Motu 828 mk3 FireWire OF focusrite saffire 40

GZHN27

Stamgast
Ik twijfel momenteel heel erg tussen de 2 interfaces.
Ik gebruik geen pre-amps en dergelijke. Voor mij zijn de belangrijkste onderdelen de analoge outputs en inputs. Het is om mijn synths en drumcomputer naar ableton te sturen met de laagst mogelijke latency..ik gebruik een MacBook pro late 2015, firewire is een must, heb me beide USB slots nodig en een USB hub is geen optie.
Welke van de 2 hebben de beste drivers en performance voor mijn doeleinde??
De bedoeling is om 6 tot 8 kanalen tegelijk op te nemen.

Met focusrite heb ik geen ervaring maar Motu in combinatie met Mac wel. Motu in combinatie met Mac is super; heel fijne driver in combinatie met een controlpanel voor de zero-latency mixer. Je kunt een 828 ook zonder Mac gebruiken als mixer. Heb zelf een tijd 3 828's gehad (2 stuks via ADAT op een master) en dat werk perfect.

Ik heb focusrite en die mixer is tenenkrullend. Heb ook een 828 mkII - usb. Doet zijn werk. Maar ik gebruik ze niet zoals jij. Ik mix out da box

Motu heeft een goeie naam ivm drivers. Ze blijven ondersteunen. Focusrite schijnt clean te zijn. Is maar wat je wil. Klinisch :)

Met focusrite heb ik geen ervaring maar Motu in combinatie met Mac wel. Motu in combinatie met Mac is super; heel fijne driver in combinatie met een controlpanel voor de zero-latency mixer. Je kunt een 828 ook zonder Mac gebruiken als mixer. Heb zelf een tijd 3 828's gehad (2 stuks via ADAT op een master) en dat werk perfect.

Hmm.. Zero-latency klinkt wel goed ja!
Ik lees veel verschillende dingen over motu's en focusrite op de mac. positieve en negatieve dingen. Maar ik neig meer naar de Motu 828MK3 firewire.
Toevallig kan ik voor 400 eentje 2e hands krijgen. Denk dat ik dat maar moet doen.

Ik gebruik in mijn band een 828mkIII op firewire met daarop 2 Focusrite Pro 40's via ADAT(in een systeem voor onze in-ear mixen, maar dat maakt nu niet uit). Zelf heb ik thuis ook een 828mkIII op firewire.
De mogelijkheden van de mixer van Focusrite zijn uitgebreider dan de Motu. Klankkwaliteit is van beide toestellen goed tot uitstekend, geen merkbaar verschil. Focusrite heeft wel maar 1 ADAT in/out, de Motu heeft er 2. De focusrite heeft daarentegen wel 8 mic preams (die je ook als line kan gebruiken), de motu maar 2 preamps, de rest zijn 8 lines.
Prijs kwaliteit vind ik de Focusrite meer zijn geld waard, maar ik moet wel zeggen dat we met beide Focusrites al hetzelfde probleem hebben gehad: preamps die uitvallen. Dat werd vrij goedkoop hersteld (45 euro per kanaal dacht ik) maar ze blijken dus toch iets minder betrouwbaar.
400 euro voor een 828mkIII met firewire is toch zeker genoeg hoor. Heb de mijne, ook 2dehands, een heel stuk goedkoper op de kop getikt.

Ik zou geen geld meer steken in firewire, tenzij tweedehands

Je hebt gelijk, maar we lezen "firewire is een must, heb me beide USB slots nodig en een USB hub is geen optie".
Vandaar dat ik ook al meldde dat 400 euro genoeg (lees 'ik vind teveel') is :).

Je hebt gelijk, maar we lezen "firewire is een must, heb me beide USB slots nodig en een USB hub is geen optie".

Buiten dat is de ondersteuning in de laatste OSX versie zo slecht dat ik firewire ten alle tijde zou vermijden, dan zou ik persoonlijk eerder toch een usb hub nemen....

Mijn eigen firewire interface is er onbruikbaar door geworden.

Een late 2015 macbook heeft 2 thunderbolt poorten. Dus dat is ook een optie. Die standaard gaat wel nog ff mee. MOTU is meer en meer aan het verschuiven naar thunderbolt en AVB (ethernet).

