Hawkwind enzo

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

demian

Ojee
Ik zit net naar het album 'Space Ritual' te luisteren van Hawkwind, (voor het eerst) en ik hoor daar veel synth effecten in.
Zeer en hoogst waarschijnlijk zijn alle wind en sweep geluidjes uit een EMS Synthi afkomstig, ik hoor iig erg veel overeenkomsten met effecten die Ozric Tentacles ook gebruiken.

Er van uitgegaan dat de EMS het apparaat is wat voor de effecten zorgt, iemand die weet welke effecten daarachter gebruikt worden, en dan bedoel ik niet gewoon delay etc, maar welke delay en welke reverb etc ?

Iemand een idee ?

Ik weet niet of Tim Blake toen de synthi bij hawkwind nog bediende, maar als dit het geval is is het vrijwel zeker een Sony TC 850 tape deck echo.

Meen je dit nou ?

dit is de TC-850-2

18415.jpg

en dit is de TC-850-4

sonytc850-4.jpg

Zit die echo dan in het tapedeck ?

edit-

Je hebt gelijk!

http://www.unf.edu/~jeller/crystalmachine.html

Hawkwind heb ik enkele keren live gezien, evenals de live band van Nik Turner, die het originele 70's Hawkwind geluid het dichts benaderd. De synths die de mannen gebruiken waren Moogs, en Sequencial systems prophets, tezamen met oude bandecho's. De Roland Space echo's denk ik, en Hawkwinds fascinatie met "Space" kennende, is de kans zeer groot dat het inderdaad Space Echo's waren. Op "The Spave ritual" speelde Tim Blake geen synths. Dat was Dik Mik, of Del Detmar. De originele dubbelLP staat bij mij in de kast, maar heb nu geen zin om hem op te zoeken. :)

op space ritual del detmar op synthi Aks, en de gitaar van brock wordt daar doorheen gehaalt geloof ik

Dave brock speeld vanaf 1981 tot nu op een Polysix en een ems synthi

Attachments

• brock86.jpg
    brock86.jpg
    35,9 KB · Bekeken: 88
Harvey Bainbridge hier op een Moog en een Juno 60 ? tegenwoordig ook een JP8000

Attachments

• alanharv86.jpg
    alanharv86.jpg
    47,3 KB · Bekeken: 89
en tot slot: Tim Blake met Mr Moog als roadie toendertijd, rond 1977/1978, in 1979 is ie bij hawkwind gekomen.
Op het hawkfest 2002 speelde ie solo en ook met hawkwind als 12 man's band

Attachments

• timblkbw.jpg
    timblkbw.jpg
    44,6 KB · Bekeken: 81
equipment Space Ritual tour:

Dikmik:
Audio generator, Watkins Copicat, 500 watt Vox stack, Colorsound Fuzz wah pedal.

Dell Detmar:
VCS3 and keyboard, Binson Echo unit, 2 Vox 50 watt amps, 2 Vox 50 watt cabinets

Ik heb er twee gevonden die te koop worden aangeboden

die eerste staat op 2ehands.nl voor 2200 Euro!!

binson_echorec.jpg

de 2e op ebay voor $750, maar wel in canada.

binson_echorec1.jpg

Wel hele gave apparaten volgens mij. Is het een van deze die je bedoelde Phase ?

Het risico lopend om voor dom versleten te worden, vraag ik het toch ff:

Die Sony band echo's, is dat nou een uitbreiding van een normaal tapedeck of is het het hele tapedeck?

Origineel geplaatst door bikkel
Het risico lopend om voor dom versleten te worden, vraag ik het toch ff:

Die Sony band echo's, is dat nou een uitbreiding van een normaal tapedeck of is het het hele tapedeck?

Precies wat ik mij ook afvroeg :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back