RMS compressor

sjeff

Ouwe rot
Had me een tijdje geleden ingelezen over compressie en limiting en ben sindsdien op zoek naar een goede RMS compressor of limiter. Puur om de dynamiek/RMS levels van een track wat in te perken zonder alles in te drukken met peakcompressie.

Ik zou graag hier eens mee experimenteren tijdens mijn eigen mastering pogingen ghehe :D Maar helaas heb ik nog geen succes gehad in het vinden van zo een plugin die dit ook als dedicated functie heeft.. Iemand hier nog tips toevallig?

Welke DAW gebruik je? De ingebouwde compressors van Logic (Multipressor, maar kan ook gewoon als 1-band compressor werken i.p.v. multiband) en Live hebben een Peak/RMS functie.

Sonnox inflator ook ja? Heb die wel eens eerder gebruikt dacht ik, is wel meer een limiter toch?
Binnekort weer eens *kuch* kopen dan!

Ik gebruik trouwens Reaper, had er nog wat over opgezocht en zag dat reacomp ook een RMS functie heeft. Maar zie alleen bij "detector input" de RMS size, welke een schuif met milliseconds heeft. Lookahead van het average volume is dit dan toch? Als in geen volwaardig RMS compressor? Of snap ik dan de werking van een RMS compressor niet?

Iemand nog andere suggesties eventueel? Een schakelknop met RMS of Peak zou dan wel handig zijn, weet ik zeker dat ik het goed doe haha :D .
Jammer dat de Fabfilter Pro C dit niet heeft..

Als je de RMS size zet op 0 (of de kleinst mogelijke waarde) in reacomp dan fungeert 'ie als een peak compressor.

De "M" in RMS staat voor "Mean", het gemiddelde. De schuif bepaalt de lengte van de audio waar de compressor naar kijkt om het gemiddelde te bepalen. Zodra dat gemiddelde boven de threshold uitkomt gaat de compressor werken. Hoe langer de tijd dus, hoe "egaler" de werking. Hoe korter die tijdsduur hoe sneller de compressor in werking treedt. Dat is niet hetzelfde als een lookahead.

Back