DE GEKSTE de ONBEKENDSTE enz.

De Hamvraag

De Hamvraag

Ik ben een beetje een mono-fono man en ben niet zo thuis in de verschilllende soorten van Aftertouch. Ik heb bijvoorbeeld dat CS80 klipje van Vangelis gezien en hij lijkt op de toets te vibereren. Is dat ook een soort???

Ik weet dat het het deeltje klank is na aanraking maar nu hoor ik termen waar ik nog geen kaas van heb gegeten.

En dit plaatje is dan bedoeld om ook even ontopic te blijven

;)

Attachments

• ham-synth1.jpg
    ham-synth1.jpg
    33,3 KB · Bekeken: 131
En ook een bijdrage van mij ;)

Trouwens ... over die aftertouch:

In Vangelis z'n filmpje zie je inderdaad dat hij aftertouch op filtering gebruikt. Je kan er ook zien dat hij op verschillende toetsen verschillende gradaties van filtering kan uitvoeren door harder of stiller op de toetsen te drukken ... da's polyfone aftertouch (je kan op iedere toets een aparte hoeveelheid aftertouch ten gehore brengen). Channel aftertouch detecteert of er ergens op het klavier een toets AT genereert. Is dat zo, dan voert hij deze AT door op het midikanaal. M.a.w. je geeft op één toets aftertouch en je hoort het op alle andere noten die op dat moment aangeslagen zijn.
[Dit even ter zijde.]

De ingesloten foto is die van een Vermona Mephisto. Hij is nooit uit het prototype stadium geraakt ... jammer. Het zou een 6-stemmige analoge synth moeten geweest zijn, met geheugens. De potmeters zouden de posities van de in de geheugen gestockeerde klanken moeten innemen.

Attachments

• mephisto.jpg
    mephisto.jpg
    32,8 KB · Bekeken: 136
Dat ARP ding daarboven is naar ik ooit las een soort ARP 2600, waarvan alle modules los zijn uitgevoerd (met batterijvoeding geloof ik), speciaal voor onderwijs-doeleinden. Officiele naam: ARP Modular Synthesizer Lab.

arpmsl01.jpg

Linkje van Synthmuseum.com: Designed for classroom instructional use, a cheap alternative to the 2600, this system consists of individual battery-powered modules similar to those found in the second generation of ARP Odysseys. The basic setup included the keyboard and the VCO (modules 1504), VCF (module 1506), envelope (module 1506) and a battery operated amplifier/speaker modules. Also available were modules for LFO, VCA (module 1509), noise(module 1503), sample-and-hold (module 1507), ring modulator, multiple (module 1510), and mixer/atenuator. The modules are connected by mini cables (grey, yellow, or red), and were designed to be used with or without a keyboard. ARP sold each module for between $40 (for the multiple module 1510) to around $70. The keyboard sold for around $175. They drafted workbooks, one for each module, with a comprehensive teacher's manual.

Nog maar 'n duit in het zakje, qua Aftertouch:
Dat van die polyfone aftertouch op de DX7 II had ik hier gelezen:

Von allen DX7 Modellen, dürfte das Modell DX7IIFD derzeit das beste Preis-Leistungsverhältnis besitzen. Es beinhaltete vor allem ein Floppy-Laufwerk zur Speicherung von Sounds und Performances. Die Firma GREY MATTER bot einen Bausatz an, den sie schlicht "E" nannte und dem DX7II oben drauf den Multimode bescherte.Die DX7II Modelle verfügen außerdem über eine sehr angenehm spielbare und hochwertige Kunststofftastatur (polyphoner Aftertouch), die auch heute noch in vielen Studios als Mastertastatur dient.
Denjenigen, die den echten DX7 Sound in der Pocketversion suchen, sei der TX7 empfohlen, der sich allerdings nur über Software editieren läßt.

Ik zal nog wel even op zoek naar de midi implementatie specs op de Yamaha site, dan weten we het zeker.
<EDIT> Ja, het is een foutje in het Amazona artikel. Ik heb de handleiding op de Yamaha Site gedownload, en de implementation chart heeft maar 1 smaak aftertouch, te weten channel (mono dus).</EDIT>

Nog over dat 'zijwaarts vibreren' dat Vangelis doet op de CS-80: volgens mij is dat inderdaad gewoon 'artistiek gedrag' en niet een feature van de CS-80. De CS-80 heeft wel polyfonic aftertouch, zoals gezegd, maar die bedien je gewoon door een toets in het 'verticale vlak' harder in te drukken, niet in het 'horizontale vlak'.

MAARRRR! Ik heb wel eens gelezen dat de GX-1 wel degelijk zo'n zijwaarts vibreer functie heeft in het toetsenbord:

Sound-on-Sound: Next to the Random tabs, you'll find the Touch Response tabs: Vibrato (VCO), Wah-Wah (VCF) and Resonance. So the GX1 is pressure-sensitive too? No! The touch response in question is achieved by wiggling the key from side to side. It's the most intuitive way to add vibrato that any keyboard ever had. Once you've played this, you'll never be satisfied with conventional up/down sensitivity again.