Wilde laatst mijn Ultralite firewire aansluiten op Macbook Air. Deze heeft geen firewire poort dus moeten een thunderbolt naar firewire adapter kopen (35 euro). En een firewire 800 naar 400 kabel (ff goedkope van china, maar degelijke kabel kost ook alweer wat). En het bleef een gok, want Motu ondersteunt deze oplossing niet officieel. Het is gissen hoe lang Apple dit nog degelijk zal ondersteunen. Enkel een fabrikant zoals Motu zou ik nog vertrouwen om het zolang mogelijk proberen te ondersteunen. So far so good. Het werkt. Nog geen stresstests met massaal veel sporen gedaan.
Nog stommer: die macbook air heeft maar 1 thunderbolt poort. Dus mn niet-Apple thunderbolt scherm kon ik niet tegelijk aansluiten met de Motu :frons: en een simpele betaalbare hub lijkt ook niet te bestaan :?
kortom, het lijkt alsof we een beetje in een tussenfase zitten. Maar firewire gaat eruit, dat is zeker.
Degelijke USB3 hub zou trouwens wel een optie moeten zijn.

Buiten dat is de ondersteuning in de laatste OSX versie zo slecht dat ik firewire ten alle tijde zou vermijden, dan zou ik persoonlijk eerder toch een usb hub nemen....

Mijn eigen firewire interface is er onbruikbaar door geworden.

Wel even bij vermelden dat jouw firewire interface een m-audio is (die zie ik toch in je gearlijst). Die staan nu niet meteen bekend om goede mac drivers wb firewire.
Mijn MOTU's doen het alleen nog steeds perfect, altijd al gedaan. Lang geleden een M-audio firewire ding gehad en meteen verkocht. wat een ellende op mac. deed het wel perfect op windows.

hmm het liefst zou ik inderdaad een TB interface nemen maar die zijn momenteel nog onbetaalbaar voor mij. Een USB2.0 of 3.0 interface is misschien wel een optie maar dan wordt die in een hub aangesloten met een paar andere (midi/audio) hardware apparaten. Levert dat niet meer latency en storingen op??

mits een degelijke usb hub zal er geen extra latency/storingen zijn.

denk anders aan een motu mk3 hybrid, dan kan je nog je firewire gebruiken, maar is het toestel niet wegwerp zodra firewire niet meer bestaat.

Als ik van jou was zou ik gewoon effe doorzoeken naar zo'n motu 828mkIII firewire. Moet goedkoper te vinden zijn. Die drivers zijn inderdaad steeds in orde, en gezien je een firewire poort hebt is dat geen probleem. 't Zijn zeer betrouwbare toestellen. Of zoek een hybrid versie, die heeft firewire en usb. Die zullen wel iets duurder zijn, maar 400 euro moet in dat geval haalbaar zijn denk ik.

mits een degelijke usb hub zal er geen extra latency/storingen zijn.

denk anders aan een motu mk3 hybrid, dan kan je nog je firewire gebruiken, maar is het toestel niet wegwerp zodra firewire niet meer bestaat.

Ja kost ook direct paar honderd euro extra 2e hands maar de mk3 hybrid is wel een perfecte oplossing inderdaad in dit geval maar valt buiten me budget. maar ik zal even verder zoeken. Zijn er al usb3 interfaces met minimaal 8 analoge line inputs??

ze zijn echt al gepasseerd op 2dehands voor 400 euro hoor, zeker weten

ze zijn echt al gepasseerd op 2dehands voor 400 euro hoor, zeker weten

Toevallig is er 1 advertentie op MP, in Zwolle zelfs bij mij om de hoek...
maar wilt er 650 voor! Ik ga geduldig afwachten tot er een advertentie opduikt voor 400 max 450

waarom geen motu ultralite hybrid? heeft ook 8 inputs, en is een pak goedkoper, ik zie bij bax b-stock aan 575 nieuw, tweedehands zal dat dus nog een pak minder zijn.

waarom geen motu ultralite hybrid? heeft ook 8 inputs, en is een pak goedkoper, ik zie bij bax b-stock aan 575 nieuw, tweedehands zal dat dus nog een pak minder zijn.

De ultralite heeft maar 6 Line ingangen ipv 8 helaas.
de andere 2 zijn mic/instr. Kunnen geen synths in toch? alleen gitaren en microfoons..

Laatst gewijzigd:
Die 2 xlrs ontvangen ook een jack kabel, zijn speciale . Enige domme eraan is dat 1 aansluiting vooraan zit
Ik heb die van mij jaren zo gebruikt

Die 2 xlrs ontvangen ook een jack kabel, zijn speciale . Enige domme eraan is dat 1 aansluiting vooraan zit
Ik heb die van mij jaren zo gebruikt

Dus in principe kun je elke mic/instr input die xlr/trs combi is gebruiken voor alles. Ik dacht dat die een andere soort van systeem hebben speciaal voor gitaren en microfoons enzovoort.. Kan het echt geen kwaad om een synth eraan te sluiten? Goed om te weten

Back