Sidechain

Robi

Hega
Heb even het volgende punt.
Heb met mijn drumstel een aantal drumloops opgenomen op mijn mobiel en deze als audio overgezet in Ableton.
Heb ook geprobeerd om in Ableton baslijnen te maken bij deze drumloops, maar dit blijkt best nog wel lastig te zijn.
Hoe zou ik hierin sidechain kunnen gaan toepassen?
Zou ik wellicht de (audio)drumloops moeten 'slicen' en moeten overzetten naar midi (en zodoende de kick/bassdrum moeten gaan 'afstellen' op de baslijn)?

ja ik zou -als het een classic 4/4 is- een los spoor voor je sidechain maken en die syncen aan je drums. niet slicen, maar een los spoor maken met een goede BD sample, zodat ie goed werkt met je bas als chaib . basdrums is voor mij toch het enige dat boeit in een sidechain. als je je hele spoor chaint, kan je gekke timing krijgen met snares of andere sounds uit je kit.

Ik vraag me vooral af wat het eigenlijke probleem is. Wat is er precies lastig aan het maken van de baslijn? Pas als je dat weet, weet je of sidechainen een oplossing kan zijn. Dat lijkt me namelijk vooral een oplossing bij het mixen, en ik lees niet direct terug dat daar het probleem ligt. Het komt op mij meer over als een timingsprobleem.

Ik vraag me vooral af wat het eigenlijke probleem is. Wat is er precies lastig aan het maken van de baslijn? Pas als je dat weet, weet je of sidechainen een oplossing kan zijn. Dat lijkt me namelijk vooral een oplossing bij het mixen, en ik lees niet direct terug dat daar het probleem ligt. Het komt op mij meer over als een timingsprobleem.

Voor mijn gevoel is het inderdaad ook (ondermeer) een timingsprobleem.

Ben er tot dusver nog niet meer aan toegekomen om er mee bezig te zijn (en maar steeds uitstellen; pfff), maar wil me er zeker nog over gaan buigen.

Je kunt iets doen binnen ableton met markers over je drumsample volgens mij om de drumsample strakker te maken. (klopt dit abletonheads?)
Je kunt ook de baslijn wat swingender inspelen om de groove van je drums te matchen.
Wil je de kick strakker hebben zou je een highpassfilter over je drumsample kunnen gooien en een losse kicktrack maken en de baslijn laten ducken op de kick.

-C-

Je kunt iets doen binnen ableton met markers over je drumsample volgens mij om de drumsample strakker te maken. (klopt dit abletonheads?)
Je kunt ook de baslijn wat swingender inspelen om de groove van je drums te matchen.
Wil je de kick strakker hebben zou je een highpassfilter over je drumsample kunnen gooien en een losse kicktrack maken en de baslijn laten ducken op de kick.

-C-

Bedankt voor de tips; hier ben ik erg content mee

Back