Laatst gewijzigd:
Nog over dat 'zijwaarts vibreren' dat Vangelis doet op de CS-80: volgens mij is dat inderdaad gewoon 'artistiek gedrag' en niet een feature van de CS-80. De CS-80 heeft wel polyfonic aftertouch, zoals gezegd, maar die bedien je gewoon door een toets in het 'verticale vlak' harder in te drukken, niet in het 'horizontale vlak'.

Moet ik eerlijk zeggen dat ik dit wel een lichtelijke teleurstelling vind. Ik heb er weleens aan gedacht dat het misschien zou bestaan. Volgens mij een coole mogelijkheid.

Origineel geplaatst door astronaut

inderdaad dat is juist. ik heb het zojuist uitgetest op mijn eigen cs80 en het heeft geen enkel hoorbaar effect.

het is niet uit te sluiten dat het theatraal gedrag is hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat ie het doet om een geleidelijker druk naar beneden toe te krijgen. om de veranderingen gelijdelijker te laten gebeuren. de aftertouch van de cs80 is ongeevenaard gevoelig en nodigt uit om te experimenteren qua spelen. het is een beerje alsof je straalbezopen bent en in het luchtledige een symfonie gaat dirigieren. soort drug dus.

in dit verband is het wel aardig om een stukje uit een interview van 1992 te citeren. hier heeft ie het al over zijn wens om met maximale controller bewegingen minimale veranderingen in klank te veroorzaken.

Christian Jacob You are always faithful to the warm sound of the Yamaha CS80.
What is your opinion on current synthesizers?
Vangelis The birth of the CS80 has given me a great hope over the development of synthesizers, due to its unique capabilities in the realm of musical expression.
Tough luck, it is the only synthesizer to have this expressiveness since 1975.
No synthesizer from any manufacturer was ever conceived with this in mind ever since this period.
Too bad!

Christian Jacob You have already expressed yourself on the lack of expressiveness of current synthesizers.
What would be, for you, the important developments to adopt?
Vangelis Better keyboard, better velocity, vibrato and control of the speed of vibrato for each key.
Preferably not a single button that does everything, but many buttons that do little.
These are only a few examples to better the musical result, without neglecting two common things: our time and our mental sanity.
You must not believe that I am against technology.
On the contrary, I have always thought that it is a wonderful tool that we must use when it helps us.
Unfortunately, today the situation is inverted.
We become more and more enslaved to technology, and therefore we get mediocre results, despite appearances.

Origineel geplaatst door VanHeckis
inderdaad dat is juist. ik heb het zojuist uitgetest op mijn eigen cs80 en het heeft geen enkel hoorbaar effect.

het is niet uit te sluiten dat het theatraal gedrag is hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat ie het doet om een geleidelijker druk naar beneden toe te krijgen. om de veranderingen gelijdelijker te laten gebeuren. de aftertouch van de cs80 is ongeevenaard gevoelig en nodigt uit om te experimenteren qua spelen. het is een beerje alsof je straalbezopen bent en in het luchtledige een symfonie gaat dirigieren. soort drug dus.

in dit verband is het wel aardig om een stukje uit een interview van 1992 te citeren. hier heeft ie het al over zijn wens om met maximale controller bewegingen minimale veranderingen in klank te veroorzaken.

Christian Jacob You are always faithful to the warm sound of the Yamaha CS80.
What is your opinion on current synthesizers?
Vangelis The birth of the CS80 has given me a great hope over the development of synthesizers, due to its unique capabilities in the realm of musical expression.
Tough luck, it is the only synthesizer to have this expressiveness since 1975.
No synthesizer from any manufacturer was ever conceived with this in mind ever since this period.
Too bad!

Christian Jacob You have already expressed yourself on the lack of expressiveness of current synthesizers.
What would be, for you, the important developments to adopt?
Vangelis Better keyboard, better velocity, vibrato and control of the speed of vibrato for each key.
Preferably not a single button that does everything, but many buttons that do little.
These are only a few examples to better the musical result, without neglecting two common things: our time and our mental sanity.
You must not believe that I am against technology.
On the contrary, I have always thought that it is a wonderful tool that we must use when it helps us.
Unfortunately, today the situation is inverted.
We become more and more enslaved to technology, and therefore we get mediocre results, despite appearances.

Even in mijn geheugen gravend:

Mijn vader heeft ooit een orgel gehad (volgens mij was dat een Yamaha) dit wel degelijk een dergelijk feature had. Als je de toets naar 1 kant bewoog (links of rechts, weet ik niet meer), kon je een effect triggeren (bij mijn weten was dat de vibrato. Of dat in sync ging met je een-en-weer beweging van de vinger weet ik ook niet meer.

