MPC1000 manual review

sander

_
Dit heb ik net op een mailinglist gelezen: (www.midicase.com/akai)

Just read the MPC1000 manual and noted these things:

1. Midi inputs are merged (like MPC3000). MPC2000XL treats them as 2 separate inputs
2. Internal 5Mb flash memory is re-writable.
3. Additional Q-link (NV) and 16-level function: LAYERS, VELOCITY. Seems you
can put 4 samples on a single pad (layering) and can switch between them using
16-levels, velocity or Q-link. Each sample has it's own level and tune settings.
4. I did not see Autochromatic Assign or Slice from the XL (no Zone section).
5. Can save ALL/APS combination as Project (like MPC4000).
6. Linear and Logarithmic display in sample edit screen.
7. Normalize (finally!).
8. 2 filters in series. HP, LP and BP. Can be linked. Each one is 2-pole.
Linking would make a single 4-pole filter.
9. 2 effects blocks shared. Output is only to the main outs. Can be put in
serial (FX1->FX2) or parallel (FX1->main, FX2->main).
10. Compressor and EQ effects avaialable on the mains in addition to the above.
11. Midi clock is the only sync method (no MTC or SMPTE).
12. No transpose feature like the other models.
13. No 2nd sequence.
14. Punch in/out cannot be pre-set to specific locations. Done in real-time.
15. Fewer sound editing functions: no timestretch, no reverse, no silence
(likely a non-issue if connected to computer).
16. No Beat Loop function.
17. Filter section has added attentuation parameter.
18. Did not see Velocity->Pitch found on the MPC2000(XL).

And the rest of the obvious stuff: CF media storage, USB, no SCSI, no batteries.

dat ziet er stoer uit

heeft deze ook zo'n goede timing? en wat zijn nou de tekortkomingen op een mpc2/3000 ?

flash memory? da's wel vet!

Boycot AKAI

Boycot AKAI

Na anderhalf jaar zit dat de MPC4000 nog steed vol bugs en mist het geadverteerde basis-features. Blijkbaar heeft AKAI nu opgegeven om het OS voor de MPC4K verder te debuggen/ontwikkelen, en besteden ze dat uit aan een third party. En ondertussen vinden ze het belangerijker een nieuwe low-end sampler te ontwikkelen dan hun high-end sampler af te werken.

Details vind je op http://groups.yahoo.com/group/mpc4000/

Op basis van deze ervaringen kan ik alleen maar iedereen afraden nog iets te kopen van AKAI. Ga niet zomaar af op hun reputatie.

De MPC4000 is dan ook een soort PC met een Akai kast erom heen.
De MPC1000 is daar niet echt mee te vergelijken. Das eerder een MPC2000
met wat meer en wat minder. De MPC2K is enorm stabiel. (ok, bij mij liep ie vandaag een keer vast :( )

Origineel geplaatst door sander
De MPC4000 is dan ook een soort PC met een Akai kast erom heen.
De MPC1000 is daar niet echt mee te vergelijken. Das eerder een MPC2000
met wat meer en wat minder. De MPC2K is enorm stabiel. (ok, bij mij liep ie vandaag een keer vast :( )

Nee, MPC4k heeft niets met een PC-architectuur te maken (zoals de Hartman Neuron of sommige Harddisk-multitrack-recorders). De Intel StrongArm CPU heeft niets met x86 te maken. De rest van de hoofdingredienten van een 4k zijn een FPGA, een custom VLSI, en een Cypress voor USB.

Ja, de MPC4k was "ambitieus", maar nog verre van concurrentieel op het vlak van features met een beetje softsampler.

Het zit echt vol beperkingen die er nooit zouden geweest mogen zijn. Zo kan er maar midi sync gestuurd worden door 1 van de vier midi outs tegelijk...

Maar m'n punt is dat AKAI geblunderd heeft met de MPC4k, en zijn blunders niet rechtzet. AKAI neemt zijn gebruikers niet serieus. Dat is *misschien* ok als alles bugfree is op het moment dat de 1k word gereleased, maar controleer dat maar effe allemaal in de winkel.

j#|@

Re: MPC1000 manual review

Origineel geplaatst door sander
[B
And the rest of the obvious stuff: CF media storage, USB, no SCSI, no batteries. [/B]

No batteries... dus dan kan ik me toch maar beter een Laptop kopen...

mpc1000

mpc1000

Waar kan je 'm halun dan??:walker:
Of in iedergeval effe uitproberen.....

Dat klinkt goed! Allemaal 'puntjes op de i' en 'icing on the cake' dingetjes waar ik al op hoopte toen ik de globales specs zag. Vooral fijn van die normalize functie en de 5mb Flash.

Re: mpc1000

Re: mpc1000

Origineel geplaatst door afexx
Waar kan je 'm halun dan??:walker:
Of in iedergeval effe uitproberen.....

laatste week november of de eerste week december leverbaar (onder voorbehoud natuurlijk)

Bij die ene zaak in Den Haag (niet Rock Palace) zouden ze de MPC1000 einc oktober al binnenkrijgen.
Tenminste dat zeiden ze een paar weken geleden.

Re: Boycot AKAI

Re: Boycot AKAI

Origineel geplaatst door j#|@
Ga niet zomaar af op hun reputatie.
Hier ben ik het wel mee eens...

Een MPC2000(xl),60 en 3000 hebben zich bewezen en zijn stabiel. Die zou ik blind kopen. Die 1000 kan stabiel zijn, maar hoeft niet... Zeggen dat die net zo stabiel is als een 2000xl is hetzelfde als zeggen dat alles van Yamaha / Behringer slecht is. Onzin dus. Eerst zien / horen en dan geloven / aannemen.

ben vandaag nog even wezen checken bij m'n dealer en die heeft de importeur gebeld. Leverbaar vanaf eind november/ begin december, adviesprijs 1195 euro, winkelprijs (in de winkel waar ik meestal koop) 995 euro.

Hij staan nu te koop bij Thomann!

Er staat nergens dat ie nog niet leverbaar is... En het zou best kunnen dat zo'n grote zaak als Thomann als een van de eersten een partijtje binnen krijgt. Dus ik zou zeggen, bestellen die hap, en binnen 'n week heb je 'm thuis!

Back