24bits mp3's?

olafmol

[EXPANSIONS]
aloha,

ik vraag me af: nu met de opkomst van 24bits 196KHz soundcards, wordt het niet eens tijd voor een uitbreiding/aanpassing of alternatief voor lossy en lossless audio encoding algoritmes die op hogere bitrates dan 16bits en hogere samplerates dan 44.1KHz werken? Of zijn die er al? Ik weet bv dat de MAD mp3 decoder naar 24 en zelfs 32bits kan decoden met z'n ingebouwde dithering, maar het is natuurlijk nog beter als het originele signaal voor en tijdens het encoden al van 24bits of meer gebruik maakt lijkt me..... of kom je dan in de knoop met de psycho-acoustische theorieen van MP3 ed. die ervan uitgaan dat het menselijk oor maar tot 22.05 KHz kan horen en dus alles wat daarboven komt wegflikkeren om data te besparen?

Olaf

Re: 24bits mp3's?

Origineel geplaatst door olafmol
alternatief voor lossy en lossless audio encoding algoritmes (lossless audio algoritmeszijn Niet LossLess, je hoort het altijd )
op hogere bitrates dan 16bits en hogere samplerates dan 44.1KHz werken?

Ik weet bv dat de MAD mp3 decoder naar 24 en zelfs 32bits kan decoden
[/B]
:
(DAT IS INDERDAAD EEN MADE MP3 COMPRESSIE/Expansie)

48KhZ is er naar mijn weten 24 bit zal waarschijnlijk nooit komen want: bit depth heeft alleen met de dynamiek iets te maken . Bij 24 bit is er gewoon een groter verschil in het zachtste en hardste geluid . Hiervoor hebben ze dan ook de variable bitrates gemaakt ,als je nummer zacht gaat qua luidheid dan scheelt dat aanzienlijk wat ruimte betreft . Ik heb dit zelf ook ooit getest en heb hiervoor een klassiek stuk gebruikt : 1 keer volledig plat gecompressed en het ander gewoon orgineel van CD. Dit scheelde bij variable bitrates aanzienlijk in grote.
Aangezien het bij MP3 om de "groote"gaat zullen ze niet snel naar 24 bit overgaan. En qua sample rates , eerlijk gezegd geen idee. Maar ik weet wel hoe Mpeg 3 compressie werkt: Hij gaat op zoek naar overlap Frequenties (oftewel je hebt een piek in het spectrum zitten rond de euh 120Hz (BD) Mp3 zorgt er voor dat dan bijvoorbeel frequenties als 110 en 130 Hz "eruit gehaald worden" dit omdat die piek van 120 Hz over de critical bands heengaan en eigelijk de 110 en 130 Hz maskeert.

ok dat van die VBR dat snap ik..maar gaan de mp3 algo's er niet van uit dat de boel in 16bits 44.1KHz wordt aangeleverd? ik zal es moeten uitzoeken hoe kbps in relatie staat met de bitrate van bv een .WAV..... hogere sample-rates zou zeker wel iets kunnen zijn wat meegenomen kan worden in nieuwe encoding algo's lijkt me....

Olaf

juist ja

juist ja

Ja hogere samplerates geeft natuurlijk gewoonweg naukeurigere informatie , kan men dus ook een naukeurigere compressie op los laten, qua bitdepht denk ik niet dat het veel uit zal maken , ik ga het even proberen. Lecz:eureka:

Re: juist ja

Re: juist ja

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Ja hogere samplerates geeft natuurlijk gewoonweg naukeurigere informatie , kan men dus ook een naukeurigere compressie op los laten, qua bitdepht denk ik niet dat het veel uit zal maken , ik ga het even proberen. Lecz:eureka:

denk dat het proberen weinig zin heeft als je geen inzicht hebt in de gebruikte algoritmes van mp3 encoders..... de vraag is of ze met een hoge bitrate ook nog informatie boven de 44.1 KHz meepakken of niet...... volgens mij niet....daarvoor is het systeem alweer te oud denk ik....

Olaf

inderdaad...maar ik kan ook bijdehand doen ;)
waarom hebben ze dan mp3s niet qua kwaliteit gelijk 8bits 11KHz getrokken? da's nog kleiner dan het nu is ;)

ik bedoel ze hebben ruimte gecreeerd om qua hoorbare geluidskwaliteit zoveel mogelijk bij die van CD's te komen.... maar we zijn nu alweer een hele tijd verder sinds het moment dat het fraunhofer instituut daarmee bezig was..... feit is dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat je een (klein)verschil kan horen tussen 96 en 44.1KHz....... vandaar mijn vraag..... tuurlijk is het zo dat het nog steeds om de afweging tussen kleine bestandsgrootte en hoorbare geluidskwaliteit gaat...maar je kan natuurlijk de lat wat omhoog schuiven..denk niet dat veel mensen er problemen mee hebben als de bestandsgrootte bv 1,5 a 2 keer zo groot wordt als je ook daadwerkelijk verschil kan horen....het blijft dan nog steeds een aantal factoren kleiner dan niet-gecompressede audio en je kan er altijd nog voor kiezen om geen gebruik te maken van de extra bitrates/samplerates/headroom etc.

