hier weer die 24 vs 16 bit discussie nog een keer moeten gaan voeren. Die is al vaak zat gevoerd nl. En als je daar meer over wilt weten moet je even gaan zoeken dunkt me.

Maar als je gewoon onthoud dat als je digitaal gaat opnemen dat hoe meer bits hoe beter voor eindmixen.
Qua frequentie maakt het ook uit maar niet zo veel als het aantal bits. Dat is de kern van het verhaal.

En je moet altijd concessies doen als je niet de beste apparatuur die er is gebruikt wordt.
Of het nou een tape is of een HD recorder of een computer.

Ehmmm..... denk niet dat we nu hier weer die 24 vs 16 bit discussie nog een keer moeten gaan voeren. Die is al vaak zat gevoerd nl. En als je daar meer over wilt weten moet je even gaan zoeken dunkt me.

Maar als je gewoon onthoud dat als je digitaal gaat opnemen dat hoe meer bits hoe beter voor eindmixen.
Qua frequentie maakt het ook uit maar niet zo veel als het aantal bits. Dat is de kern van het verhaal.

En je moet altijd concessies doen als je niet de beste apparatuur die er is gebruikt wordt.
Of het nou een tape is of een HD recorder of een computer.

Volgens mij zeggen we het zelfde Fuse....ik wil alleen zeggen dat als het eindprodukt een cd is,
je altijd weer op die 16 bit 44.1khz uitkomt, simpel omdat daar een cd nou eenmaal op speelt.
(zegt misschien ook iets over de achterhaalde techniek).

Ben ook helemaal met je eens, zeker voor een mastertape, hoe hoger de kwaliteit, hoe beter
het eind resultaat.
Dus als je op 24 bit kan werken, moet je het doen is ook mijn mening.
De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Michael.

Alleen kun je het opname process niet abstraheren tot een ketting.

Want per stap beinvloed je de opeenvolgende stap in kwaliteit en een ketting met allemaal even zwakke schakels is net zo sterk als een ketting met een zwakke schakel.

Attachments

• 27-i.5.gif
    27-i.5.gif
    6 KB · Bekeken: 97
Als ik je verhaal zo lees is een alesis adat niet verkeerd, die dingen kosten toch geen drol meer tegenwoordig.
8 sporen digitaal opnemen op een goedkope videoband, wat wil je nog meer ?
En inlezen kan op veel plekken ......

Ikzelf neem op via een Phillips CDR 870 stand alone realtime cd recorder. vanuit m'n mastermixer.
Koste mij iets van € 275 tweedehands bij Peter Verspuy, werkt perfect, even importeren in wavelab/soundforge en masteren die handel, gelijk alvast een backup op cd ;) Maar gebruik meestal audio cdrw's.

cassettebandjes kunnen prima voor de eindmix..mits je de koppen enzo beetje schoon en recht hebt, en op goede tape opneemt....... zeker als je de boel op vinyl wilt laten releasen mis je vrijwel geen dynamisch bereik....

enniewee...waarom exporteer je niet gewoon de losse rebirth audio naar een .WAV, en neemt vervolgens de rest van je mix gewoon op met je PC, en mixt die 2 .WAVs' gewoon met elkaar in een wav-editor...klaar is klara

Origineel geplaatst door olafmol
enniewee...waarom exporteer je niet gewoon de losse rebirth audio naar een .WAV, en neemt vervolgens de rest van je mix gewoon op met je PC, en mixt die 2 .WAVs' gewoon met elkaar in een wav-editor...klaar is klara
Ja, dat heb ik al geprobeerd, maar geeft een paar probleempjes. Ten eerste moet 't signaal eerst nog door de mengtafel, aangezien ik er nog wat effecten enz aan toe wil voegen. Bovendien wordt Rebirth normaal gesynct met Cubase door Rewire. Als ik Rebirth standalone gebruik, kan er een (piepklein) verschil in sync ontstaan. Dat ga je op 5 minuten echter wel horen....

Maar eeh, het probleem is al zo'n beetje opgelost. Heb nog ff goed gekeken naar de cubase instellingen. Bleek er ergens, in een totaal ander menu nog een optie te zitten om je audio-in naar VST te rooten. Hierdoor kon SoundForge de audio-in niet meer gebruiken :(. Tjsezus, ik gebruik niet eens VST.... Sequencing en alles is oke met Cubase, maar het doolhof van parameters en instellingen is om gek van te worden....

anyway, dank voor alle tips&tricks. Zal nu eerst SoundForge gaan gebruiken, en misschien maar eens gaan sparen voor een goeie hardware recorder. Want zo te horen krijg je dan toch wel een betere kwaliteit....

gebruik de acht inputs van mijn hammerfall kaart en gooi het zo de pc in. Daar de finishing touch en voila; weer niks. :D

Origineel geplaatst door ProtoHuman
...sparen voor een goeie hardware recorder. Want zo te horen krijg je dan toch wel een betere kwaliteit....

Hangt maar net van de hardware recorder af hoor.

Back