CS80 en vele anderen....

Natuurlijk is het marketing. Daar is het een bedrijf voor.
Het is wel zo, dat als een goede reparateur een vintage synth op orde mag brengen, ze ook iets hebben te bieden. Dat kost geld, waardoor het hoog in de markt wordt gezet. Of zij de reparatie- en servicekosten er nog eens bovenop willen gooien zal al dan niet door de markt geaccepteerd worden.

Vintage synth's die gewild zijn worden alsmaar hoger in prijs door de steeds omvangrijkere reparatie en service die moet verleend worden. Deze worden daardoor steeds meer onbereikbaar voor lieden met een 'normale' beurs. Dat is niet tegen te houden.

CS80:
Net te horen gekregen dat Yamaha geen onderdelen meer levert voor de CS80.
Dat is ongetwijfeld het formele standpunt want, wie weet liggen er best nog wel onderdelen ergens bij Yamaha service centers.
Die CS80 is eigenlijk best wel voor een groot deel in orde. Alle voices met de speciale Yamaha chips zijn functioneel. Dat PSU probleem is wel op te lossen.
Mijn grootse probleem zijn een aantal toetscontacten die gemarteld en onkundig zijn gepoogd te reparareren met klodders soldeertin.
Daar moeten nieuwe in, of ik moet kunstig gaan improviseren.

Laatst gewijzigd:
@Nicolas2000:
Dank voor de suggestie maar, Als dat zo zou zijn, dan zou ik dat gedaan hebben - als was het maar tijdelijk.
De CS60 heeft geheel andere toetsen en contacten dan de CS80.
De CS80 heeft dubbele contacten waarvan een zijde de velocity bepalen

altijd gezeur dus

Op zeurende forumers na, die een CS-50 maar niks vinden dan :engel:
Luister op YT maar naar de CS-50 demo van "SyntheticMachines", als je de Vangelis nummers en sounds goed kent dan overtuigt de CS-50 genoeg en hoef je helemaal geen 12 tot 18K uit te geven maar heb je aan een kleine 3K die sounds ook binnen handbereik.
Dan wel geen aftertouch en maar 4 stemmen, I don't care.

Dan ben jij niet erg slim,want er zijn tal van vst plugins die even goed als die V synth klinken,Geen hond die verschil hoort als het op CD staat...

Ja dat klopt, en die VST's heb ik ook. ;) Dus hoe dom ben ik dan ? :dubbel:

daarom heb ik vintage,en toestellen die ik zelfs niet moet aanraken om ervan te kunnen genieten!

Het idee te weten dat ze mega klinken is aleen al puur genot.

Met deze stellingname kan ik halvelings wel akkoord gaan. Als verzamelaar ja, puur muzikaal, neen.
Want, wat is mega klinken ? Omschrijf dat eens ? Op basis van welke standaard criteria ga je dat besluiten ?
Ik vrees dat daar geen graadmeter, noch standaard voor te vinden is maar vooral een puur persoonlijke ervaring die vaak gevoed wordt door factoren die voor iedereen verschillend zijn.
Voor akoestische instrumenten kan dat dan weer wel. Een Steinway piano klinkt duidelijk beter dan een chinese Wang Fong Dong tingel-tangel doos. Maar een piano en alle andere akoestische instrumenten moeten dan ook voldoen aan een aantal criteria willen ze als goed, beter of best beschouwd worden.

Luister op YT maar naar de CS-50 demo van "SyntheticMachines", als je de Vangelis nummers en sounds goed kent dan overtuigt de CS-50 genoeg en hoef je helemaal geen 12 tot 18K uit te geven maar heb je aan een kleine 3K die sounds ook binnen handbereik.

Ach ja, als je je een paard niet kunt veroorloven dat kom jij nog een heel end met een zebra.

Waarom zou je überhaupt die Vangelis synth sound willen. Echt super saai. Dan nog liever zijn popliedjes. Zoals make it happen en state of independence.

Als je daarvoor alleen een cs 80 koopt ben ie niet helemaal 100 in mijn optiek. Die bak kan zoveel meer.

