Cubase LE en EMU 1212m

renema

V.S.O.P.
Mede forummers,

Zojuist m'n eerste schreden op het PC / Sequencer pad gezet. Een EMU 1212m kaart aangeschaft en de daarbij geleverde software zoals Cubase LE geïnstalleerd op een PC die alleen voor muziek toepassingen is gereserveerd (AMD Athlon 64 3800MHz met 2Gig Ram en twee 7200RPM Sata disks). Lijkt me wel leuk om mee te beginnen. De juiste Asio drivers geïnstalleerd en alles lijkt (in eerste instantie) goed te werken.

Wat me echter meteen opviel is dat wanneer ik een midifile afspeel over de twee megeleverde VST synths ( Proteus XLE en VB-1) deze voor geen meter synchroon lopen. Drum en Bassgitaar schijnen er onderling een wedstrijd op na te houden wie het eerste bij het einde is. En het onderlinge verband is pleite.
Kies ik nu als output voor alle kanalen de "microsoft GS wavetable" dan is de timing wel goed.

Verder is er in de documentatie sprake van ruimte voor 8 VST synths terwijl ik er met geen mogelijkheid meer dan 2 kan kiezen.

Na wat naspeuringen ben ik erachter gekomen dat de LE versie een zwaar uitgeklede Cubase is.

* Zijn de timing problemen nu het gevolg van een "goedkope" cubase en zou dat opgelost wezen wanneer ik diep in de buidel tast voor een volledige versie of moet ik eerst ergens anders naar fouten zoeken ? (En waar dan ?)

* Eigenlijk wil ik met deze PC mijn harware synths gaan aansturen (Nadat ik een beetje door heb hoe alles werkt) en dan later mogelijk wat experimenteren met VST's. Welke Cubase zouden jullie me aanraden ? Tot voor kort werkte ik met Creator op een Atari 1040Stfm

En voordat iemand er opmerkingen over maakt; Ja ik heb al tot twee keer toe de ruim 300 pagina's aan PDF documentatie doorgeworsteld, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.

Zijn er ex-noobs op het forum die hier ook tegen aangelopen zijn en dit nu opgelost hebben ? (vertel ! vertel !)

Grtz uit het Noorden
Renema

Re: Cubase LE en EMU 1212m

* Zijn de timing problemen nu het gevolg van een "goedkope" cubase en zou dat opgelost wezen wanneer ik diep in de buidel tast voor een volledige versie of moet ik eerst ergens anders naar fouten zoeken ? (En waar dan ?)

Ik denk het niet, heb je wel je asio driver geselecteerd ?

heb je wel je asio driver geselecteerd ?
Ik had de keuze tussen E-MU Asio, ASIO DirectX FullDuplex Driver en ASIO Multimedia Driver.
Heb gekozen voor de E-MU.

Thnx

Lijkt mij de juiste driver....

Maar, als ik het goed begrijp gaat het met de MS-Synth dus wel goed. Die is erg simpel. Zou het kunnen (ik zit ook maar wat te filosoferen) dat je binnen de proteus-x software bijvoorbeeld midisync moet aanzetten? Zou niet mogen uitmaken , maar misschien de moeite van checken waard.

Maar goed de 1212m zit hier nog in de gloednieuwe doos, dus vanuit hands-on ervaring kan ik geen adviezen geven ;)

Origineel geplaatst door M01C
Zou het kunnen (ik zit ook maar wat te filosoferen) dat je binnen de proteus-x software bijvoorbeeld midisync moet aanzetten? Zou niet mogen uitmaken , maar misschien de moeite van checken waard.
stierenuitwerpselen, zou geen verschil moeten uitmaken
denk dat het met plugin latency te maken heeft

btw dat je maar 2 sporen ipv 8 heb heeft met de versie van cubase temaken
1xxx7 heeft 8 sporen
1xxx10 heeft 2 sporen

Dank voor de reacties.

Ik heb de update/upgrade naar Cubase SE besteld om van het "uitgeklede" gevoel af te komen. Inmiddels heb ik de PC naar m'n "hok" gesjouwd en ben begonnen met het aansluiten van de hardware synths aan de emu kaart. Ook dat is een hoofdstuk waar ik nog niets van snap.

