Siel Mono: Bij legato spelen is eerste toon altijd zachter dan de daaropvolgende

MonoTron

Initiating Sequence..
Mijn Siel Mono heeft een klein euvel waarover ik niets op het net kan vinden:
Als ik legato speel, ofwel de eerste toets ingedrukt houden en dan de volgende aanslaan, dan klinkt de tweede toon harder dan de eerste.
Zolang ik legato blijf spelen dan blijven de tonen hard. Zodra ik alles los laat en opnieuw ga spelen, dan begint het weer opnieuw.

Het lijkt dus alsof de VCA bij de eerste aanslag maar voor 80% open gaat en door de tweede aanslag een extra duwtje krijgt en dan voor de volledige 100% open gaat.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Verder werkt alles zoals het hoort... Het is geen verschrikkelijk euvel, maar hard klinkt ie toch wat lekkerder :beard:

Schema's (groooot) staan in bijgevoegde pdf.

Attachments

• Siel Mono Schematics.pdf
    622,4 KB · Bekeken: 108
Is me eerder niet opgevallen, totdat ik er van de week iets mee ging opnemen...
Geen idee dus, het zou kunnen dat het eerder ook was. Dan is er wellicht iemand anders met een Siel Mono die dit leest en het eens zou kunnen testen?!

Alles is hier even luid... Toffe Italiaanse rammelbak trouwens met die drie filter standen die je tegelijk kan gebruiken en die resonance. Mocht je er nu makkelijk midi ofzo in kunnen steken zou het misschien wel een gewild(er) apparaat zijn. Mijne doet ook soms een raar maar eens aan/uit helpt dan...verder ook geen idee...

Thanks Tom, ben dus nog niet helemaal gek ;)

Idd heerlijke bak, vooral met de speciale Italiaanse chorus, de Animator.
Drie resonante filterypes tegelijk gebruiken dat kan op niet zo heel erg veel synths naar mijn weten, en dan ook nog zo lekker klinken.
En natuurlijk de machtigste release time ever..ever...ever..ever..etc

Zit nu in de studio, zal het zo even opnemen, dat zegt wslk meer dan mijn omschrijving :D

Hier ff een snelle sample.
Je hoort in het begin 3 keer een toetsaanslag (G) en dan heel even een A erbij. A=0, D=0, S=10, R=0
Dan een paar keer met alleen decay = 5 ongeveer, dus A,S en R = 0
Dan weer sustain op 10, rest 0 met filter open.
Dan een paar keer A en S op 10, D en R op 0.
Dan nog wat gekut.

Lijkt dus wel alsof de sustain het in sommige gevallen niet doet, en dan weer wel.
Vooral alles op 0 en Sustain op 10 geeft een raar beeld, als decay op 5 staat en sustain op 3 ofzo.
als ik de attack erbij schuif dan wordt de sustain wel hoger :S

Vage shit 8o)

Attachments

• Siel mono - full sustain - kw decay - sustain - full attack full sustain.mp3
    1 MB · Bekeken: 105
Ik zou beginnen met het vervangen van ICc9 op het contact board. Dit is meer een 'educated guess' Dan iets anders..

Klopt het dat de VCA ook een tremolo optie heeft? Ik zie punt 'O6' van de Delay Line LFO naar de VCA gaan. Het andere VCA CV signaal komt van punt O5.
Het probleem zou zich in princiepen ook nog in de volume pedaal plug kunnen bevinden maar dan verwacht ik altijd storingen en niet alleen als je legato speelt.

Nogmaals, giswerk..

Back