Midi en video

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Zat gisteren mijn ogen uit te kijken bij iemand die midi gebruikt voor video... hij was net een custom controller aan het bouwen. Een midicontroller dus.

Hier iemand ervaring in de kruisbestuiving audio midi/video midi??

We willen dadelijk, als ik qua midi weer op de been ben omdat ik door een analoge periode aan het gaan ben (een soort midi-life crisis), mijn audio setup naast zijn video setup zetten.... gezien de mogelijkheden die me gisteren werden getoond ben ik best wel hextatic *D ...
Hij kan gewoon zeg maar ff zoiets instellen:

controller #7 -> helderheid v. beeldlaag
noothoogte -> aantal graden dat beeldlaag gedraaid is
nootstart -> filmpje start
nooteind -> filmpje eind

ff als voorbeeld. Zo'n dingen gewoon. Hij kan het gewoon instellen. Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. En hij was nog niet op het idee gekomen om geprogrammeerde midi, zoals ik het ken, erin te sturen, hij gebruikte gewoon altijd een midi-controller voor live controle omdat dat handig is. En gezien ik tot in den treure via midi mijn tracks programmeer.... , ik zie de beelden erbij al helemaal voor me, en de PLUS als je vanaf het begin van een productie audio en video al ziet als combineerbare onderdelen die samen meer zijn dan de optelsom.

etc. ..... Dat is toch te idioot om waar te zijn???? Dat kan gewoon? Waarom zie ik dan niet in 90% van de hedendaagse clips op tv allemaal dit soort synchronisiteit? Het is zelfs zo dat voor bijna alle audiohandelingen en -termen en -fx een equivalent is qua video. Ik heb dat altijd zo gezien. Of moet ik zeggen gehoord

Ik kwam laatst tijdens 't rondsurfen op de Roland VideoCanvas; deze biedt o.a.

Real-time Operation:
MIDI control of digital video and audio content
Allows fully automated loop playback
Dynamic real-time dissolves
Easy re-display of any sequenced clip with a single key stroke

Ongeveer wat jij bedoelt?

uiteraard is dit gewoon erg makkelijk en mogelijk. komt omdat midi een protocol is net als tcp/ip voor internet. echter midi is geen vast protocol. er zit veel vrijheid in. de manier van dataversturen is echter altijd het zelfde maar de implementie van midi signalen hangt van de ontvanger af. (vandaar ook dat bij yamaha een controller die functie heeft maar bij roland weer geen functie...) de implementatie zit on board op je synth.

maar goed als je in een apparaat andere implementie maakt dan reargeert je apparaat dus daarop. midi word overigens ook voor belichting gebruikt (onstage belichting dus)

Ik speel weleens met MidiVid, software waarmee je video kunt triggeren met midi, en allerlei effecten vast leggen, zo kun je dus een heel 'video-spoor' programmeren in je sequencer. En het is nog gratis ook!
http://www.midivid.com/

Ik weet hoe midi in elkaar steekt!
Wist alleen niet dat het ook, standaard lijkt wel, verweven is in videoprogramma's, daar stond ik van te kijken.

Ik heb videosoftware zien langskomen gisteren die b.v. modulair werkt. Ik wist niet dat het dat gaf....
En hij liet me b.v. de "Rebelle" ff zien op internet (www.restate.org), een analoge video/audio verneuker, heel interessant allemaal.

Yeah, die MIDI en vidoe stuff is vree cewl... Da zou pas nice zijn om live op te treden. Dan moeten de mensen ni zitten te staren naar een hoop (vergeef mij het woord) nerds die wet met synths en sequencers zitten te prutsen, maar krijgen ze een impressive stuksken live-video ofzoiet erbij :D

Origineel geplaatst door NiFF
deze werkt ook vrij flex

ik heb er maar even mee zitten spelen maar het werkt wel goed.
je kan filmpjes of effecten aan iedere toets toewijzen

http://www.arkaos.net/site/en/index.html

wel de moeite waard om te bekijken

Is precies wel de moeite, heb de hele site afgesnuffeld, leuk. Maar nog even voor de verduidelijking mijn vraag;
Kun je met die VJ ook perfect een videoclip van je muziek mee maken? Ik bedoel je afgewerkt stuk audio inladen, en met je verse shoot beelden gaan stoeien, synchroon gaan zetten, achteraf exporteren...? lijkt me wel artistiek

De meeste video sync'ing ontstaat doordat de video software reageert bij overschrijding van een bepaalde dB threshold in een bepaald frequentiegebied. Dus de bassdrum beat b.v. in het laag. En zo heeft het videoprogramma dan houvast aan de audio. Tenminste wat ik er zo snel van begrepen heb...

Maar wat dus OOK kan in die programma's en dat is dus nieuw voor mij is gewoon een bepaalde videogebeurtetnis of parameter via een dropdown box rechtstreeks linken aan midi controller X op midi channel X. Of pitch op midi channel X... Of.... hoe je het hebben wil. Zo kun je natuurlijk Coldcut-like syncshit gaan doen...... waanzinnig!

