Machine of Push?

Leuker is om aan de knopjes van de push te draaien maar dan moet je voor elke patch die je maakt eerst parameters toekennen en dat is wel een gedoe.

Bij de meeste plug-ins mapped Push 2 bij mij de parameters automatisch en is toekennen niet meer nodig. Dat werkt voor mij verder prima aangezien ik de user interface van veel plugins ook niet altijd optimaal vind.

Het werkt niet voor alle plug-ins en bij plug-ins met 100 parameters is het door de pagina's switchen wat natuurlijk ook niet optimaal is. Voor dat type plug-in valt er naar mijn mening uberhaupt niet echt met een controller te werken...

Tot nu toe heb ik alleen met NI Massive en Xfer Records Serum gewerkt.
Waarschijnlijk vallen die in de 100+ parameter categorie.
Er zitten wel handge macro knoppen op beide plug-ins maar vrij omslachtig om die toe te kennen aan de knobs van Push.
En als je dan een ander geluid kiest kan je weer opnieuw beginnen.

Maar bijvoorbeeld iets simpels als een MIDI clip transponeren lukte me niet met de Push controller.

Zo te zien kan dat niet eens:
https://www.ableton.com/answers/transpose-midi-clips-using-push-controller

Voor je het weet zit je weer te muizen.

Er zitten wel handge macro knoppen op beide plug-ins maar vrij omslachtig om die toe te kennen aan de knobs van Push.

Nee joh, dat is doodsimpel als je gebruikt maakt van een instrument rack. Leeg instrument rack laden en daar je plugin in droppen en je kunt de 8 Macro parameters extreem simpel toewijzen (en de Instrument rack onthoud dit). Deze mappen dan weer automagisch naar je 8 draaiknoppen op de push controller.

Daarna sla je de instrument rack op als (bijvoorbeeld) "Serum Inst. Rack" en laad je die voortaan ipv de plug-in zelf.

Ik vind dat dus omslachtig.. eerst instrument rack maken en dan bij een andere preset worden de juiste parameters niet weergegeven onder de push knoppen.
Maar ik zal er nog eens induiken.

Transponeren is me inmiddels gelukt.. oplossing heb ik ook op de Ableton pagina toegevoegd.

Ik vind dat dus omslachtig.. eerst instrument rack maken en dan bij een andere preset worden de juiste parameters niet weergegeven onder de push knoppen.
Maar ik zal er nog eens induiken.

Transponeren is me inmiddels gelukt.. oplossing heb ik ook op de Ableton pagina toegevoegd.

Transponeren gaat met een midi 'effect': Pitch. Dus notes in clip blijven onaangetast.

Je kan ze wel transposen door hun positie te verschuiven. Maar dat kan dan weer niet vanaf Push (althans niet op Push 1). Dan moet je ze met je muis selcteren en met SHIFT + pijltje verplaats je ze dan een octaaf.

Maar da's mijn kritiek op Push net als op Maschine. 85% kan je op de controller doen, maar je komt toch steeds weer terug bij laptop en muis. Omdat het niet anders kan en omdat het makkelijker gaat. Een workflow ontwikkelen zodat je razendsnel bent op de controller alleen, dat lukt zo niet.... Terwijl dat wel gewoon mogelijk is...

Het idee om een track te bouwen zonder muiskliks is nog verre van mogelijk.. tenminste niet met dezelfde mogelijkheden.

Ik verwacht dat Live 10 en Push 3 een verdere integratie van de controller gaat betekenen.
..maar dat zien we dan wel weer.
Probleem zal blijven dat 3rd party plug-ins niet afgestemd zullen zijn op de verschillende controllers.

Het idee om een track te bouwen zonder muiskliks is nog verre van mogelijk.. tenminste niet met dezelfde mogelijkheden.
ik vond dat reuze meevallen, ik kon redelijk simpel een complete track maken toen ik de push 1 een paar dagen had, met alleen de push 1. Ik wilde dat testen om te kijken hoever je kon komen met alleen een push 1.

Wel was het zo dat als je erg afhankelijk was van audio loops dat de push 1 op dat vlak de nodige tekortkomingen had om lekker te werken. Dat is op de push 2 stukken beter inmiddels. Maar als je gewoon midi deed dat kon je prima complete tracks maken o een push 1.

Kanttekening is wel dat je voorwerk / installatie in ableton op orde moet zijn. Dus inderdaad, eenmalig instruments maken met de juiste FX channels in de instrument strips in je ableton omgeving. Maar daarna is het een kwestie van browse / select en create.

