Mijn DX7 is vals!

BerryJ

Ingeburgerd
Hallo!

Ik heb net een DX7 in (van buiten) goede staat gekocht, maar hij is niet op de goede toonhoogte. Hij is bij elke patch in ieder geval een halve toon te laag. Als ik dan met master tunen (volgens de manual) het apparaat ga stemmen met func+master tune zou ik met de data slider hem dan goed moeten kunnen krijgen. Alleen krijg ik met de data slided geen vloeiende pitchschuif, maar op een gegeven moment springt hij gewoon twee halve tonen omhoog. Wat ik ook probeer.

Het alternatief is voor elke patch het keyboard transposen in de zin dat ik aangeef dat de Cis3 de C3 is, maar dan alsnog is hij niet helemaal zuiver. Het zit er dicht in de buurt, maar toch.

Wat zou dit kunnen zijn? Is dit een vaker voorkomend probleem en is het te repareren? Ik heb ook een Supermax uitbreidng, zou het verholpen zijn als ik die er in zet? Alle hulp welkom, ook van reparateurs rondom Amsterdam.

Alvast dank!

Ik zag iets van een factory reset . Mss is dat een optie

Misschien de pitchwheel die vast staat op een verkeerde waarde?
Geen idee of je die kunt herinitialiseren op een DX7 alleen :P...

Dank voor de reacties. Het mastertunen heb ik dus al geprobeerd, die verschiet gewoon een hele toon en geeft geen mogelijkheid om te stemmen.

Een factory reset is niet mogelijk op de DX7 volgens mij, wel op de S en II versies. Ik zal straks even kijken of het aan de portamento ligt!

Dan is de Auxillary Crystal binnenin een verkeerde waarde,
ik kon er zelf weinig over vinden, wat er origineel inzit,

deze is waarschijnlijk eruitgesloopt, om een mooiere op te lappen, en hier is een standard crystal ingezet ( standard waarde die je overal kan kopen, zit ongeveer 2 noten ernaast ).
ze gaan er van uit dat je er tog noises uit haalt die gemene reparateurs.

Ik heb toevallig net mijn valse DX7 weggegeven als kadootje, mischien is mijnte doorverkocht aan jouw? ( niet tof !!! ), heb je hem uit het noorden toevallig ???
ik heb hem weggegeven omdat ie mij zoiezo te veel ruisde in de mix, + geen zin om uit te zoeken/repareren, ( ik heb wel de juiste crystallen in huis voor audio, meer luiheid en ruis )

Inelkgeval heb ik de juiste crystallen bij www.mouser.com gekocht!, in een nederlandse winkel kun je het wel vergeten dat je dit speciale audio spul kan kopen.

Ik heb hem uit Amsterdam.. Wat is een auxiliary crystal? Klinkt eng! Waar op die site kan ik dat vinden en hoe weet ik of het daar aan ligt?

Zou het helpen als ik de Supermax uitbreiding er in zet?

xtal-20mhz-1.jpg

Zo ziet dat eruit, deze is 20Mhz.
In digitaal aparatuur zit 2, 1 voor de CPU, 1 voor de DAC, anders deed je midi het nu ook niet meer als de CPU ook te traag loopt.
Die audio crystallen die ik heb zijn geen mooie ronde waardes zoals deze, om presies op 44,1kHz te komen bijvoorbeeld.
Alleen weet ik niet hoe de DX7 werkt, niet uitgezocht.

wow bizar zeg Ik dacht dat die digitale bakken stabiel 4ever waren.

Dat is die toch ook, alleen als er onderdelen opraken of veranderd worden (wat blijkbaar hier het geval is) dan gaat die vlieger natuurlijk niet meer op.

Nu is die pitch ook stabiel, maar ook verschoven ;)

Alleen krijg ik met de data slided geen vloeiende pitchschuif
Is dit niet het antwoord tegelijk op de vraag??

Ik heb ook een DX7 gehad met rotte dataslider en wat ik ook deed, de tune was niet meer naar 0 punt te zetten. Vzv ik me kan herinneren heb ik dit zonder de data-slider rechtgezet (gewoon met de + en - knoppen links op DX), waarbij ik de data-slider helemaal naar beneden had gezet.

Daar moet je hem dan ook laten staan voortaan, de slider is rot. Even goed zetten met de +/- en daarna niet meer aanzitten en/of de functie "Master-tune" oproepen < dan schiettie weer terug in valse stand

Is dit niet het antwoord tegelijk op de vraag??

Ik heb ook een DX7 gehad met rotte dataslider en wat ik ook deed, de tune was niet meer naar 0 punt te zetten. Vzv ik me kan herinneren heb ik dit zonder de data-slider rechtgezet (gewoon met de + en - knoppen links op DX), waarbij ik de data-slider helemaal naar beneden had gezet.

Daar moet je hem dan ook laten staan voortaan, de slider is rot. Even goed zetten met de +/- en daarna niet meer aanzitten en/of de functie "Master-tune" oproepen < dan schiettie weer terug in valse stand

Volgens mij heb je gelijk! Ik ook bij andere functies schiet de dataslider opeens naar een andere waarde. Het probleem is alleen dat ik de master tune niet kan aanpassen met de + en - knoppen, hij reageert daar niet op. Terwijl bij de andere functies de + en - knoppen het wel doen. Misschien kan je alleen tunen met de data slider, of weet je zeker dat je het toen met + en - hebt gedaan?

Ik heb dit gevonden, het probleem komt blijkbaar meer voor. De data slider is waarschijnlijk gewoon rot, en je kan niet master tunen met + en -. Heb wat met de data slider zitten rommelen en even schoongespoten met lucht, maar kan er niet goed bij. Maar een reparateur gaan zoeken..

Back