Phonic Buizencompressor

ooit de mixers van phonic en behringer vergeleken? ik wel...

Koop iig nooit een Behringer enhancer, ik heb zo'n ultraflex (geloof ik) gehad, om je lage en hoge tonen te enhancen, maar dit ding was niets meer dan een eq en op de hoge tonen een VCA, dit kon een leuk effect op hihats geven, maar was bedoeld als noisegate(was ook wel nodig, gezien de extragratis ruis van behringer).
Omdat er over enhancer ontwerpen vaak geheimzinnig wordt gedaan, over een audiovolgende synth die een subbass genereerd enzo, was ik benieuwd hoe behringer dit deed dus heb de printplaat ff uitgedokert, nou simpel dus, behringer versterkt eenvoudig alles onder de 100 of 50Hz (keuzeschakelaartje), krijg je ook meer bass toch, en met de "process" knop regelde je heel "luxe" de versterking van 0 tot 20dB dacht ik.

ik heb zelf ook de T1952 buizencompressor gehad, maar deze hadden ze beter enhancer kunnen noemen want compressen doet ie voor geen meter... :P

Toch vreemd dat de resultaten zo uiteenlopend zijn. Veel mensen praten juist heel positief over de T1952 en ik heb er zelf 1 keer mee gespeeld en compressen doet ie zeker. Als je dat er niet uit krijgt is ie of kapot of je moet naar compressorschool :).

De T1952 is namelijk gewoon het compressiecircuit uit de normale Behringer compressors met een tube pre-amp. Niks meer niks minder.

Wat betreft de ultrafex. Dat is dus precies het apparaat wat ik gekocht heb en ik kan je verzekeren dat het niet alleen om EQ-ing gaat. Een exciter maakt gebruik van faseverschillen en lichte distortion. Volgens mij is een enhancers overigens niks anders dan een dynamische EQ op specifieke frequentiegebieden.

Sound On Sound heeft in Oktober 1993 een artikel uitgebracht over de Behringer enhancers/exciter en daar kwam helemaal niet uit dat deze apparaten zeker niet alleen maar EQ-ing toepaste (Artikel staat niet op de website!)

Wat ik grappig vind (en ik merk het ook aan mezelf) is dat mensen een apparaat met de naam Behringer of Phonic erg makkelijk afzeiken als waardeloos en meer vand at soort termen. Maar in de werkelijkheid lijken er dus ook modellen tussen te zitten die wel echt doen wat ze zeggen zonder bergen ruis.

Ik heb zelf dus de ultrafex ex3200 als experiment gekocht en ik heb dus helemaal geen last van ruis, bij extreme settings krijg je iets meer ruis maar je bent dan ook dik met je hoog aan het tweaken. Ik heb overigens ook wel met veel duurdere apparaten gewerkt die behoorlijk aanwezig waren in de ruisafdeling.

Ik heb iig geen flauw idee of ik iets met deze behringer bak ga doen. Ik ga hem iig zeker nog openmaken om ook even de print na te lopen. Tot nu toe een erg interessant experiment.

Origineel geplaatst door Acidfever
Wat betreft de ultrafex. Dat is dus precies het apparaat wat ik gekocht heb en ik kan je verzekeren dat het niet alleen om EQ-ing gaat. Een exciter maakt gebruik van faseverschillen en lichte distortion. Volgens mij is een enhancers overigens niks anders dan een dynamische EQ op specifieke frequentiegebieden.

Sound On Sound heeft in Oktober 1993 een artikel uitgebracht over de Behringer enhancers/exciter en daar kwam helemaal niet uit dat deze apparaten zeker niet alleen maar EQ-ing toepaste (Artikel staat niet op de website!)

Nou als je het electronis ontwerp bekijkt is het nix meer dan een opamp schakeling die sinpelweg de lage of hoge tonen versterkt, alleen achter de hoge tonen boost zit nog een VCA, daarmee kan je leuke dingen doen maar het is zeker geen exciter, deze maakt gebruik van harmonisen die opgewekt worden door oversturing van de hoge freq., en dat doet deze behringer echt niet.

Origineel geplaatst door richard2000
Nou als je het electronis ontwerp bekijkt is het nix meer dan een opamp schakeling die sinpelweg de lage of hoge tonen versterkt, alleen achter de hoge tonen boost zit nog een VCA, daarmee kan je leuke dingen doen maar het is zeker geen exciter, deze maakt gebruik van harmonisen die opgewekt worden door oversturing van de hoge freq., en dat doet deze behringer echt niet.

