Afstellen van samples

Mexes

Stamgast
Kan iemand mij helpen het geluid in Reason 2.5 af te stellen?

Moet ik dan geluiden (bv. een hi-hat) meten mbv. het aantal decibel?

Of doet iedereen dat hier op gevoel. Welke hulpmiddelen kan ik hierbij gebruiken (software).

Ik heb soundforge 6.0 voor eventuele mastering van het geluid, maar weet niet helemaal hoe ik de juiste tonen (hard) doorkrijg, het geluid is een beetje kaal.

Alvast bedankt.

Samples "afstellen" vind ik 'n beetje vaag gesteld, maar goed...
Als ik je probleem goed begrijp, heb je denk ik wel iets aan 'n spectrum analyser. Deze heb je in allerlei vormen & maten. Zelfs als freeware. Ik heb er ooit 1tje gebruikt, maar weet echt niet meer hoe die heet. Voor dergelijke zaken werkt zoiets perfect !

suk6

Ik doe alles op gevoel....en bij sommige dingen in combinatie met zicht (zoals de uitgeklapte RV-7000 in Reason).

Wat betreft diepgang in je mix...dynamiek...eq etc...daarvoor kun je beter met andere middelen (buiten Reason dus) aan de slag. Bijvoorbeeld per kanaal als wav exporteren en ergens anders verdergaan. Bijvoorbeeld.

Als ik een vette sample heb gecreeerd, neemt het CPU heel erg toe (iemand hier een oplossing voor)
Wie heeft hier ook last van? zo NIET, wat voor computer heb je dan tot je beschikking?

Als ik het op gevoel doe, klinkt het in m'n kamer echt lekker (heb trouwens geen monitor speakers)

Ga ik naar een vriend van me (DOTF), dan is het geluid wel helder alleen te veel gecompressed.

Makkelijk om te zeggen dat er minder compressie (attack als ik me niet vergis) op moet.

Ik weet dat het precies afstellen van nut kan zijn voor betere resultaten, maar hoe kan ik heldere geluiden blijven houden ipv onderdrukt geluid.

no offence, maar ik krijg de indruk dat je nu met termen loopt te slingeren waar je eigenlijk geen betekenis van weet.
helderheid heeft niks met compressie te maken, of met attack.
het eerste wat je moet doen is een goede afluisteromgeving creeeren dwz degelijke monitoren en een goede versterker.
als je dat hebt ga je gewoon op je gevoel muziek maken zonder op de cijfertjes te letten en als je even geen inspiratie hebt dan ga je de Sound On Sound lezen, op internet mixtechnieken opzoeken of gewoon dit forum van voor tot achter doorlezen.
maar aan dit soort vragen heeft niemand wat... jij krijgt geen antwoord omdat niemand begrijpt wat je nou bedoelt.

yup, dat denk ik ook.
koop een setje studio-monitoren met een eindversterker en check dan nog eens hoe je producties klinken.
Met goeie monitoring hoor je ook veel beter wat je doet. Behalve monitoring is ook acoustiek van groot
belang. Zit je in een kale ruimte, hang dan wat gordijnen/attributen aan de muur zodat het geluid alle
kanten op kan. suc6

Ja, iemand die niet weet wat het woord sample betekent heeft een setje studiomonitoren nodig, dan komen zulke begrippen een stuk helderder over :D

Origineel geplaatst door bikkel
Ja, iemand die niet weet wat het woord sample betekent heeft een setje studiomonitoren nodig, dan komen zulke begrippen een stuk helderder over :D

Idd.

:stupid :stupid

Ik denk dat Mexes beter een paar keer op google ed. moet gaan zoeken en een beetje in gaan lezen in wat nu wat is. Overigens snap ik niet dat iemand zoveel geld steekt in een duur software pakket voor dat ie een klein beetje probeert uit te vogelen wat nu wat is.

Ik probeer te leren van antwooden, maar ik moet denk ik gewoon veel lezen.

En idd. ik heb er vrij weing/ geen verstand van, maar probeer goeie tips te krijgen en het werkt aardig.

Mexes: Als je een 'sample maakt' en de cpu load neemt toe, dan heb je dus een zootje devices erover heen gegooid.

Oplossing hiervoor: exporteer de sample met alle devices (effecten) erover heen, gebruik daarna gewoon je nieuwe sample waar alle effecten al overheen zitten. (Soort van resampling met een omweg.) Scheelt een hoop. Of koop gewoon een snellere PC of betere geluidskaart, dan kan je de effecten dynamisch blijven gebruiken.

Belangrijkste is dat in de eerste plaats je muziek goed zit voor je doelgroep.,en verder mix je af naar je eigen goeddunken.Ieder beluister je muziek op verschillende manieren.De één via koptelefoon(goeie of slechte),de andere via een dure hi-fi installatie,of via luidsprekertjes van de computer,in de auto op een dure sub-wooferset,alle maten en gewichten.Je muziek zal bij de één beter overkomen dan bij de andere.

thanks DJ F-asis...

Hier heb ik wat aan.

Pc nog niet gemaakt maar ik sla het op in m'n geheugen.

Gister aan de slag geweest met Yamaha RS 7000 (als ik het goed heb, ben niet goed in namen) workstation aangesloten op cubase ..
dat is echt supercool.
Lang leve hardware (maar eerst nog effe kloten met software)

Back