Machine of Push?

Nightly Build

Go for what you know
Ik zal eerst mijn vraag stellen en daarna de situatie uitleggen.

Wie heeft er ervaring Maschine te gebruiken in combinatie met Ableton Live?
En dan met name als plug-in (ik heb begrepen dat dat mogelijk is).

Ik twijfel momenteel tussen aanschaf van NI Machine 2 of Ableton Push 2.
Zoals vaker in zo'n situatie som ik dan alle pros en cons en maak dan een afweging.

Pro's Maschine 2:
- Betere sound library
- Workflow die mij meer aanspreekt (MPC - SP1200 style beatmaking)
- Geen voeding nodig, power via USB
- Stukje goedkoper

Pro's Ableton Push 2:
- Ik maak momenteel mijn tracks al in Ableton Live dus lijkt Push de meest logische keuze
- Meer buttons voor spelen van instrumenten en sequencing
- Flac en Alac support

Ik neig nu naar Push en wellicht later alsnog Maschine erbij.
vandaar mijn vraag.. is het een beetje te doen als combinatie?

Of is wellicht Machine toch de betere keuze (en later evt. Push)..
Maschine spreekt mij wel meer aan. Beperkingen kunnen soms ook tot verassend resultaat leiden.. nu zit misschien toch een beetje 'stuck' en een workflow dus in die zin lijkt me Maschine uitdagender.

Alleen denk ik dat ik toch Maschine en Live door elkaar zal gaan gebruiken simpelweg omdat voor het eindstadium van de track bouwen Live mij meer geschikt lijkt. Ik vraag mij dus af hoe het is om Maschine te gebruiken icm met Live. Dus beats maken in Machine en dan afmixen in Live (zonder Push).

Ik vind Maschine in een daw met midi best onhandig werken. Je moet sequencen in Maschine ipv in je daw. Verder kan je als je Maschine in een daw gebruikt niet samplen en moet je alsnog gaan draggen en droppen. Push ken ik niet zo maar lijkt me een stuk beter geïntegreerd in Ableton.

Maschine heeft wel lekker pads trouwens, dus ook prima als controller te gebruiken.

ik heb zowel een machine studio als een Push 2 en ik benader het als 2 totaal verschillende producten (ook al kan dat absoluut anders).

Maschine gebruik ik echt als beats instrument met zo nu en dan eens een ander geluid en Push gebruik ik voornamelijk als DAW controller.

Indien je doelstelling is om Ableton te gebruiken met zo min mogelijk muis acties dan is er eigenlijk maar 1 optie: Push. Gaat het je echter meer om een beat machine dan is maschine naar mijn mening met afstand de betere keuze. Je kunt met maschine Ableton echter ook wel redelijk bedienen (tot op zekere hoogte) maar dat is van een totaal ander niveau dan de integratie die push heeft (ook logisch).

Lastige keuze! :)

Dank Acidfever. Goed om te horen van iemand die beide heeft.
Welke had jij eerder? Push of Maschine?

De afweging die je noemt is al bekend en het blijft een zeer lastige keuze.
Ik wil eigenlijk ook beide :)

En in het 2e filmpje zie je dat het idd wel omslachtig gedoe is.

Is er geen manier om de NI Maschine soundlibrary in Ableton te importeren zodat je alles met Push kan doen?
'Best of both worlds' dan lijkt mij.

IK werkte eerst voornamelijk met maschine. Ik vind maschine geweldig, maar sinds ik Live met push 2 heb gebruik ik het nog amper.
Dat wil ik wel even nuanceren, ik heb me op live en push 2 gestort om zo snel mogelijk net zo makkelijk met live als met maschine te werken.
Ik denk dat als ik in de buurt van dat level kom, ik ook maschine weer intensief zal gaan gebruiken. Maar voor nu ben ik dus met ableton aan de gang.

Er zijn een aantal dingen die in maschine prettiger gaan dan met push 2, en omgekeerd.
misschien ga ik in een latere post nog wat uitgebreider in op wat en hoe, maar voor nu hou ik het even wat beknopter voor zover ik daartoe in staat ben :D
Dat heeft met de workflow te maken qua sampling bv. etc.

Maschine in live werkt prima, maar ik vind het een beetje ongemakkelijk voelen als je me begrijpt.
Ik verzand dan altijd in een verwarrende verdeling van taken... want ik ben geneigd om maschine te gebruiken zoals altijd, dus met ieder instrument zijn eigen fx, iedere group ook etc... dus op een gegeven moment heb ik én een paar drum/instrumenten/fx uit live, én drums/instrumenten en fx uit maschine, en hetzelfde uit de rest van de tracks in live... verwarrend ... zal wel aan mij liggen.

Waarom zou ik dat doen als ik ook mijn maschine library in drumracks in Live kan laden ? Tenminste, zo denk ik dan.
Het is wel leuk om je bestaande tracks van maschine in te laden als maschine als vst in Live draait.

