Computer music

roland kuit

ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
Muziek d.m.v. computers is niet meer weg te denken. Wie maakt niet gebruik van programma's als Cubase of Ableton, VST's, PD, MAX/MSP, Kyma? Laat ik hier beginnen met diegeen die mij op dit pad bracht, mijn Dr. Prof. Gottfried Michael Koenig:

MI0001620574.jpg

PDF

Last edited by a moderator:
Bij De Toonzaal in Den Bosch staat nog een mooie analoge computer die in muzikale context gebruikt wordt. Als ik het goed begrepen heb wordt daar over enige tijd ook een cursus voor georganiseerd:

IMG_4228_zpssahmdrp0.jpg

:halleluja

Sequencers (digitaal) zijn ook computers.
Zelf Roland gaf al een hint met hun Jupiter 4 Compuphonic, TB-303/TR-606 computer controlled.
DUS WAT HEET COMPUTER :doei:

Thanks smackos! Die moet ik nog ergens hebben, ga ik van de week eens van zolder trekken en kijken of hij het nog doet.

Ik heb toen ik ging verhuizen een perfect werkende Amiga 500 en 1200 naar de milieustraat gebracht want niemand wilde ze hebben...

Ik heb toen ik ging verhuizen een perfect werkende Amiga 500 en 1200 naar de milieustraat gebracht want niemand wilde ze hebben...

liWpcNc.jpg

De hierboven gebruikte computer was een groot IBM mainframe.
De PDP-15

DEC (niet IBM).

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat het gros van die composities (veel) ouder zijn dan de introductie van de PDP-15 (eind 1969/begin 1970 op de markt). Hoe ging dat in zijn werk? Werkte hij in de fabriek van DEC met prototypes?

grappig dat het "gereedschap" om muziek te maken zoveel geavanceerder, zo niet toegankelijker, is geworden en er daardoor veel te veel (vermoedelijk) goede muziek zo dichtbij is maar door de enorme hoeveelheid ver weg . Met een tablet, pc en zeker nieuwsgroepen kan bijna iedereen zich een volledig virtuele studio aanschaffen en hiermee los gaan. Het is jammer dat de pareltjes die hiermee los komen zo weinig exposure krijgen en al snel opgaan, letterlijk in de cloud. Ieder voordeel heeft dan toch zijn nadeel..

DEC (niet IBM).

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat het gros van die composities (veel) ouder zijn dan de introductie van de PDP-15 (eind 1969/begin 1970 op de markt). Hoe ging dat in zijn werk? Werkte hij in de fabriek van DEC met prototypes?

Dank etaoin, ik zat met 2 verschillende posts in mn hoofd. 1967 kreeg het Instituut de PDP-15 aan boord.
We zaten daar in een gekoelde ruimte op anti statische matten en nog ponskaarten te tiepen.

pdp15.jpg

Project I
Project II
SSP-Sound Synthesis Program

Laatst gewijzigd:
Had Peter Zinovieff (EMS) niet een dubbele PDP-8 in z'n tuinhuisje staan? (Links op de foto)
Had-ie een stuk van het fortuin van z'n adelijke vrouw voor gebruikt, ofzo.
Hoewel het een van de eerste serieuze gevallen van computer music (geintegreerd met de Synthi 100) zou moeten wezen, zeggen kwade tongen dat het geheel uberhaupt nooit goed werkte - vooral een mooi stukje marketing.

electronic-music-studios-london.gif

Van http://www.musicainformatica.org/topics/musys.php

De commodore 64/128 is natuurlijk ook redelijk bepalend geweest :)

En ook leuk.. de MSX music cartridges. http://www.faq.msxnet.org/msxaudio.html
En natuurlijk de Yamaha MSX computers met ingebouwde 4op DX synth.

Voor de BBC waren er ook wat sequence programma's. Weet het niet meer zeker in welk programma het was, (waarschijnlijk Rockschool) maar zag 'n keer de toetsenist van de Time Bandits een demonstratie geven waar ie met een BBC synths aanstuurde.. zo impressive.
Deze zat ook in 1 van die afleveringen iig..

Roland had ook nog een leuk systeem voor op de Apple..

Laatst gewijzigd:
Ook de originele THX "Deep Note" is met een computer gemaakt die 30 voices tegelijk van de ene naar de andere pitch aanstuurde om dit magnifieke effect te creëren. Ik vind het nog steeds een heel goed voorbeeld van de meerwaarde van een computer in geluidscreatie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Note

Hmm... het hoeft natuurlijk niet chronologisch, maar de eerste 3 posts gaan over grensverleggende ontwikkelingen, daarna gaat het meer over de toegankelijkheid voor de massa. Wel een beetje grote stap volgens mij.

Back