Er komt geen geluid uit de synths en wanneer ik op het keyboard speel komt er ook geen midi binnen. =( Dit terwijl de midi instellingen van de keyboards nog net zo ingesteld staan als bij Atari/Creator en daar werkte het wel. Als output voor de verschillende sporen heb ik gekozen voor de E-DSP midi poort (vlgs. mij zijn dat toch de Midi stekkertjes op de EMU-Kaart) en als input All midi inputs.

Waar ben ik aan begonnen...

Zometeen maar eens de draadjes op het forum maar eens nalezen. Misschien dat er iets verhelderends staat. Maar het is toch van den zotte... Die zooi moet gewoon werken. :(

De eerste overwinning !!

Jawel, er komt geluid uit de HW-Synts. De "fout" die ik gemaakt had was om de Fantom Xa als eerste apparaat in de midi chain op te nemen. Dat apparaat produceert (nog) geen geluid en geeft ook geen midi door, dus dat was het eind station. Vandaag of morgen maar eens in de Fantom manual opzoeken wat dat nu weer is.

Ik heb nu de JX10 als eerste apparaat in de chain zitten en afgezien van wat onduidelijke hickups kan ik nu alles (behalve de Xa) aansturen. Wat mij verbaasd is dat ik in cubase moet kiezen voor de Microsoft MidiMapper als output en niet voor de EMu outputs terwijl de midi kabeltjes daar wel op aangesloten zitten.

Nu zit de midi out van de JX aangesloten op de midi in van de EMU1212 kaart, maar wat ik ook kies in Cubase (Ik heb de keuze uit E-DSP midi, All Midi inputs en not connected) ik krijg geen signaal binnen. Er valt dus niets op te nemen.

Vlgs de handleiding van Cubase zou ik in het [devices] [device setup] [windows midi] menu alle midi in/uitgangen moeten zien, maar dit scherm is blanco. In [devices] [device setup] [All midi inputs] staat alleen de E-DSP midi port (emulatie) en deze is ook active. Maar input laten binnenkomen; ho maar.

Heeft er nog iemand hints ?

Laatst gewijzigd:
Misschien had ik dat moeten vermelden, maar ik heb er drie geprobeerd en het lijkt me stug dat deze allemaal kapot zijn. Maar bedankt voor het meedenken.
:biertje:

1. op hoeveel staat je asio buffer? deze zou ongeveer voor je compjoeter op 10 moeten staan(des te hoger des te trager je keyboard reageert). daar kan de timing aan liggen omdat je computer lager soms niet trekt.(dan gaat ie inderdaad hikken)

2. je wacht toch wel tot de Proteus vsti de gehele samplebank heeft ingeladen?

3. omdat dit je eerste stappen op de pc zijn deze tip, google: windows xp daw tweaks (daw staat voor digital audio workstation), dan draait ie master voor muziek doeleinden.......(ik zou alleen de regel diskperf-n niet doen, overslaan als die erin staat)

Laatst gewijzigd:
Het vervolg......

Wanneer je de Fantom Xa ooit eens via USB aan je PC hebt gehangen, doen de "standaard" midi stekkertjes het niet meer. Ergens in de menu's kun je dat terug zetten van USB op de DIN stekkertjes en dan luistert hij weer braaf naar de baas. (Blunder dus... :o: )

De ASIO buffer staat op 7 ms en vlgs. de bijgeleverde testen is dat in orde. Overigens, dat ASIO is toch alleen van toepassing wanneer je met audio streams werkt ? Ik kan nergens vinden dat dit enige relevantie met midi heeft.
De hickups van de JX10 waren waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik gekozen had voor een GM instrument en er een paar program changes in de track zaten waar hij wat moeilijk over doet. (Waar kun je overigens die "scripts" voor je instrumenten vinden ? 't lijkt me niet moeilijk om deze zelf te maken maar wel gloeiend veel werk)

De experimenten met de proteus en andere VST instrumenten heb ik even stop gezet. Het spul is aangeschaft om de HW synths aan te sturen en dat probeer ik nu eerst aan de praat te krijgen.
(@plieuw : thnx voor de tip, een schat aan informatie :geslaagd: )

Blijft als probleem nog staan dat ik geen midi info van m'n keyboard binnen krijg. Wanneer ik de midi out kabel van de JX in een andere synth stop en het kanaal goed instel kan ik er andere synths mee bespelen, er komt dus wel wat door de kabel. Waarom ziet cubase dat dan niet ??