Er zijn vast vele creatieve voordelen te bedenken.
Zoals bv de drumsynths van maschine gebruiken als je die tof vindt. dan is het al handig.
Wat ik wel eens doe is de maschine controller als extra midicontroller gebruiken in live.

qua controller voelt de push wat luxer aan, de 64 pads is echt heerlijk, daar wint push het van maschine. Dat vind ik echt een heel sterk argument om voor push 2 te kiezen als je toch al live gebruikt.
Maar het grootste minpunt van push 2 vind ik de drukknoppen. Die zijn helemaal te gek, maar als je de repeat functie gebruikt en je wilt van 16den naar 32en en weer terug heel snel bv tijdens het inspelen, dan werkt het echt kut vind ik. Op dat vlak zijn de knoppen van maschine lekkerder, van die rubberen uitstekende functieknoppen zijn veel vloeiender en muzikaler te bespelen.
Dat is ook het enige nadeel van de push 2 knoppen voor zover wat mij betreft. Voor die functie werken de knoppen niet lekker. Bij maschine moet je om de resolutie aan te passen met die lekkere knoppen echter weer naar een schermpje openen dus dat is het ook niet helemaal. nou ga zo maar door :)

Koop je er voor 200 een 2ehands maschine bij ( of als je gekleurde pads belangrijker vindt een MK2 voor 350).
Alle software en samples die je bij maschine krijgt is het geld al waard. Zeker als je genoegen neemt met de MK1. Vette deal.

Nou ik heb er nog veel over te zeggen, maar doe het eerst hier maar mee :) krijgt een ander ook nog een kans .

Ik denk dat als je van jezelf heel gestructureerd bent dat je het wellicht wel trekt, maar ik niet iig....

Laatst gewijzigd:
Ik heb een boel muziekjes gemaakt met Maschine. In Ableton niet.
Als ik nu zou kiezen, begon ik opnieuw met maschine. Ik gebruik maschine niet in ableton.
Het enige dat maschine niet "kan" is multitrack opnemen zoals ableton. (naar mijn gevoel)
Ik blijf zo'n DAW een trol vinden (zoals live)
Ik heb we een hele tijd maschinetutorials.com lid geweest. Dat hielp enorm.
Tegenwoordig pruts ik wat met hardware sequencers en neem 't op met live. Om er dan niets meer mee te doen.

Heb hier ook beide, machine gebruik ik als drumsampler, en sequencen doe ik vanuit ableton.

Inderdaad ook hier lijkt het me heel omslachtig om maschine als sequencen te gebruiken binnen ableton en heb maschine ook tot nu toe nooit gebruikt als drum sequencer. Een beetje dubbelop, fx etc alles doe ik ook in ableton en niet in maschine.

Vaak nog onhandig ook, drums luisteren met de pads op maschine, maar intikken met push omdat maschine uiteraard naar de maschine sequencen record. Je kan de maschine in Midi mode zetten zodat je de notes in ableton kan recorden maar dan ben je de sampler controls kwijt.

Dus gebruik maschine als sampler controller en de push om drums in te tikken.

Ik kon zelf voor een leuke prijs komen aan de maschine, en hij verving bij mij een hoop hardwaresamplers, en door z'n filters en enveloppe en velocity instellingen komt hij heel akelig dicht bij de akai samplers, dat is ook de enige reden dat ik maschine gebruik. Had ik geen vervanger nodig voor de akai samplers, had ik het lekker met simpler en push gedaan.

Kwa library, ik heb de hele library van maschine nog nooit beluisterd, van ableton ook niet trouwens. Zou daar niet op afrekenen.

Ik vond het onhandig dat je als je verschillende midi tracks (kanalen) gebruikt je ze niet direct kan trigger vanaf je controller zoals normaal. Dan moet je in midi mode, dingen toewijzen en opslaan als template.

Al met al, zo'n ding koop je om meer hands-on te werken met je computersoftware. Maar uiteindelijk doe je nog veel met de muis en ben je veel tijd kwijt aan het proberen alles werkend te krijgen. Dan is werken met alleen een muis, of juist met hardware productiever en eenvoudiger.

Het enige dat maschine niet "kan" is multitrack opnemen zoals ableton. (naar mijn gevoel)
.

Ben het absoluut niet met je gevoel eens.
Die hele warp shit alleen al is fenomenaal. Wat dat betreft is maschine echt geen partij.

Pro's Maschine 2:
- Betere sound library
- Workflow die mij meer aanspreekt (MPC - SP1200 style beatmaking)
- Geen voeding nodig, power via USB
- Stukje goedkoper

Betere browser ook.. schijnt dat die browser in Push nogal gaar is en je dan toch weer met de muis moet gaan klikken.

Hoe is dat in de praktijk?
Kan je echt een song maken zonder muis?

Die hele warp shit alleen al is fenomenaal. Wat dat betreft is maschine echt geen partij.