Dan zal Sound On Sound zich wel vergist hebben. :L Hoe dan ook, het behaalde effect is hetzelfde als dat van een exiter. Vriend van mij heeft een Aphex staan en we konden niet echt veel verschil opmerken. De behringer leek zelfs iets frisser te klinken.

Overigens heb ik de boel eens geanalyseerd en er is geen sprake van een boost. Het geluid wordt niet harder. Er komt, afgeleid van de waveform, wel meer geluid. Ik had eigenlijk de conclusie getrokken dat dit toegevoegde harmonics waren.

Ik zou sowieso niet weten waarom Behringer dan eigenlijk voor deze oplossing kiest. De onderdelen voor een echt exiter circuit zouden toch helemaal niet duurder zijn? Ik ga vanavond de schroevendraaier ook eens hanteren!

Welke ultrafex heb je overigens gehad richard?

Wie lid van interface weet dat die phonic T8200 compressor al een keer getest is (nr77 april 2004) en ze zeggen dat ie voor dat geld best ók is en niet moet vergelijken met de zware/dure jongens.
Heb ém ook via marktplaats voor 195 euro voor op m'n eindmix weinig compressen beetje meer buisoversturing als de muziek ervoor leent........je kunt ook beetje experimiteren met andere buisjes (merken) want 't zijn voorversterkerbuisjes je hoeft ze niet af te regelen b.v Philips EEC83 was 12ax7 van vroeger.....etc8D

Ik weet niet welke Ultraflex dat was, ik had dat ding ca 5jr geleden, ik heb m toen nieuw gekocht, dacht voor ca 400 guldens.
Een exciter is een duurder ontwerp dan 1 enkel opampje met een RC netwerkje wat behringer gebruikt, een exciter bestaat uit een vco die de subbassen opwekt en is een stuk meer electronica.

Over die buizen codering, 12AX7 is de Amerikaanse codering voor de ECC83, hier eenlinkje ,kan je de amerikaanse en europeese vergelijken met elkaar.

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet welke Ultraflex dat was, ik had dat ding ca 5jr geleden, ik heb m toen nieuw gekocht, dacht voor ca 400 guldens.
Een exciter is een duurder ontwerp dan 1 enkel opampje met een RC netwerkje wat behringer gebruikt, een exciter bestaat uit een vco die de subbassen opwekt en is een stuk meer electronica.

Over die buizen codering, 12AX7 is de Amerikaanse codering voor de ECC83, hier eenlinkje ,kan je de amerikaanse en europeese vergelijken met elkaar.

Ho even.....een exiter is een duurder ontwerp dan wat jij in die oude behringer hebt gevonden. Wil niet zeggen dat ze dat nu nog gebruiken he. Alleen feiten graag. Het apparaat dat ik heb gekocht is pas sinds begin 2004 in productie dus je weet nooit wat daar allemaal in is geprikt.

Ik zal hem toch eens open moeten schroeven (hopende op een positief resultaat natuurlijk!)

Ik weet niet hoe het buizen circuit in de Phonic's is uitgevoerd, maar wat de behringers betreft weet ik het wel:

Na de compressor wordt het signaal gesplitst en 1 deel wordt door een buis gevoerd. Deze buis vervormd dat signaal vrij sterk en via een mengtrapje voeg je dit en het originele signaal weer samen. Resultaat, je krijgt bepaalde harmonischen die versterkt worden of toegevoegd worden die er anders niet zijn. ( meestal de even harmonischen; teede, vierde,...).

Het grote verschil met duurdere apparatuur is dat de buizen in veel van de goedkopere dingen op een lage spanning werken vb 30 of 45 Volt , daar waar een buis meestal ergens rond de 180 Volt behoort te werken. Dit maakt dat de buizen niet in een lineair stuk van hun curve zitten en voor een verschillend ingangs signaal een kompleet verschillende reaktie hebben.

Vergelijk het met een compressor die bij -10db 4:1 doet en bij -5dB 2:1 en bij 0db doet die vb 10:1 , je kan er dus eigenlijk geen staat op gaan.

Verder is veel van de karakteristieke klank van buizen apparatuur eigenlijk niet het gevolg , of toch geen direct gevolg, van die buizen maar van de trafo's die in het audio pad zitten. Maar aangezien trafo's vrij oninterressante stukken staal zijn wordt veel van de eigenschappen op de roodgloeiende buizen hun konto geschreven.