Als tip wil ik je meegeven om eens een weekendje een ableton cursus online te doen, dat is gewoon gratis en ik merk aan je antwoorden en opmerkingen dat je nog wat ableton kennis mist en sommige dingen wat onhandig doet als ik het zo inschat. Er is een fantastische opleiding op YouTube bestaande uit 48 tutorials die alles van het complete begin tot op advanced niveau behandeld in een goed tempo. Ik heb dit 1 weekend doorgewerkt toen ik ableton live voor de eerste keer kreeg en binnen een weekend was het alsof ik al 10 jaar met het pakket werkte. Die tijd die je er in investeert krijg je 100 keer terug doordat je het pakket kent. Op dat channel staan ook veel andere ableton tutorials overigens.
De 49e tutorial bevat alle 48 tutorials achter elkaar geplakt en duurt bijna 7 uur.

hier is de playlist met de cursus.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLa9ASr8n5idArGa1uaBExM-lI-nO1P959

Last edited by a moderator:
Goed man, ik ga die cursus metteen starten.

Ik heb toch al aardig wat tracks met Live gemaakt maar er zullen vast nog genoeg geheimen te ontdekken zijn.

Die gast die die cursus doet heb ik ale eens op andere filmpjes gezien.
Hij legt dingen duidelijk uit en hij maakt ook toffe muziek vind ik.

dus dank :okdan:

Goed man, ik ga die cursus metteen starten.

Ik heb toch al aardig wat tracks met Live gemaakt maar er zullen vast nog genoeg geheimen te ontdekken zijn.

Die gast die die cursus doet heb ik ale eens op andere filmpjes gezien.
Hij legt dingen duidelijk uit en hij maakt ook toffe muziek vind ik.

dus dank :okdan:
ja, ik kijk regelmatig nieuwe filmpjes van die gast, ondanks dat ik ableton enorm goed ken, zie ik elke keer weer dingen in die videos die hij anders doet en die uiteindelijk toch handiger blijken te zijn, en zo is het eigenlijk ook natuurlijk. Op een gegeven moment heb je een truukje kwa werkwijze die uiteraard werkt, maar niet altijd de meest handige / tijdbesparende hoeft te zijn. Daarom is het altijd goed om ook te kijken hoe anderen dingen doen, vind ik dan :D

dit vind ik echt 1 van de betere tutorial gasten op YouTube.

Ik heb nu een nieuwe Mac, nieuwe versie van Live, nieuwe controller.. alles clean geïnstalleerd dus begin bij 0.
Mooi moment om de basics weer eens op te pakken.

Eerste paar filmpjes heb ik al metteen een paar dingen opgepakt.
cmnd klik kan je volume, panning ed. preciezer regelen.. wist ik niet en super handig. Ga ik vaak gebruiken.
Hopeijk niet te vaak want de bedoeling is meer met Push te doen natuurlijk :)
En ik had mijn Push controller niet goed ingesteld in het preference window met track/sync/remote .. ook niet onbelangrijk

Hele tracks met Push proberen te mAken is eerder een rem dan accelerator voor mij persoonlijk.
Met de muis/push combo is toch vele malen sneller ?

Zoiezo snap ik die "muziek maken zonder muis" issue niet.

Ieder z'n ding tuulk, wil niemand tegen z'n schenen Schoppen ofzo.....

Hele tracks met Push proberen te mAken is eerder een rem dan accelerator voor mij persoonlijk.

Ik had het al in een ander topic gezegd, maar vroeger was iedereen helemaal lyrisch toen je een computermonitor bv aan je digitale mixer kon hangen, en nu lijkt het wel een probleem te zijn als je een monitor wilt gebruiken :)

De hele insteek van die marketing is nu inderdaad dat je geen scherm meer hoeft te gebruiken.
Het hoeft ook niet, maar ik vind de combinatie van de controllers ( Zowel push als maschine) mét muis en monitor juist perfect.

Als je bijvoorbeeld een kantoor baan hebt waar je al 8 uur per dag of meer met een muis in je handen zit is 's avonds ook weer zitten muizen niet altijd een pretje. Een paar uur lekker muisloos met muziek rommelen is dan een verademing!

Ik gebruik mijn scherm regelmatig voor visuele feedback maar heb ook wel een flow met mijn Push waarbij ik 80+% van de zaken in Ableton niet meer met de muis doe. 100% hoeft van mij niet, voor sommige zaken is de muis simpelweg superieur. :)

Voor mij is de lamme muisarm ook de grootste motivatie om met een controller te werken.
Maar ook omdat je meer muziek maakt op intuitie, gevoel en gehoor ipv. visueel en berekenend.

Daarnaast heb ik vrijwel alle hardware de deur uit gedaan en mis ik het hands-on werken met syhts, drummachines, sequencers en effecten. Met een controller krijg je dat gevoel weer een beetje terug.

Back