Total recall in de hardware studio!

anoniempje

hobby knooier
Oke, ik heb nu eindelijk bijna alles in de studio totall recall, ik laad een project in ableton en alles staat klaar zoals ik het ooit achter gelaten heb. Daarna laad ik een andere track en ook daar hoef ik niks aan te doen, behalve 1 ding...

Het enige, ik moet de hardware synths handmatig van patch veranderen. Nu zal hier vast wel een m4l patch voor zijn die program naar buiten stuurt aan het begin van de track maar wat nu als die in een andere bank zit, Hoe doen jullie dat?

Ik maak altijd een sysex dump van de gebruikte sounds en plaats die aan het begin van de track. Zo grijp je nooit mis.

ik doe per instrument een Bank change en dan een program change.

Voor het selecteren van een preset is alleen program change meestal niet voldoende, in dat geval stuur je een bank select message gevolgd door het programma nummer

Een bank select doe je door het sturen van een MSB en LSB message,
MSB = Midi CC 0
LSB = Midi CC 32

En dan gevolgd door een program change.

dus je krijgt dan iets als :
CC0 20
CC32 04
PGC 12

Als je ableton gebruikt dan kun je dit overigens rechtsreeks doen in de clip view - Notes box.
Daar kun je de Bank / program change waarden rechtstreeks invullen.

de MSB en LSB van een synth is synth afhankelijk, die staan praktisch altijd in de handleiding welke je moet doorgeven.

Oke nooit geweten dat het dus wel zo kon, heel simpel dus.

De midi sysex recorden en versturen is ook wel een goeie mocht ik ooit om wat voor redenen dan de patches kwijt zijn in synths.

Sysex is echt ideaal, ik baal er dan ook altijd van als een apparaat die mogelijkheid niet heeft. Ben dan ook uitermate blij met m'n nieuwe de Elektron Rytm - daarmee kun je ook via sysex werken.

Nu nog een digitale mixer waarmee je de actuele settings kunt dumpen; een 01V96 bijvoorbeeld...

Nou ben er eens mee aan de gang gegaan, program changes sturen aan het begin van de track. Een aantal synths gaat meestal goed, ook flippen er een aantal zoals de nord lead 3 en de ion, virus doet af en toe ook raar. Een enkele keer gaat het goed, een andere keer kan ik bijsturen of synths aan en uit zetten. Denk dat ik dit beter handmatig blijf doen. Bank change krijg ik trouwens bij geen enkele synth voor elkaar.

Je stuurt dan tegelijkertijd een bankchange en een programchange? Sommige apparaten werken bij mij alleen als ik het zo doe.

Nee bankchanges reageert alleen de ion op voor zover ik kon zien, virus niet, wavestation, m1, sy22 ook niet.

Ga even een keer als ik een nieuwe track maak alles opnieuw uitzoeken. Was nu oude tracks aanpassen met Program changes maar Ben maar gestopt voor ik dalijk de boel kwijt ben

Nee bankchanges reageert alleen de ion op voor zover ik kon zien, virus niet,
...

de virus ti zou prima moeten werken:
voor de TI is het:
MSB: 0
LSB: 0 tot en met 25

LSB gaat vanaf 0, dus
0 = bank A
1 = bank B
2 = bank C
3 = bank D
etc...

Dus stel je wilt het tweede programma hebben in bank B dan stuur je :
CC0: 0
CC32: 1
PGC: 1

Als het dan nog niet werkt, dan heb je in het config menu de PROGRAM CHANGE op disabled staan, wat inhoud dat je alle program changes negeert.

Een bank change alleen zal niet werken, deze moet altijd *direct* gevolgd worden door een program change. Het lastige van bankchanges is, is dat er een oerwoud aan formaten bestaat. Zoek daar de goeie maar eens uit. Sommige gebruiken de CC0/CC32 combinatie, andere alleen de CC0 of alleen de CC32. Zelfs weer andere presteren het dat wanneer 2 (snel) opeenvolgende program changes worden verstuurd, de eerste program change als een bank change moet worden opgevat.

De Wavestation en M1 reageren iig wel op bank changes, heb deze apparaten nl zelf.

de virus ti zou prima moeten werken

Ik heb inmiddels al een jaar of 10 jouw oude virus c ;)

bij de ion, virus en nordlead 3 heb ik het nu voor elkaar :D program change en bankchange, had de program change in menu's al goed staan dus het zal wel aan mij hebben gelegen. Wat ik nu anders deed als gisternacht weet ik niet, het zal de pils van gister wel zijn.

Denk dat het met synths zoals de jp8000, sy22 en jd800 lastig zal zijn? die werken met iets in de trend van 8 banks met elk 8 sounds zeg maar, als ik de sy22 alleen nog maar program change stuur bladert hij netjes opeenvolgend door de eerste setjes banks en presets, na ongeveer op de helft van de banks flipt hij en gaat hij op multimode en moet ik hem uit en weer aanzetten.

de m1 en wavestation ga ik zo weer eens proberen die reageerden gister wel op programchange maar niet op bankchange.

En de pek is helemaal kut, die moet ik na opstarten eerst handmatig in combo mode zetten, als iemand weet hoe ik dat ding kan laten opstarten in combo mode ben ik erg blij.

Met bijvoorbeeld een nordlead 2 kun je de actuele patch via sysex dumpen - bij afspelen van de sysex dump komt ie dan in het "werkgeheugen" en overschrijft verder niets. Grote voordeel van deze methode is dat je altijd de patches bij het project opslaat. Bij program changes kies je enkel een patch uit het geheugen. Als je op zeker moment een patch overschrijft dan ben je 'm dus kwijt. Met de sysex dump methode is dat niet het geval en sla je echt de "instellingen" op.

Met een wavestation kun je ook losse patches dumpen.

Laatst gewijzigd:
Met bijvoorbeeld een nordlead 2 kun je de actuele patch via sysex dumpen - bij afspelen van de sysex dump komt ie dan in het "werkgeheugen" en overschrijft verder niets. Grote voordeel van deze methode is dat je altijd de patches bij het project opslaat. Bij program changes kies je enkel een patch uit het geheugen. Als je op zeker moment een patch overschrijft dan ben je 'm dus kwijt. Met de sysex dump methode is dat niet het geval en sla je echt de "instellingen" op.

Met een wavestation kun je ook losse patches dumpen.

Ik had hem al gelezen in een bericht hierboven en inderdaad dat is een hele mooie methode, want inderdaad overschrijven of patches aanpassen gebeurt wel eens.

Uiteindelijk wil ik ook wel op die toer denk ik, dat wordt de volgende stap denk ik. Alleen uitzoeken welke synths dat kunnen.

Ik neem aan dat je de sysex code gewoon record in je midi track? en die aan het begin zet? Ook nog geouwehoer met sequencer langzaam zetten om het goed te recorden of af te spelen zoals bij os updates? of maakt dat weinig uit?

In Cubase op de Atari ST werkte dat al zonder probleem - gewoon de eerste 4 maten van een nummer gebruiken voor sysex. Zijn maar hele korte berichten, vaak niet meer dan een maat. Gewoon opnemen op de midi track waar je ook de rest opneemt. Wel even controlleren of er geen sysex filter aan staat in de instellingen...

Oke bevindingen (ook even voor m'n eigen als kladblok)

Pek in combo mode pakt program changes mee, bank changes niet, met bank change gooi je de combo mode op een andere preset, dus een andere combo mode met 4 keer andere presets dat moet ik net niet hebben.

In program mode dus 4 voice poly synth pakt hij wel de bank change mee maar die modes gebruik ik niet, want gebruik hem als 4 keer mono synth.

Back