De Grote "Welk Apparaat Heeft Nu Weer Een Custom Firmware?" - draad

Nap

Nieuwkomer
Een nieuwe trend, mede dankzij AI 'vibe coding', is een plotselinge bloei van nieuwe, door gebruikers gemaakte custom firmwares voor bestaande producten. Er is inmiddels al een uitgebreide discussie over ontstaan in de M-Vave FM-1 draad, omdat dat echt een hotspot is, maar ook andere producten zijn al aan de beurt.

• Elektron - Octatrack met USB audio out? Een Model:Cycles met Syntakt modellen aan boord? Ja, dat is er.
  • Roland - Er is een nieuwe OS voor de SP-404 MK2 met verbeterde TR-sequencer.
  • Moog - Iemand heeft MPE in de Moog One firmware weten te krijgen, al is het nog early days.
  • Ik vergeet er vast nog meer, want het is BOOMING

Er is genoeg over te vinden, en er komt nog veel meer aan!

Deze draad leek me handig om te bespreken wat er nieuw is op dit gebied. Eventuele voor- en nadelen en ethische overwegingen misschien nog? Voor de inhoudelijke en technische discussies over de verschillende firmwares per apparaat zelf etc. is het waarschijnlijk handiger het in een eigen draad van het betreffende product te houden, zeker gezien de grote hoeveelheid op dit moment.

Eventuele voor- en nadelen en ethische overwegingen misschien nog?
Wie voorspelde ook al weer de "wildgroei" aan custom firmwares?
Maar het is duidelijk: het stoppen van AI is niet meer mogelijk, we worden er afhankelijk van.

Laatst gewijzigd:
Lijkt mij niet een geschikte topic hiervoor. Ik denk dat het echter onoverzichtelijk wordt wanneer 1 iemand heeft over een firmwareupdate van Minimoog en 2 posts later heeft over een update van Korg MS20

Ik vind die Octatrack mods echt te gek en hoop zoiets voor de Analog Keys gedaan te krijgen.
Vooral om de midi sequencer uitbreidingen van de Octatrack ook op de keys te krijgen.
Voor de Pioneer SP16 heb ik dit geprobeert maar helelaas is de firmware daar zwaar versleutelt en gaat Pioneer niet de keys geven om hun IP te beschermen.
De sleutel om een update te decrypten staat op het device zelf maar goed....

Voor de MPC is men bezig om bestaande VST's (2)
bruikbaar te maken binnen de MPC software.
En deze modulaire synth blijkt ook mogelijk te zijn.

Hoe zit het met het risico op "bricken" als je 3 keer per week firmwares in je spul aan het schieten bent? Is dat met moderne technologie nog zo definitief of toch omkeerbaar? En zijn er relevante beperkingen in hoe vaak de hardware betrouwbaar een nieuwe firmware kan opslaan? Bij bv een Arduino weet ik dat dit een beperkt maar toch nog redelijk hoog aantal is (ik dacht grootteorde duizenden dus normaal geen probleem, wel als je programma variabelen in dit geheugen zou beginnen wegschrijven).

Hoe zit het met het risico op "bricken" als je 3 keer per week firmwares in je spul aan het schieten bent? Is dat met moderne technologie nog zo definitief of toch omkeerbaar? En zijn er relevante beperkingen in hoe vaak de hardware betrouwbaar een nieuwe firmware kan opslaan? Bij bv een Arduino weet ik dat dit een beperkt maar toch nog redelijk hoog aantal is (ik dacht grootteorde duizenden dus normaal geen probleem, wel als je programma variabelen in dit geheugen zou beginnen wegschrijven).
Op elektronauts bezweren mensen die er verstand van lijken te hebben dat apparaten die werken met een bootloader niet gebrickt kunnen worden.

Zolang je iets als een bootloader/recovery mode hebt kun je altijd wel weer een oude firmware terugzetten. Meestal overschrijf je die ook niet zomaar. Maar ja, alles kan kapot natuurlijk

Tegen de tijd dat ik vst's op mijn Emulator II kan draaien kom ik wel weer ff kijken

Wat ik geleerd heb van de firmware 'explosie' voor de M Vave FM-1:
1. Het gaat razend snel. Amper een week geleden verscheen de eerste custom firmware (Baud Girl V92), nu zitten we al aan 15 (!) verschillende firmwares, de officiële (V15) niet meegerekend.
2. De bugs/beperkingen/tekortkomingen van de officiële firmware werden opgelost. De officiële firmware heeft verschillende bugs, heeft mono FXs, is monotimbraal, en doet enkel FM-synthese In de Baud Girl versie zijn de bugs allemaal opgelost. In andere versies zitten stereo FXs en hebben meerdere tracks (tot 8, voorlopig...), dus multitimbraal. De nieuwe versies hebben ook nagenoeg allemaal een aantal (tot 12 !) andere "synth-engines": VA (Virtual Analog, 8-bit, sample, ...
3. De bugs/beperkingen/tekortkomingen van de verschillende firmwares worden in ZEER SNEL tempo opgelost. Elke dag zijn er nieuwe versies.
4. Je kan er niet van uitgaan dat, wat in de officiële firmware werkt, het ook doet in de alternatieve. De officiële versie heeft audio-over-USB, en Midi-in (via TRS). Bij enkele van de nieuwe was dat niet het geval (is ondertussen opgelost). De 'FM-synthese' van enkele bleek om een 4-operator versie te gaan. Ondertussen hebben ze ook al 6-operators. In de officiële versie is elke parameter van de FM-patch editeerbaar. Dat is bij sommige van de alternatieve firmwares niet het geval.
5. Als het misgaat, kan je niet bij de officiële verdeler terecht. Voor een toestel van €60 (FM-1) is dat niet echt een drama, maar met een synth van een paar €100(0) wil je allicht niet het gevaar lopen dat die definitief blokkeert ('bricked'). De makers van de alternatieve firmware staan wel heel erg open voor feedback en suggesties voor nieuwe features en/of het oplossen van bugs.

Zijn er ook al gevibecode vintage ROMs beschikbaar die oude Roland bakken van de onwerkbare tone/patch/performance-structuur afhelpen?

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Het zou wat zijn he, klassieke fouten/beperkingen die er eindelijk eens uit gaan. Nu is het wel zo dat je niet elke (oude) synth zomaar kan flashen, en sommige beperkingen zijn ook gewoon hardwarematig. bv een JX-3P kan onmogelijk programmer en MIDI tegelijk ontvangen zonder hardware modificatie, want er is maar 1 datalijn.

ben wel benieuwt waar dit allemaal naar toe kan gaan, en of dit voor developers een reden zou zijn om juist meer updates zodat mensen bij de "classic" blijven of juist minder updates te gaan pushen

en in het geval van digitale synths.. zouden ze die volledig kunnen rippen en als een emulatie op je pc runnen? ja veel hebben al een vst versie maar vast niet allemaal en zo zou het ook makkelijk zijn een "turbo" versie er van te modden zonder de beperkingen van de synth

Zijn er ook al gevibecode vintage ROMs beschikbaar die oude Roland bakken van de onwerkbare tone/patch/performance-structuur afhelpen?
Je kunt iig al een JV880 op je MPC (met Hakai draaien):

1791407734057.png

Misschien crashed de waarde van digitale bakken wel als de firmware software werkt op de pc. Hoewel. Wie wil er met een bcr2000 en muis 10 synths manipuleren? Klinkske niet.

Back