Nieuwe acid/tekno/core track

The Untitled

Ouwe rot
Ahoi!

Na een jaar mn muziekspullen amper hebben aangeraakt heb ik de laatste tijd aanstalte gemaakt voor een nieuwe track die ik vandaag opgenomen heb. Het is best wel een drukke acid/tekno/core track geworden, zeg maar waar ie precies onder valt. De track is eigenlijk in 1 keer opgenomen, maar met een extra xoxbox overdub er nog bij. Graag zie ik tips tegemoet al moet ik erbij zeggen dat ik vrij weinig aan het arrangement meer kan doen omdat het in 1 spoor opgenomen is. Zelf zit ik te denken om hier en daar nog een highpassfilter toe te passen om iets meer nadruk te leggen op de breaks. Denk dat het qua mix ook vast nog wel beter kan?

https://soundcloud.com/theuntitled/pendulum-of-life

Dit is de setup waarmee ik het gemaakt heb;

Attachments

• 20160823_161423.jpg
    20160823_161423.jpg
    71 KB · Bekeken: 158
Last edited by a moderator:
goed gespeeld met de 303, maar voor mij persoonlijk was ie te druk en werd ik er een "tikkeltje" nerveus van. Na vijf minuten heb ik dan maar geskipped.. Al bij al, je hebt goed je best gedaan.. En een knappe set-up ;)

Ik zou er een stuk meer dynamiek in stoppen!
Nu begin je eigenlijk met het hoogtepunt en kan het nergens echt lekker knallen.

Ik mis ook iets van een hook/thema die wat vaker terug komt in de track.

Iets meer van een intro zou voor voor dj's ook wel prettiger zijn denk ik ;)

Knalt lekker, knap dat je dat in een keer uit je setup krijgt. Er zit een heel toffe synthlijn rond 4:20 in die nu op de achtergrond blijft, die iets meer naar voren en die variëren met de 303 synthlijn en je hebt een winnaar. Vind ik dan ;)

Mooie geluiden, fijne harde bass terwijl de rest er nog steeds goed tussenuit komt (dat vind ik altijd zo moeilijk om goed af te maken) maar ik vind 'm een beetje saai eerlijk gezegd, het lijkt op iets dat ergens anders tussenuit is geknipt en gaat (voor mij!) te lang door met hetzelfde.

Aan het einde (als de kick/bass ophoudt) DAN wordt 'ie wat mij betreft pas echt lekker eigenlijk - wat meer van die stukjes ertussenin waar je helemaal losgaat op het zure geknetter, daar zou de track veel levendigererer van worden.

iets teveel delays en reverbs door elkaar precies waardoor het zo druk komt, die distortion / bitcrusher klinkt wel prettig. Wat ik me afvraag :p werk je dan zo een hele dag aan dze tune voor je het oppakt, en wat zeggen de buren daarvan :D Ik denk vooral dat de kick er meer door moet komen om het effect ervan goed te voelen. Dynamischer, het werd hier al gezegd ;)

^ mag inderdaad wel iets droger.

Uiteindelijk klinkt het natuurlijk al zo galmend vanwege de verlaten loods waar in ie staat te knallen ;)

Ten eerste hardstikke bedankt voor de reacties allemaal! Wordt erg gewaardeerd zeker omdat dit mn eerste track sinds tijden is en geen idee ervan had wat mensen ervan vinden. Ik probeer om op de belangrijkste punten hier genoemd kort op te reageren.

Het is inderdaad een erg drukke track geworden, ik ben zelf een vrij rustig persoon en dan is dit wel een lekkere uitlaatklep zo geworden. Moet zeggen dat ik na de opname/sessie wel even uitgeteld was en alles even heb laten liggen. Ik moet inderdaad maar wat meer op het bouwen van een arrangement oefenen. Het is een beetje makkelijk als je on the fly werkt om maar steeds door te knallen. Om er een goeie spannende en opbouwende break in te lassen is best lastig. Inmiddels heb ik hier en daar wat highpass filters ertussen gedaan zodat het na een 'break' iets beter erweer in knalt. De hook/thema van deze track was eigenlijk oorspronkelijk de synthlijn van 4;20, helaas is die bijna geheel verzopen in de mix/chaos. Misschien dat ze die bij de mastering ernog weer naar boven kunnen halen. Lijkt me leuk om de volgende keer er van die lange opbouwende breaks met sfeervolle synthlijn en verschillende 303's te doen ala Solar Quest uit de jaren 90.

Ik wil het zo wel geloven dat de verschillende delay's en reverbs de oorzaak van de chaos zijn, maar als je element voor element aanpakt/bouwt vult het zo lekker op. Met de andere sporen erdan bij kan het wel eens to much worden. Sowieso de 2 303's lijnen gaan door een bucketdelay waarbij rechts het schone signaal zit en links het signaal over de nek gaat van de bucketdelay met wat tijdsverschil voor het stereo effect. De synthlijn en wat achtergrond drone met filter en lfo gaan door MI Clouds met bakken reverb en willekeurige panning. Omdat ik alles/setup/patch opnieuw moest opbouwen heb ik elke keer dat ik er mee bezig was maar 1 onderdeel gemaakt, kick helemaal naar tevredenheid, synthlijntje bouwen, 303's elke dag er wat bij wat dan misschien maar een half uurtje per keer is. Tenslotte als ik alle onderdelen klaar heb freestyle/oefen ik kort wat een arrangement/opbouw en ben toen 10 minuten gaan knallen/opnemen. Het liefst moet de eerste take direct goed zijn/goed genoeg, bij meerdere takes raak je enige enthousiasme kwijt wat ik zelf terug hoor. Daarnaast woon ik op platteland, heb geen buren, dus het maakt eigenlijk niet uit als ik eens 2-3 uur volgas ga.

Ik ben blij met jullie feedback en reacties, ze zeggen dat je zo goed bent als je laatste track, godzijdank heb ik het toch nog iets wat onder de knie. Moest veel technische dingen weer opnieuw uitzoeken en ondervinden als je het zo lang laat staan. Wellicht een beetje een nadeel van hardware matig werken, iets minder toegankelijk om snel eventjes op te pakken, en controle over delays en reverb is ook makkelijker in een DAW. Zelf heb ik niet zoveel moeite met de lengte van de track, de bedoeling is dat ie op vinyl komt, vind het wel lekker om meteen een kant vol te hebben en de luisterervaring is dan toch iets anders, ik zelf skip eigenlijk nooit door een plaat heen als ie eenmaal aanstaat.

Bedankt voor de feedback en reacties.
Jacob

Heerlijk pretentieloos gescheur. Was ik even aan toe. Dank. Na 4:51 was ik helemaal daas. Prettig. Is er daarna nog wat gebeurd in de track? :)

Back