Het stukje film waaraan gerefereerd wordt, ken ik ook. Het theatrale is denk ik meer hoe iemand speelt. Ik zie het ook bij bijvoorbeeld concertpianisten, ook die hebben een wat (voor de buitenwereld) 'overdreven' motoriek bij het spelen (vooral de wat rustigere romantische stukken). Enne, kijk maar eens wat voor grimassen lead-gitaristen in een rock band trekken bij een solo...... :-)

Met CS80 heb je wel vibrate in keys

Met CS80 heb je wel vibrate in keys

Naar ik weet kun je met de CS80 wel vibrato hebben in de keys, want ik het het mijn oom al zien doen...
En op het filmfragment van Vangelis ( www.securitymania.net/vangelis.mpeg ) zie je het duidelijk.
Dus het is geen illusie, toch?

Vrienden, AUB even de bovenstaande posts goed lezen alvorens de vraag weer opnieuw te stellen...

De CS80 heeft 'slechts' polyfone aftertouch. En dat werkt in het verticale vlak.
Harder duwen op de toetsen levert méér aftertouch effect.
De aftertouch kan je dan routen naar brightness, lfo speed, filter modulation speed, volume.
De toetsen zijn trouwens enorm 'gevoelig' voor aftertouch en juist daarom zo muzikaal inzetbaar.
Vergeleken met bijv. een Roland masterkeyboard: daar moet je echt veel kracht zetten, en daarom gebruik je het minder vanzelfsprekend.

Andere Yamaha orgels (tenminste de GX1, anderen wellicht ook) hebben keyboard-modulatie mogelijkheden op het horizontale vlak. Dus héén en wéér. De CS80 (ten overvloede, maar ja) dus niet.
Vangelis doet óf 'theatraal' (dat doen veel professionele muzikanten, zoals gezegd) óf hij had daarvoor een Yamaha orgel (maar nooit een GX1, toch?) waarbij dat wel kon.

En als je me niet gelooft wat betreft bovenstaand verhaal, vraag het een CS-80 bezitter.
Oh wacht... dat was dus al gebeurd. Dus waarom dan toch 'beter weten'? :confused:

No probs. :)

On topic maar weer dan: Het Mixtur-Trautonium...

Het origineel:

trautonium.gif

Filmpje
Geluid 1
Geluid 2
Geluid 3
Geluid 4

...en ik kwam zelfs een geheel nieuwe tegen:

t2000_1.jpg

Oh, en ik kwam nog een echte prachtige Labcoat shot tegen... jaaaah vroegerrrr...

tt193x.jpg

De meesten kennen wel een Oberheim 8-Voice. Machtige synth ... om duimen en vingers van af te likken. Maar kent iemand deze? Oberheim 8-Voice met dubbel keyboard :{

Attachments

• ob8vc.jpg
    ob8vc.jpg
    28,9 KB · Bekeken: 134
Origineel geplaatst door astronaut

soms is het bij een toetsenbord met een aftertouch die nogal stroef werkt wel doenlijk om inderdaad met de vinger een soort vibratoachtige beweginging( alsof je je naar onder toe priegelt) te maken. de neerwaardse druk wordt dan ook zo overgebracht en dus het aftertoucheffect (b.v. op de filtercutoff) is dan anders ( met meer modulatie) dan wat ik alleen met neerwaardse druk zou kunnen bereiken. gewoon een speeltechniek dus en geen bijzonder toetsmechaniek. misschien lijkt dat een beetje op vangelis ?( heb het bij hem niet zo bestudeerd )
sorry voor de offtopic, verder maar weer met deze leuk blijvende treat

Hey Sunny, da's mijn kwoot! :(

;)

En hier weer iets waar ik nog nooit van heb gehoord: ROCKEYBOARD!

rb1.jpg

Volgens Synrise is het een Hillman. Obscuur merk!

ROCKEYBOARD / pol psy kmi 1350 (1978)
Portables polyphones Keyboard, welches auch zum Umhängen gedacht ist, zumal die nötigen Umhängebänder im Lieferumfang enthalten waren. Die Bedienelemente befinden sich in einer externen Box. Kontrollierbar sind die Filtereckfrequenz und die Lautstärke über Pedale, sowie Sustain über einen Taster. Zwei weitere Drehregler und ein Schieberegler regeln weitere (mir nicht bekannte) Parameter. Die Möglichkeiten sind ausgesprochen rudimentär. Die Polyphonie dürfte nur aufgrund einer Oktavteilerschaltung erfolgt sein.

Mattel's Bee Gees Rhythm Machine (1978)

Mattel's Bee Gees Rhythm Machine (1978)

Mattel-BeeGeesRhythmMachine.jpg

Mattel-BeeGeesRhythmMachineControls.jpg

Mattel-BeeGeesRhythmMachineCat.jpg

Gebruikt door Kraftwerk in 'Pocket Calculator'! 8)

Leuke sequencer :

Attachments

• 1946.jpg
    1946.jpg
    29,3 KB · Bekeken: 146
Back