Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
.Origineel geplaatst door Acidfever
Wat betreft de ultrafex. Dat is dus precies het apparaat wat ik gekocht heb en ik kan je verzekeren dat het niet alleen om EQ-ing gaat. Een exciter maakt gebruik van faseverschillen en lichte distortion. Volgens mij is een enhancers overigens niks anders dan een dynamische EQ op specifieke frequentiegebieden.
Sound On Sound heeft in Oktober 1993 een artikel uitgebracht over de Behringer enhancers/exciter en daar kwam helemaal niet uit dat deze apparaten zeker niet alleen maar EQ-ing toepaste (Artikel staat niet op de website!)
Origineel geplaatst door richard2000
Nou als je het electronis ontwerp bekijkt is het nix meer dan een opamp schakeling die sinpelweg de lage of hoge tonen versterkt, alleen achter de hoge tonen boost zit nog een VCA, daarmee kan je leuke dingen doen maar het is zeker geen exciter, deze maakt gebruik van harmonisen die opgewekt worden door oversturing van de hoge freq., en dat doet deze behringer echt niet.
Hoe dan ook, het behaalde effect is hetzelfde als dat van een exiter. Vriend van mij heeft een Aphex staan en we konden niet echt veel verschil opmerken. De behringer leek zelfs iets frisser te klinken.
Ik weet niet welke Ultraflex dat was, ik had dat ding ca 5jr geleden, ik heb m toen nieuw gekocht, dacht voor ca 400 guldens.
Een exciter is een duurder ontwerp dan 1 enkel opampje met een RC netwerkje wat behringer gebruikt, een exciter bestaat uit een vco die de subbassen opwekt en is een stuk meer electronica.
Over die buizen codering, 12AX7 is de Amerikaanse codering voor de ECC83, hier eenlinkje ,kan je de amerikaanse en europeese vergelijken met elkaar.

Origineel geplaatst door dweezil
Verder is veel van de karakteristieke klank van buizen apparatuur eigenlijk niet het gevolg , of toch geen direct gevolg, van die buizen maar van de trafo's die in het audio pad zitten. Maar aangezien trafo's vrij oninterressante stukken staal zijn wordt veel van de eigenschappen op de roodgloeiende buizen hun konto geschreven.
De reden waarom er dan geen transistor apperatuur gemaakt word met trafo's? Spoelen met goede tot redelijke audio karakteristieken zijn zeer moeilijk te maken zowel normaal en nog meer in Ic-vorm. Ze zijn bijna onmogelijk machinaal te monteren; en de meeste ontwerpers zijn -terecht- als de dood voor spoelen of trafo's in een audio pad. Dit alles maakt dat ze zeer duur zijn. zowel in aankoop; fabricage van de componenten en van de uiteindelijke apparatuur als ook de kennis van de ontwerpers.
Maar dat is mijn 0.02€
Origineel geplaatst door Ytse
Die 12AX7 is zeker een hele goedkope? Die zie ik vaak terugkomen.
Ik weet niet wat voor buizen Phonic en Behringer gebruiken maar er zijn wel buizen die op ca 50 volt goed werken, dit zijn buizen die ooit zijn ontworpen voor in autoradioos maar of die nog goed te leveren zijn en of die gebruikt worden zou ik niet weten.