Een CS80 is prachtig als je in je spel gebruik kan maken van de Velocity en Aftertouch. Daar is ie erg op ingericht.
Verder heb je alle regelaars real time bij de hand.
Je hebt ook nog eens twee layers. Dat maakt dat je hele rijke sounds kan maken.
Het was de eerste keer dat ik de CS80 onder mijn handen had. Het viel op hoe snel en eenvoudig het allemaal in te stellen was om een sound rigoreus te veranderen.

Lichtpuntje bij de reparatie van de CS80:
Een Yamaha CP20/30 hebben hetzelfde keyboard en de contacten zijn hetzelfde, zij het dat het bij de CP enkele zijn en bij de CS dubbele. Mogelijk kunnen die individueel over gezet worden.

CS-80 toetscontacten

CS-80 toetscontacten

Marc,

Een aantal jaar geleden heb ik een CP-30 gezorgd om wisselstukken te hebben voor de CS-80.
Destijds heb ik foto's gemaakt van de key contacts die ik op Flickr gezet heb.
Er zijn wat verschillen.

Misschien helpt het, of had je de info intussen al?

Hier de link :

https://www.flickr.com/photos/41267611@N06/albums/72157629112502438

Er staat trouwens nog wat bijkomende uitleg in de begeleidende tekst van de foto's.

@Lt_picard:
Dank :okdan:
Die had ik vanmorgen inderdaad gevonden.
Voor zover ik kan zien zijn de contacten op zich uitwisselbaar als ze los kunnen worden overgezet.
Weet jij of de contactlippen er los uit zijn te halen als ze aan de board kant zijn gedesoldeerd?

@Marc,

Uiteindelijk heb ik de CP-30 niet hoeven plunderen en de contactveren niet nodig gehad.
Is al een paar jaar geleden, en kan het me ook niet meer zo goed herinneren.

De foto's zijn geheugensteuntje. Kan straks nog wel eens kijken of ik er misschien nog meer foto's van heb.
Mijn verwachting is wel dat het demonteerbaar zou moeten zijn. Maar ik kan het helaas niet bevestigen.

Herinner me dat ik toen contact heb gehad met Kent Spong. Die adviseerde me met fijne en preciese tangetjes het contactveertje weer zo goed mogelijk in de oorspronkelijke vorm te krijgen, wat me ook gelukt was.
Is wel een precisiewerkje waar wat geduld bij komt kijken.
Alles hangt er natuurlijk ook vanaf in welke staat ze zijn.

Heb dus nooit effectief de contactveertjes moeten vervangen.
Van Kent weet ik ook dat die niet zomaar te krijgen waren ergens.

Met deze stellingname kan ik halvelings wel akkoord gaan. Als verzamelaar ja, puur muzikaal, neen.
Want, wat is mega klinken ? Omschrijf dat eens ? Op basis van welke standaard criteria ga je dat besluiten ?
Ik vrees dat daar geen graadmeter, noch standaard voor te vinden is maar vooral een puur persoonlijke ervaring die vaak gevoed wordt door factoren die voor iedereen verschillend zijn.
Voor akoestische instrumenten kan dat dan weer wel. Een Steinway piano klinkt duidelijk beter dan een chinese Wang Fong Dong tingel-tangel doos. Maar een piano en alle andere akoestische instrumenten moeten dan ook voldoen aan een aantal criteria willen ze als goed, beter of best beschouwd worden.

Zo zie ik het dus ook. De vintage electronische spullen zie ik als "nice to have", maar het is geen 'moetje' en ik kan best zonder. Maar het is wel een leuk speeltje om om je heen te hebben.

Ik heb ernaast ook nog een paar gitaren, waar ik op de akoestische/klassieke leuk met finger picking style aan de gang ben. Die Aranjuez is nou niet per se heel duur, maar de klank is super, en daar draait het inderdaad om. Moet trouwens zeggen dat ik het spelen op die gitaar nog steeds het leukste vind om te doen, vergeleken met synths spelen... :)

Hoe staat het intussen met de reparatie(s)?

Back