2 MOTU UltraLites als stand-alone digitale mixer en/of Ableton Front End

bikkel

Everything is on the One
Langzamerhand begint het hier weer vol te staan met gear en we zijn nu aan het bouwen aan ons nieuwe huis. In dat nieuwe huis komt een mooi aangeharkte studio te staan waar ik aan het plannen ben hoe alles georganiseerd gaat worden en ik ben nu aan het denken om misschien over te schakelen op de volgende set-up wat betreft mixen en opnemen:

2x MOTU UltraLite MK III Audio interface
2x Neutrik balanced patchbay
1x Mac Mini 2012 i5 (SSD + HD, 16GB RAM)

Één patchbay voor de drums, één patchbay voor sampler en synths.

Ik heb nu een brakke Spirit Folio SX, die als hij werkte op zich redelijk zou voldoen maar als ik een andere analoge mixer zou halen dan zou het iets degelijkers worden, wat lastig te importeren is vanwege gewicht en grootte en hier is alles op de lokale markt belachelijk duur op dit moment.

Wensen:

- Mixen moet mogelijk zijn zonder de PC te gebruiken
- 16 inputs, misschien 24 (met 3 interfaces)
- Moet op te nemen zijn op de Mac Mini als meersporen recorder via bijvoorbeeld Ableton
- Volta of iets soortgelijks wil ik gebruiken voor analoog spul waardoor de outputs ook nut hebben
- DIN en tape sync?
- Routing van effecten en inserts vanuit DAW naar buiten en weer terug
- Prettige EQ, compressie / gate leuke bonus
- Mix controleren met een iPad zou het mooiste zijn, kan dat met twee of drie interfaces?
- 2x MIDI IN/OUT zou genoeg zijn mits DIN/tape sync lekker werkt
- Volta achtige functionaliteit ook mogelijk zonder DAW?

Wie heeft er ervaring met zo'n set-up? Kan het gene wat ik nu bedenk allemaal of valt het in de praktijk vies tegen?

Ik lees dat hij maar 6 inputs heeft en 8 outputs. Maar er zitten ook twee gitaar en één mic input op. Houdt dat in dat ik effectief 9 analoge inputs heb?

Bestaat er een kans dat ze in de war raken bij mijn MIDI-setup net zoals bij meerdere MIDI-interfaces van MOTU?

Ik lees nu vrij veel over daisy-chainen met FireWire maar niks over twee UltraLites parallel via USB 2. Aangezien mijn Mac Mini geen FireWire heeft zou het wel op die manier moeten werken. Waarschijnlijk kun je CueMix wel via twee losse instances draaien? Kan ik die dan alsnog tegelijk aansturen met een iPad als ik de template voor TouchOSC zou aanpassen?

Wat ik nodig heb is met name het snel kunnen muten en soloen van kanalen, de rest is bonus.

Voor zover ik weet kun je best standalone, maar zal je van de ene wel een masteroutput moeten gooien naar de ander, dus je bent al 1 extra stereo in en output kwijt.

Standalone zonder PC of Mac kun je beter laten gaan denk ik in jouw geval.

Ik zou eens gaan kijken naar zo'n nieuwe Tascam geluidskaart. 20/20 iets dinges. Is ook stand alone.

Ik zou via de optical stereo de mix door kunnen lussen zonder analoge in- of outputs op te offeren. Maar dan moet ik wel steeds met een submix werken op één interface. De Tascam 20x20 ziet er uit als 828 voor minder dan ultralite prijzen en de 16x08 heeft zelfs 16 inputs waardoor ik maar één interface nodig zou hebben, maar volgens mij werken beide niet met Volta of Silent Way?

Ik weet niet of het in je budget ligt, maar waarom geen motu 16a. 16 in en 16 uit. Uitbreidbaar tot 32in/uit. Complete mixer, standalone te gebruiken.

Aggregated device, twee aparte consoles voor de Motu's, dat is toch wel handiger op te lossen? Motu heeft idd kaarten met 16 inputs, maar is dat niet 16 inputs en een andere kaart voor 16 outputs?

Is er een cat5 oplossing? Of moet je dan ook zo'n server kopen?

Je zou een kaart met adat kunnen kopen en dan een adat interface er aan hangen.

Ik ben de Motu 16A gaan bekijken en dat komt in ieder geval wel aardig in de buurt. Helaas geen MIDI maar wel nog 8 of 16 ADAT kanalen die ik er met een losse AD nog bij zou kunnen prikken. Bij 32 kanalen wordt het wel allen 48KHz max maar 96KHz bij 24 kanalen moet genoeg zijn. Dat netwerkprotocol wordt ook ondersteund. Ik zie links en rechts wat postings dat Silent Way e.d. gewoon werken.

Wel duur, nergens goedkoper dan 1500 euro. Maar nog steeds de goedkoopste Thunderbolt optie.

Volgens de MOTU site kun je er twee koppelen met CAT5 of max 5 met zo'n hub.

Hoe is de latency van die webapp in de praktijk? Ik heb dermate veel ervaring met webinterfaces en performance dat ik standaard geen vertrouwen in zoiets heb. Maar deze werkt wel stand-alone in tegenstelling tot de TouchOSC implementatie van de ultralites die de Mac client altijd nodig lijkt te hebben.

Back