mp3's opnieuw encoden.

jimmy

doubleplusgood
Hallo,

Ik heb hier een aantal mp3's met variabele bitrates (schommelen tussen de 192/256kbps even vlug gezien), deze wil ik graag encoden zodat ze stabiel op 256kbps blijven spelen. Dit i.v.m FinalScratch, die niet zo houdt van variabele bitrates.

Nu is mijn vraag, als ik met lame (gewoon de nieuwste versie), een mp3 opnieuw encode, gaat er dan kwaliteit verloren?
Ik zou dan dit als regel gebruiken:

lame -h -b 256 "mp3old.mp3" "mp3new.mp3"

Dit werkt gewoon en persoonlijk hoor ik geen verlies, maar ik zou het waarderen als er iemand is die mij dit met zekerheid kan vertellen, just to be sure zegmaar.
En dan nog een kort vraagje, is lame nog steeds de beste encoder?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik gebruik musicmatch voor mp3<->wav. Het programma is razend snel en goed van kwaliteit, vind ik. Met andere encoders heb ik geen ervaring. Wellicht het proberen waard?

Bye,

Matthys

volgens mij is er verlies omdat ie eerst je mp3 naar wave decode en dan weer encode naar mp3

Ok..

Dan is er dus geen manier om dit voor elkaar te krijgen zonder geluidsverlies? Aangezien het toch altijd eerst naar .wav moet gaan (wat lame in dit geval automatisch doet). Dan is mijn volgende vraag: Is lame hier het beste in, m.a.w geeft deze encoder het minste kwaliteitsverlies?

nee, je zult vrijwel nooit een 1:1 kopie kunnen maken, maar dat ligt aan de complexiteit van de mp3.
maar of het echt erg is.. ik denk het niet, zolang het een eenmalige actie is.
als je blijft heen en weer converteren dan ga je echt rare dingen horen, maar dat is niet je intentie.

maak er dan in ieder geval een 320kbit mp3 van als kwaliteit belangrijk is.
de kwaliteit zal niet beter worden, maar in ieder geval wordt dan de schade zoveel mogelijk beperkt.

Back