Olaf

Omdat 8 bit / 11khz wel erg veel info wegtrekt. Ik vind het net als MD's Ik offer daar bewust geluidskwaliteit voor op, maar het moet wel om te horen blijven.

De meeste cd's worden vandaag de dag toch nogsteeds met met de standaard 16/44.1 verkocht. Er zijn natuurlijk al 24 bit cd's maar of ik dan een verschil zou horen in m'n eigen sony deckje? Ik weet het niet hoor... Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niet zo'n technical wizzkid ben Olaf, dus sorry voor mijn redenering mocht ik je daarmee onbewust hebben aangevallen. Misschien dacht ik te simpel na... :biertje:

helemaal niet hoor ;)
maar mijn vraag is in essentie: is er in het mp3 codec, of in andere codecs ruimte voor hogere bitrates en samplerates? mp3 encoders gaan nu tot max 320kpbs voor zover ik snel kan zien..... de nieuwe MS WMA 9 heeft wel expliciet support voor 24bits 96KHz, zowel lossy als losless....misschien dat je daarvoor dan 720kbps bitrates nodig hebt?

Olaf

De meeste onder ons denken dat dit alleen voor beeld
toepasbaar is...dus niet!

Audio kwaliteit is beter dan mp3 en kleiner...dus een
mooi vervolg op mp3.

Michael.

MPEG4

MPEG4

MPEG4 is gewoon een standaart naam voor DVD compressie, echter de meeste Dvd's bevatten mp3 geluid ,des noods met hoge sample rates (Audio Dvd's met name tot 92kHz).LecZ

Variable bit rate

Variable bit rate

Juist ja MP3 met variable bitrate ( zelf even getest en ooH het klopt).:D

geen idee wie dit stuk ooit over Mpeg 4 geschreven heeft!!! mpeg 4 bevat onderander MP3 geluid, in variable bitrayte, maar betere qualiteit.Zogehete : Mp3Pro by Fraunhofer IIs

http://www.iis.fraunhofer.de/amm/techinf/basics.html#2

(lees dit maar!!!!! , en geloof niet alles op het internetstaat MPEG4 is Video!!!!!!!!)

Als je iets met 192kHz 24bit zou compressen hoeveel voordeel haal je daar eigenlijk uit vergeleken met ongecompressed 44.1kHz 16bit.

Als je 192kHz 24bit zou compressen met een factor 10 (MP3) kom je op ongeveer dezelfde bestandsgrootte als een ongecompressed 44.1kHz 16bit opname. Wat is dan nog het verschil in geluidskwaliteit tussen de twee.

Mij lijkt het me weinig zinvol, maar ik kan ook een grote denkfout maken natuurlijk. :Z

Origineel geplaatst door sensoryoverload
Als je iets met 192kHz 24bit zou compressen hoeveel voordeel haal je daar eigenlijk uit vergeleken met ongecompressed 44.1kHz 16bit.

Als je 192kHz 24bit zou compressen met een factor 10 (MP3) kom je op ongeveer dezelfde bestandsgrootte als een ongecompressed 44.1kHz 16bit opname. Wat is dan nog het verschil in geluidskwaliteit tussen de twee.

Mij lijkt het me weinig zinvol, maar ik kan ook een grote denkfout maken natuurlijk. :Z

je moet het ook niet vergelijken met 16bit 44.1KHz...... dat heeft idd geen zin.... je moet het met ungecompressed 24bits 196KHz vergelijken...... maargoed....de link die ik hierboven postte geeft wel wat inzicht in het geheel..... toch idd wel het psycho-acoustische model van mp3 dat roet in het eten gooit...... daarom is het handiger om met lossless encoding algos te werken in dit geval totdat iemand wetenschappelijk kan aantonen dat het menselijk oor cq brein toch iets kan met die samplerates boven de 20KHz...

Olaf

1 Van de meest verbreidde misverstanden is dat mpeg4 staat voor een compressie standaard.
Dit is niet correct. MPEG4 is een standaard die specificeert hoe multimedia informatie gestructureerd kan worden tbv uitwisseling of opslag. Multimedia informatie wordt gestructureerd als een boom waarvan de bladeren multimedia informatie bevat. Deze bladeren of nodes kunnen audio, video, text, of zelfs software of informatie in b.v. smil formaat zijn. Het algoritme waarmee deze informatie in binaire omvang gereduceert kan worden is niet direct gespecificeerd. De standaard doet wel een aanbeveling en deze compressie aanbeveling wordt vaak de MPEG4 codec genoemd. Maar je kunt ook mpeg4 bestanden tegenkomen die gecomprimeerd zijn met andere commerciele methodes (b.v. div-x of sorensen of zelfs mp3). Je moet dus de structuur van het multimedia bestand los zien van de compressie methode.

Groetjes Cooper.

Back