Kan je warpen zonder kwaliteit te offeren? Ik heb al een boel teleurstellende filmpjes gehoord - ben er idd niet mee bezig.
Het muis verhaal inderdaad, ik heb een pest aan muizen om muziek te maken.
Maschine is behoorlijk hands on, maar ik zou 't allemaal moeten leren via de maschinetutorials. Ik ben echt geen manual lezer.

https://www.youtube.com/watch?v=BJNpm3eSfFo

De kwaliteit van de warp functie is erg afhankelijk van de bron, gekozen algoritme en hoeveelheid. Soms werkt het goed, soms klinkt het bagger.

Betere browser ook.. schijnt dat die browser in Push nogal gaar is en je dan toch weer met de muis moet gaan klikken.

Ik vind de browser eigenlijk prima werken.
Ja ik heb een aantal pogingen gedaan om da laptop te negeren en je komt echt heel erg ver qua tracks maken zonder de muis te gebruiken.
Ik gebruik bij maschine de muis aanzienlijk meer dan met push.

Kan je warpen zonder kwaliteit te offeren? Ik heb al een boel teleurstellende filmpjes gehoord - ben er idd niet mee bezig.
Het muis verhaal inderdaad, ik heb een pest aan muizen om muziek te maken.
Maschine is behoorlijk hands on, maar ik zou 't allemaal moeten leren via de maschinetutorials. Ik ben echt geen manual lezer.

https://www.youtube.com/watch?v=BJNpm3eSfFo

Zoals al gezegd, het hangt af van je bron.
En welk warp algoritme je gebruikt.
Maar voor bv een madonna acapella die je warpt op de 'pro'stand blijft verdraaide goed klinken. Lekker akkoorden pakken, en wat ik pas echt heel vet vind is dat je gewoon de pitchbend in realtime over de samples kunt gebruiken Vind ik echt heel erg vet.

Voor iedere soort sample is wel een passend algoritme aanwezig, gebruik je de andere algoritmes kun je aparte ( soms mooi, soms lelijk ) resultaten behalen.

Ik ken Ableton vrij aardig en heb een Maschine mk1

Ik denk dat je uiteindelijk het beste af bent met een Push 2.
Maschine standalone software is best okay, als VST is het onhandig omdat je sequenced in de VST maar ook in Ableton.

Ik denk dat je vrijwel alles op de Push 2 hardware kan doen… Met Maschine bedien je enkel de VST, of de standalone app.

Maar ik ben vrij tevreden met m'n tweedehands MK1. Ik beschouw Maschine en Push als 'deluxe' usb controllers, plastic bakkies met wat druksensoren en een display'tje. Ik vind ze eerlijk gezegd nieuw vrij pittig qua de prijs.

dat was 1 van de eerste dingen die ik op de push 1 heb geprobeerd. Computer scherm uit, muis en keyboard weg, en dan een complete track maken op de push 1 om te kijken waar je tegenaan loopt.

Het was niet echt moeilijk om een complete track te maken op de push 1 (zie de video waarin ik een track gebruik op de push die zonder computer te gebruiken gemaakt is op de push als test).

https://www.youtube.com/watch?v=Ep6avuvdSlA

Toch zijn er ook wel de nodige dingen die in ieder geval op de push 1 een stuk lastiger waren en waarvoor je de computer nodig hebt. Dit is met name op audio clip gebied. Zodra je daar dingen mee wilt gaan doen dat is op de push 1 de computer noodzakelijk. In de video hierboven gebruik ik ook een sample maar deze kon ik gewoon laden in de simpler via de push. Maar echt audio samples bewerken kon op een push 1 niet. Ik heb begrepen dat dit op de push 2 inmiddels wel kan, dus daar zal ik ongetwijfeld nog naar upgraden.

Verder als je echt gaat midi gaat editen dan is een computer wel handiger dan een push, maar goed dat is ook wel logisch.

In de praktijk gebruik ik het als volgt: ik gebruik het vooral voor snelle data entry (met name sequencer patterns is geweldig om te doen via de push). Uiteraard gebruik ik ook de sessie mode veel voor live sets en jams. En uiteraard als super de luxe midi controller voor alle vsts en hardware waarin de midi mapping routings automatisch verschijnen op mijn scherm (via external instrument mode).

Maschine heeft wel een kick-ass easy timestretch functie. 1 button push en je loopje is in het nieuwe tempo. Ik weet, het is niet hetzelfde als warpen die automatisch tempo locked maar toch een stuk handiger als mn s950 :-)

Natuurlijk kan je ook een loop slicen over 16 pad en dan kleine tempo wijzigigen maken..

Ik wil je bij deze aanbieden dat ik een keer bij je langs kom met mijn maschine en push 2 dan kun je een paar uurtjes los om te kijken hoe je het vindt.

maschine 1 koop je soms voor 150 euro, no brainer lijkt me, als de controller ok is.

Back