Experts: Tips gevraagd !!

Origineel geplaatst door renema

Vlgs de handleiding van Cubase zou ik in het [devices] [device setup] [windows midi] menu alle midi in/uitgangen moeten zien, maar dit scherm is blanco. In [devices] [device setup] [All midi inputs] staat alleen de E-DSP midi port (emulatie) en deze is ook active. Maar input laten binnenkomen; ho maar.

Heeft er nog iemand hints ?

Ten eerste: Niet de emulated ports gebruiken. Zoek wat dat betreft op dit forum eens naar "Emulated ports" en Ignore port filter". Het feit dat je je EMU kaart niet ziet in het setup scherm zou er op kunnen duiden dat deze niet goed is geïnstalleerd. Kijk effe of je de kaart ziet in je windows configuratiescherm (apparaatbeheer). Als hij hier niet tussen staat vermeld is hij niet goed geistalleerd op je pc.

Asio is alleen van toepassing op je audio stream. (dus het geluid van je vsti's) en niet op midi.

Mijn tip dus: Check of je kaart wel goed is geïnstalleerd.

maar als je asio buffer hoog staat en je speelt op je master klavier, dan komt de info binnen in cubeest en deze stuurt het weer door naar je hardware, en dan reageren je hardware synths ook trager op je aanslag toch? of zie ik dit verkeerd....

nog een ding er zijn 2 verschillende emu1212 kaarten welke andere drivers nodig hebben, zoek maar op dit forum.....daar kan het ook aan liggen....

Je hebt gelijk wat betreft het ASIO/vertraging verhaal. Alleen dat heeft niks te maken met binnenkomende MIDI data. De Asio Driver regelt alleen het audio signaal dat wordt gegenereerd door je DAW / VSTi. Dus problemen met het niet binnekomen van midi data heeft niks met ASIO te maken. (maar dat wist je waarschijnlijk al)

En het vervolg..............

Als eerste : het werkt !!! (Denk ik maar ik ben een absolute beginneling met Cubase) :)
VST's lopen lekker (de beide bijgeleverde dan) met latency op 7ms

Dan nu het vreemde;

Als eerste heb ik alles van het EMU pakket gede-installeerd.
Toen de drivers voor de emu opnieuw geïnstalleerd.
Na overleg met enige collega-SFfers de volgende voorzorgsmaatregelen genomen;
Alle TSR programma's eerst afsluiten, ook de beschermingen welke je in het bios kunt instellen, muis hulpprogrammatjes, Videokaart hulpprogrammatjes, alles.

Clock settings wat conservatiever ingesteld (af-leverancier stond de pc kennelijk extreem opgefokt ingesteld)
Drivers geïnstalleerd... Als een zonnetje.

De bijgeleverde Cubase LE geinstalleerd maar hierin waren alleen de emulated poorten zichtbaar. Verplaatsen van de ignoreport file bracht hierin geen verandering. Geen binnenkomende midi, alleen uitgaand.
Toen de LE versie maar weer gede-installeerd.

Omdat m'n bestelling van "echte" cubase nog niet binnen is heb ik zolang maar een "evaluatie-versie" geïnstalleerd. :smeris:
Hierin waren de EMU midi poorten meteen zichtbaar. Midi komt binnen, er gaat midi uit.
Midi file geladen en direct een bak herrie uit de HW synths.

Er is dus kennelijk toch een wezenlijk verschil tussen de bijgeleverde LE en de "echte" versies.

Dus tot zover lijkt alles te werken zo het hoort. Nu nog een beetje fine tunen en dan kan het echte spelen beginnen. Thanx aan de forumleden die me met adviezen en geestelijke steun hebben bijgestaan :okdan:

Grtz
Renema

Back