De reden waarom er dan geen transistor apperatuur gemaakt word met trafo's? Spoelen met goede tot redelijke audio karakteristieken zijn zeer moeilijk te maken zowel normaal en nog meer in Ic-vorm. Ze zijn bijna onmogelijk machinaal te monteren; en de meeste ontwerpers zijn -terecht- als de dood voor spoelen of trafo's in een audio pad. Dit alles maakt dat ze zeer duur zijn. zowel in aankoop; fabricage van de componenten en van de uiteindelijke apparatuur als ook de kennis van de ontwerpers.

Dit zijn eigenlijk mijn redenen waarom ik uit de buurt van goedkope buizen blijf. Ik denk dat je betere kwaliteit kan halen uit transistoren/opamps/fet's als het budget beperkt is dan dat je uit buizen voor zo'n budget kan halen.

Maar dat is mijn 0.02€

Origineel geplaatst door dweezil

Verder is veel van de karakteristieke klank van buizen apparatuur eigenlijk niet het gevolg , of toch geen direct gevolg, van die buizen maar van de trafo's die in het audio pad zitten. Maar aangezien trafo's vrij oninterressante stukken staal zijn wordt veel van de eigenschappen op de roodgloeiende buizen hun konto geschreven.

De reden waarom er dan geen transistor apperatuur gemaakt word met trafo's? Spoelen met goede tot redelijke audio karakteristieken zijn zeer moeilijk te maken zowel normaal en nog meer in Ic-vorm. Ze zijn bijna onmogelijk machinaal te monteren; en de meeste ontwerpers zijn -terecht- als de dood voor spoelen of trafo's in een audio pad. Dit alles maakt dat ze zeer duur zijn. zowel in aankoop; fabricage van de componenten en van de uiteindelijke apparatuur als ook de kennis van de ontwerpers.

Maar dat is mijn 0.02€

De reden dat er een trafo in buizenversterkers zit is omdat, zoals je zelf dus al aangaf, ze op hoge spanning werken, de uitgangsimpadantie is dus ook vrij hoog, en die moet omgetransformeerd worden naar bv 8 ohm.
Dat is niet nodig bij transistors omdat de uitgangimpadantie laag genoeg is, ze werken ook niet op die hoge spanningen als een buizeneintrap, deze werken soms wel op bijna 1000 volt ipv de 100 volt bij een zware torrenbak.
En iid de trafo is ook het meest verantwoordelijk voor de vervorming, buizen zelf vervormen eigenlijk haast niet als de schakeling goed is en niet overstuurd worden.
Ik weet niet wat voor buizen Phonic en Behringer gebruiken maar er zijn wel buizen die op ca 50 volt goed werken, dit zijn buizen die ooit zijn ontworpen voor in autoradioos maar of die nog goed te leveren zijn en of die gebruikt worden zou ik niet weten.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Ytse
Die 12AX7 is zeker een hele goedkope? Die zie ik vaak terugkomen.

Zal wel goedkoper zijn omdat ze in Amerika nog veel gemaakt worden, er zijn daar nog veel (gitaar)versterker fabrikanten en daar wordt deze buis veel in gebruikt.
Maar je kan de ECC83 gewoon vervangen voor een 12AX7, als het goed is hebben ze dezelfde specs, je zal iig je versterker er niet mee slopen.

Oh ja, je heb ook nog de E83CC, dit is zeg maar de heavy duty/kwaliteit uitvoering van de ECC83, zou beter en sterker moeten zijn, je herkent hem aan zijn vergulden aansluitpinnen.

Ik weet niet wat voor buizen Phonic en Behringer gebruiken maar er zijn wel buizen die op ca 50 volt goed werken, dit zijn buizen die ooit zijn ontworpen voor in autoradioos maar of die nog goed te leveren zijn en of die gebruikt worden zou ik niet weten.

Behringer en Phonic en de meeste modernere ontwerpen trouwens gebruiken de de 12AX7 of ECC83 . Dit is een van de buizen die nog zeer courant is en zowel in Europa, China als de Usa vervaardigd worden, zij het niet allemaal even kwaitatief hoogstaand. De standaard werkingsspanning van een 12AX7 ligt meestal tussen de 100 en 250 Volt. Bij lagere spanningen heb je eigenlijk te weinig headroom.

Back