Da's dan wel ff een knap staaltje jargon eigenlijk he "Coldcut-like syncshit" :)

Trouwens lichtbesturingssystemen (in zalen) schijnen ook vaak midi te hebben....

ikzelf heb nogal duidelijke ideeen over visuals/VJ'en bij muziek.... de tijden van het in het tempo geloopde stukje dansende mensen zijn imho al jaren voorbij..dat vinnik helemaal niet meer interessant.... arkaos en bv de tool van coldcut zijn leuke dingen om mee te werken, maar imho is de ultieme VJ tool een japans software pakket genaamd MotionDive..zit nu op versie 3..helaas alleen in Japan te krijgen, en werkt ook in het japans..ze gaan denk ik ook nie een engelstalige versie maken...die interface is super-intuitief en je kan heeeeele mooie dingen ermee doen....werkt ook snel en stabiel, heb ooit wel 20 softwarepakketten bekeken en deze sprong er gewoon uit..je kan wel een demo downen van hun site als je een beetje creatief door het japans heenklikt....

maarre..de kern is: het gaat niet om de tool maar om de content.....een goeie VJ is imho iemand die zelf hele mooie content maakt, en die verder met VJ tools bewerkt gekoppeld aan de audio...maar de basis blijft de content zelf..heb ooit ergens geDJed waar wat jonge mensen uit Delft met hun zelf gemaakte flash-VJ-tools bezig waren, en die deden bv ook heel veel met text door de beelden, alles was heel direct gekoppeld aan de inhoud van de muziek..als ik bv een nummer van britney spears (ik noem maar wat) draaide, toverden zij binnen 10 seconden een videofragment van britney tevoorschijn, en vervolgens werden er de lyrics van het nummer ingemixed in hele rare brokken..dat was erg indrukwekkend....

daarom lijkt me jitter ook zo vet..omdat je daar echt met je eigen "patches" hele abstracte dingen/visuals kan maken..je genereert als het ware on the fly nieuwe content..ipv het met effecten bewerken van bestaande plaatjes......daar zit volgens mij wel de toekomst.. en dan idd met midi-controllers ofzo de parameters van je algo's in realtime besturen...VET!

Olaf

deez is ook best leuk

new aestesis live video software

elektronika is a video software for VJs and live visual performer.
it can be used realtime when DJs playing,
or integrated using midi into live audio/video set.

you can also link elektronika to any midi sequencer, and create
midi control loops for elektronika into the sequencer that's you just
switch on/off during the show (like an electronica audio live).

www.aestesis.org

Ik heb ook elders op een forum gelezen dat Adobe Premiere en Adobe Elements zo goed zou zijn, dan niet voor het VJ gebeuren, dan wel het equivalent van iets dat Pro is op de Mac qua video editing, en effecten.
Het probleem is dat je wel een BOM van een P4 nodig hebt wat niet het geval is met zoiets als een arkaos. Of kan je daar hetzelfde mee?

Ik ben misschien een beetje offtopic, maar ik nam hier graag even deel aan deze topic en zou dan ook graag zelf eens een videoclip maken van mijn eigen muziek, artistiek gezien een "volheid" voor de vertaling van wat er in je hoofd speelt, ipv door derden iets te laten maken in ruil voor geld.

:biertje:

Origineel geplaatst door olafmol
maarre..de kern is: het gaat niet om de tool maar om de content.....
Olaf

Precies. Als het maar allemaal synchroon loopt!! Dat is iets waar ik totaal op kick. En als je dat achteraf moet gaan knippen en plakken en doen, ik heb 's in Premiere zoiets gemaakt... da's echt HEEL veel werk. Zoveel dat ik nooit meer erna wat ermee gedaan heb omdat ik toch meer een muziekman ben. Het muziekje is ook van mij, natuurlijk :)

Dit is webcam + Premiere.
Moet er zelf nog steeds om lachen, hoe onnozel ik op die shots sta, omdat het maar als testje gemaakt is.

Ow shit het is te groot geloof ik, dan maar ff een link:
http://members.home.nl/robbert.v/aauw_little.avi
ben nu aan het uppen.

Laatst gewijzigd:
Hier in Nederland is/was STEIM nogal bezig met Midi en Video. Die doen daar al jaren research naar. Vast wel meer informatie te verkrijgen.

Wout

Origineel geplaatst door dob
Precies. Als het maar allemaal synchroon loopt!! Dat is iets waar ik totaal op kick. En als je dat achteraf moet gaan knippen en plakken en doen, ik heb 's in Premiere zoiets gemaakt... da's echt HEEL veel werk. Zoveel dat ik nooit meer erna wat ermee gedaan heb omdat ik toch meer een muziekman ben. Het muziekje is ook van mij, natuurlijk :)

Moet er zelf nog steeds om lachen, hoe onnozel ik op die shots sta, omdat het maar als testje gemaakt is.

ben nu aan het uppen.

Ik heb klank maar geen beeld in quicktime :confused:

Origineel geplaatst door dob

ben nu aan het uppen.

gave clip! meen ik serieus...

misschien is dit ook wel interessant:

http://www.audiovisualizers.com/toolshak/vjprgpix/PilgrimR1/pilgrim.htm

op de site staan verder ook dingen over bv MotionDive..versie 3 is nog steeds de beste schijnbaar

Back