De grote synth refurbish draad

demian

Ojee
Ik zit er aan te denken de frontplaat van mijn polysix opnieuw te laten painten.
Gewoon omdat het kan.

Nu liep ik toevallig net tegen dit bedrijf (in polen) aan.

https://www.facebook.com/audiocustompl

http://www.ebay.nl/sch/audiocustom/m.html

$_12.JPG

Iemand die ervaring heeft met dit bedrijf, hoe is de kwaliteit van hun frontpanelen?
Eenmaal opnieuw gepaint maak je dat niet meer ongedaan.

Als anderen nog interessante tips, links hebben naar restaurateurs / customizers, zou leuk zijn. :okdan:

Leuk!

Ik heb altijd nog eens in het hoofd om de rozzbox in een 3 of 4 octaafs keyboardcase te bouwen en de extra menu controls zoals osc4, fm, distortion en het analoge filter ook eigen controls te geven in zelfde stijl. Ze zijn immers per midi cc instelbaar dus een oude midi keys met potmeters als donor, een case bouwen, frontpaneel laten maken en klaar. Dit is dan een mooie oplossing. Zag dat niet zitten.

Prijs zal wel hoog zijn voor 1 unieke frontplaat?

deed een UK bedrijf, synthrestore, oid ook niet dit soort klussen?

Heb even een mail terug gezocht.

In 2009 had ik prijs gevraagd bij customsynth om de casing van een Jupiter 8 te herdoen.
Hij vroeg daar toen 450£ voor, exclusief verzending.
Een Jupiter 8 is ook wel wat werk aan; Control panel, bender panel, front rail, right hand keyboard fill, heatsink.
Hij herspuit ze, de verf wordt vervolgens 'gebakken'.
Vervolgens 'screen printing' van de belettering.

Ik ben er toen niet mee door gegaan.
Volgens mij werkt RL Music ook met hem als ik het goed voor heb.

Audiocustom adverteert op ebay aan 182 € om een Polysix te doen.

Ik heb contact gehad met audiocustom.

Het P6 frontpaneel wordt eerst geschuurd, daarna gepoedercoated en gezeefdrukt.
Voor een JP8 wordt het panel geschuurd, krijgt het een primer, meerdere grondlagen, spuiten met autolak en daarna wordt het gezeefdrukt.

Persoonlijk ben ik niet zo dol op dat schuren, ontlakken is misschien beter (veiliger) maar bij autorestauratie bedrijven wordt er natuurlijk ook geschuurd, dus vreemd is het ook weer niet.

Je kan van te voren een staaltje krijgen als je er om vraagt.

De P6 ga ik iig laten doen, mijn JP8 heeft het niet heel erg nodig, maar als het echt 1:1 terug naar originele staat zou gaan hierdoor is het voor de prijs wel aantrekkelijk. (Ca 220 euro)

Het verwondert me ook dat de oude lak niet eerst verwijderd wordt.

Bij een aantal Roland synthesizers van begin jaren 80 kom ik regelmatig roestvorming tegen; Jupiter 4, Jupiter 8, VP-330...
De roest gaat onder de lak verder, zichtbaar in de vorm van puntjes en kleine scheurtjes in en onder de lak.

Bij Siel synthesizers hetzelfde probleem.

Zal er ook van afhangen waar ze de afgelopen 30, 40 jaar gestaan hebben. Vochtige stockage, zolder, kelder...

In geval van roest lijkt het me aangewezen om van het blanke metaal terug te beginnen. Een goede ontroesting en grondlaag lijkt me belangrijk.
Over de oude lak heen spuiten lijkt me dan niet de beste oplossing.
Vermoed dat het lakprocedé dat Roland destijds gebruikte niet optimaal was.

Als je laat herlakken wil je toch dat het permanent is en achteraf niet opnieuw problemen krijgt. Ook al is dat pas na de volgende 30 jaar ;-).

Bij een Polysix zal roest misschien geen probleem zijn?

Ik zeg niet dat er over de oude lak heen wordt gespoten, ik weet niet of de lak er afgeschuurd wordt of opgeschuurd wordt.
Ik zal het nog eens vragen.

