Origineel geplaatst door DJB
Ik zal een klein beetje over MP3 uitleggen dan wordt het al snel duidelijker denk ik.
MP3 deelt de binnenkomende audio in in 32 subbanden van elk ca. 670 Hz breed.
Dit is eigenlijk het deel van MPEG 1 layer 1 en 2. Layer 3 doet daarna nog een MDCT
maar dat is niet zo belangrijk hier.
Per subband wordt de audio gequantiseerd. Het aantal bits dat aan elke audio sample
wordt gegeven bepaald in die band de signaal-ruis verhouding. Verder is er een schaalfactor,
die aangeeft hoe hard het signaal in die band is.
Als je nu van 44.1 kHz naar 96 kHz sampling rate gaat, zal dit uiteindelijk gewoon tot gevolg
hebben dat de bovenste banden (die frequenties boven de ca. 16 kHz weergeven)
gewoon geen bits krijgen (dus worden weggelaten). Het maakt hierbij dus niet zo veel
uit of je nu audio aanlevert op 96 kHz of 44.1 kHz. De gecodeerde bandbreedte verandert niet.
Zoals gezegd, de schaalfactoren bepalen het signaalniveau per band. De toegestane range
hiervan bepaalt dus het dynamisch bereik. Ik weet niet precies wat er hieraan gestandaardiseerd
is, maar als de schaalfactoren hooguit een bereik van 100 dB kunnen omvatten heeft het
weinig zin om data op 24 bit aan te leveren.
MP3 pro werkt overigens heel andres. Hierbij wordt er maar een heel erg klein deel vande
bandbreedte gecodeerd met een standaard mp3 decoder. Alle frequenties boven de ca.
8 kHz worden gewoon weggegooid. Een extra informatie layer geeft vervolgens aan hoe
de signalen van boven de 8 kHz kunnen worden gereconstrueerd uit het deel van het
signaal dat wel gecodeerd wordt. Hierdoor is MP3 pro dus volledig backwards compatible
met mp3. Als de mp3 decoder de exta informatie layer niet kan interpreteren, wordt
alleen het laagste freuentiegebied gedecodeerd. En dus klinkt dat 'dof'.