De eigenaar heeft mij gevraagd het volgende door te geven:

And I'm not sure if you got me right guys
If there's a corosion on the faceplate or even if there are only scratches then we take the old paint completly off to get rid of the rust and make the paint stick really good to the faceplate
so we're not painting on the old paint

Nu heb ik ook tegen hem egzegd dat hij gewoon lid mag worden en in deze draad wel in het Engels kan posten

"Speculeren, de nummer 1 hobby op DSF"

Zit net te chatten met customaudio, vlotte en aardige gast.

Maar de lak wordt volledig verwijderd dmv schuren. Daarna primer, daarna lakken.
Geen chemische ontlakking maar ouderwets schuurwerk.

Ah, RSB heeft ook al informatie achterhaald. :D

:okdan:

Klinkt goed :-).

Ben benieuwd naar de resultaten als je er mee doorgaat.

Nice, ik vraag me dan af, dat zeefdrukken, doen ze dat via "originele mallen" van bv Roland? Of maken ze zelf de "opmaak"? Dit ivm copyright neem ik aan.

Probleem met dat schuren is dat (als ze het met de hand doen met een kleine machine) rondom alle uitsparingen,het panel niet helemaal meer vlak blijft en dat zou je kunnen zien achteraf,in ieder geval bij customsynth zie je het.

Customsynth gebruikt steeds ook een te dikke achtergrond laag,en dat zie je dikwijls op al zen designs,vooral op de plastic toestellen,maar ook de metalen

Precies, schuren rond de uitsparingen zou moeten betekenen dat je niet alles raakt, daar waar het metaal beneden gaat (ivm een gat) moet er dus extra geschuurd worden, dat is haast niet evenredig te doen, daar zou je wat van terug kunnen zien. Het beste lijkt mij ontlakken (chemisch).

Voor een polysix geef ik er niet om verder overigens.

Copyright

Copyright

Nice, ik vraag me dan af, dat zeefdrukken, doen ze dat via "originele mallen" van bv Roland? Of maken ze zelf de "opmaak"? Dit ivm copyright neem ik aan.

Ik denk dat het niet uitmaakt. Je herstelt een al aangeschaft product, als je auto in de prak zit ga je ook geen toestemming vragen om Carrera Super Turbo Intercooler Injection De Luxe te laten herspuiten op je achterklep.

Wanneer je een synth namaakt en je gebruikt dezelfde afmetingen, neemt het design over en noemt het dan ook nog hetzelfde dan zit je minder safe. Ik ben enigszins juridisch onderlegd maar restauratie mag aan eigendommen, zeker als ze niet onder erfgoed vallen. Een kunstwerk / ontwerp / design verminken ( helft van een muurschildering verwijderen die als Kunst is aangemerkt ) of bekende foto's met toestemming herdrukken maar anders afsnijden mag niet.

Zo lang je een eigendom restaureert en daar een zeefdruk voor laat maken is er niets aan de hand in mijn ogen. Maar wellicht zwerft hier iemand rond met een master in Intellectueel Eigendom?:geslaagd:

En wat anders: ik heb een Crumar Bit One die waarschijnlijk al in de folder roestte. Binnen is niets aan de hand maar buiten is het niet echt mooi. Ik wacht tot ik ooit een donor kast vind. Een dergelijke symth laten herspuiten zal niet goedkoop zijn omdat het verzoek wel eens de eerste keer zou kunnen zijn de opstartkosten zijn het mij niet waard. Maar tussen alle hightech is het wel vreemd om een Roestende Italiaan te hebben staan:luv:

Paintjob Juno 60

Paintjob Juno 60

Wil jullie even laten weten dat ik de panelen van mijn Juno 60 heb laten herspuiten en beletteren door Audio Custom in Polen.

Hier enkele beelden :

Juno_60_1_audio_custom.jpg

Juno_60_2_audio_custom.jpg

Ik kan hem aanbevelen.
Werkt heel zorgvuldig, goeie communicatie.

Top dat er mensen bestaan die zich hier mee bezig houden.

De vorige eigenaar had het toestel met een schurend middel gereinigd. Leek alsof het met schuurpapier gebeurd was.

Nu wordt hij weer helemaal top!

Je kan Audio Custom volgen op Facebook. Een berichtje via Messenger en je hebt snel antwoord.

Back